1

Skulle justera ventilerna idag. Och medans jag då snurrade på veven för hand så att jag kunde kontrollera den aktuella vippan, så kunde jag emellanåt höra ett svagt "knorr"-ljud någonstans.
Och då jag håller på vippan till 3:ans avgas-ventil så kan jag även känna det där "knorr"ljudet samtidigt som vippan håller på att öppna ventilen.
Är det så att ventilen går tungt i styrningen?
Och vad göra, bara att riva...allt?
För jag har nyss bytt alla ventiler. Och vid monteringen så smorde jag in skaften. Och då märktes ingen större "tighthet" med någon av ventilerna.
Fick ett litet gnissel alldeles innan, som sen övergick till ett knackande. Kan det ha något med detta att göra? Det knackade mest vi låg fart (ca.40-km/h) och på tomgång.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av Sten vW (2014-07-12 09:35:48)

Kan vara ventilställaren som gnider över ventilskaftet i sidled när ventilen börjar öppna, en kombination av vipparmsgeometri och friktion.

Troligtvis inget allvarligt men titta gärna på hur kontaktytorna på resp ventil och ställare mår.

Använder själv ställare med svivlande kula som minskar risken för "knorr" samt inte sliter så hårt här.

S

3

Ok, tack för tipset!
Jag kör också med en ledad ställskruv mot ventilskaften.
Men jag ska plocka bort hela bryggan och titta och se om det går att se någon skillnad på kontaktytorna på ventilerna.
Har inte hunnit kört så många mil än sen ventilbytet (ca 20)
Men funderade även på om det går att känna eller trycka in ventilerna med något, exempelvis en trästav, och om det känns trögt eller hörs något då... Det var bara en tanke som jag nu fick.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Om du är noggrann och inte rädd för lite jobb så kan du kroka ur stötstängerna i turordning så borde du kunna utröna VEM som låter.

Annars är ett vanligt lömskegissel bensinpumpsstången i bakelitspacern..

S

5

Har du bytt styrningana  om så och det är rostfria ventiler som är in monterade så brukar man ha lite större spel på styrningana för att inte
skaften skall skära i styrningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

Har du bytt styrningana  om så och det är rostfria ventiler som är in monterade så brukar man ha lite större spel på styrningana för att inte
skaften skall skära i styrningen
/// M

Nej, det är samma styrningar som sitter i fortfarande.
De gamla avgasventilerna var också av rostfritt, liksom de nya.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Nu går maskinen bra och tyst igen! ICQ/ab
Och det som jag gjorde var att ta bort vippbryggan och kika på hur dels skaften såg ut och den ledade kulan på justerskruven såg ut. Och det enda som jag kunde se var att på den aktuella "knorrande" ventilen, så såg ytan på kulan lite ojämn ut. Men samtidigt så kändes det inget med fingret. Provade att putsa av ytan på kulan, och det blev en ren och fin yta igen, liksom de andra 3 justerskruvarna.
Tillbaks med aggregatet och knorret var helt borta i vippan.
I med en tjockare olja 20 - 50...
Ut och provkörde och inget knack eller andra konstigheter efteråt ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

ICQ/ab

S