En gång för alla har jag nu gått till botten med (iaf i mitt tycke) en riktigt kass lösning på en i övrigt
fin förgasare. Jag är medveten om att detta egentligen är en raceförgasare och är således konstruerad
för att gå med öppna spjäll för det mesta. Jag har googlat en hel del och försökt hitta andras lösningar på
detta men utan resultat så därför lägger jag ut min lösning på det hela.
Mekanismen som påverkar accpumpen är ju felkonstruerad sedan dag 1, en liten rörhylsa som skall fungera
som en kamrulle löper på en kamnock. Metall mot metall och inte heller lagrad vilket borgar för att kamrullen
så småningom skär eller som i mitt fall, slutar rotera och ett spår slits upp vilket hämmar funktionen, accpumpen
hackar vid litet till medelmåttigt gaspådrag vilket gör att bensinen tillförs oregelbundet genom accmunstyckena.
Detta kan ju göra vem som helst till idiot på nolltid för motorn blir verkligen svårkörd, speciellt när man som mig
har en hyffsat het motorn dessutom. Man vill ju ha kraften hyffsat omgående!
Bilden visar en original italiensk IDA 48 som jag lånat av en kompis och denna har samma förslitning som mina EPC:er.
Här har vi orsaken till allt ont!
För att detta skall bli bra så måste antingen kamnock eller lamrulle vara i ett hårdare material och riktiga kamrullar (dessutom lagrade) bör ju vara i ett härdat material.
Efter lite rotande här hemma så fick min gamla RC-bil släppa till drivaxelhubbar och hjullager som råkade vara i en passande storlek!
Efter lite filande och testande fram och tillbaka så blev slutresultatet så här (som små brickorna är uppfilade M4-brickor och är till för att inte klämma till lagret på stordiametern):
Eftersom originalrullen blivit ersatt med en rulle i större diameter så måste "flärpen" som påverkar själva accpumpen bockas till motsvarande mängd, så att säga.
Modifieringen ger en mycket mjuk spjällaxelrörelse och därmed en helt annan känsla i gaspedalen. Provkörning återstår i nuläget men gasresponsen på stillastående är märkbart mycket bättre.
Bilen är en 63a med modifierad gaspedal. Länkarmen som förbinder pedalen med gaswiren är förbättrad med riktiga kulleder samt att pedalens infästning i golvet är omgjord med ett riktigt gångjärn.
Alltså inga fler byrålådeeffekter i och med att pedalen snedställs.
Frågor på det?
/Olsson