1

En gång för alla har jag nu gått till botten med (iaf i mitt tycke) en riktigt kass lösning på en i övrigt
fin förgasare. Jag är medveten om att detta egentligen är en raceförgasare och är således konstruerad
för att gå med öppna spjäll för det mesta. Jag har googlat en hel del och försökt hitta andras lösningar på
detta men utan resultat så därför lägger jag ut min lösning på det hela.

Mekanismen som påverkar accpumpen är ju felkonstruerad sedan dag 1, en liten rörhylsa som skall fungera
som en kamrulle löper på en kamnock. Metall mot metall och inte heller lagrad vilket borgar för att kamrullen
så småningom skär eller som i mitt fall, slutar rotera och ett spår slits upp vilket hämmar funktionen, accpumpen
hackar vid litet till medelmåttigt gaspådrag vilket gör att bensinen tillförs oregelbundet genom accmunstyckena.
Detta kan ju göra vem som helst till idiot på nolltid för motorn blir verkligen svårkörd, speciellt när man som mig
har en hyffsat het motorn dessutom. Man vill ju ha kraften hyffsat omgående!

Bilden visar en original italiensk IDA 48 som jag lånat av en kompis och denna har samma förslitning som mina EPC:er.
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Empi%20EPC/740af641-4d75-4c32-8a6c-04ccafa172ac_zpsdf2c994e.jpg

Här har vi orsaken till allt ont!
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Empi%20EPC/WP_20140713_022_zpsfea7a8ed.jpg

För att detta skall bli bra så måste antingen kamnock eller lamrulle vara i ett hårdare material och riktiga kamrullar (dessutom lagrade) bör ju vara i ett härdat material.
Efter lite rotande här hemma så fick min gamla RC-bil släppa till drivaxelhubbar och hjullager som råkade vara i en passande storlek!
Efter lite filande och testande fram och tillbaka så blev slutresultatet så här (som små brickorna är uppfilade M4-brickor och är till för att inte klämma till lagret på stordiametern):
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Empi%20EPC/WP_20140713_017_zps05997b4e.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Empi%20EPC/295b15ef-a682-4e0c-842e-8de6e93294c1_zps62606dd9.jpg

Eftersom originalrullen blivit ersatt med en rulle i större diameter så måste "flärpen" som påverkar själva accpumpen bockas till motsvarande mängd, så att säga.
http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Empi%20EPC/WP_20140713_010_zpsdaba2359.jpg

Modifieringen ger en mycket mjuk spjällaxelrörelse och därmed en helt annan känsla i gaspedalen. Provkörning återstår i nuläget men gasresponsen på stillastående är märkbart mycket bättre.
Bilen är en 63a med modifierad gaspedal. Länkarmen som förbinder pedalen med gaswiren är förbättrad med riktiga kulleder samt att pedalens infästning i golvet är omgjord med ett riktigt gångjärn.
Alltså inga fler byrålådeeffekter i och med att pedalen snedställs.

Frågor på det?

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

2

Ser bra ut tack för tipset
Har du någon anning om vad lagret heter
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Ser bra ut tack för tipset
Har du någon anning om vad lagret heter
/// Micke

I all iver så glömde jag ju såklart att mäta upp dom innan jag fick dom på plats.
Efter lite googlande och mätande på RC-bilen så hittade jag ett 5x10x4 spårkullager med dubbel tätning alltså ett 2Z, troligen metalltätning.

Kolla rotera.se och miniatyrlager. MR105 eller MR105ZZ.
Jag skulle nog inte gå upp i storlek, i alla fall inte ytterdiameter eftersom metallflärpen få bockas därefter och för det finns det inte tillräckligt material.
Lagret behöver å andra sidan inte vara större.

En annan idé jag hade var miniatyrkamrullar, dessa har ju axel inbyggd men det hade nog krävts att kamnocken hade fått flyttas på spjällaxeln
eftersom kamrullen bygger i sidled.

Provkörning ikväll visade på stor framgång! Nu går motorn som den gjorde när den var nybyggd, till och med bättre men det är nog även tillsammans
med justeringar vi gjorde för några veckor sedan. Nu kan man göra mjuka till halvhårda gaspådrag utan att motorn hostar och tvekar vilket gör
lugnare stadskörning möjlig.

En mod som verkligen gjorde nytta!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se