1

Ja detta har stötts i många sammanhang genom åren jag hållit på med bussar, men jag tänkte gå till botten med detta en gång för alla.

Vilken, eller vilka delar i länkaget står som de största bovarna för glappet som ju är så vanligt hos våra bussar?

Jag har hört olika bud i detta och som min samlade information lyder nu, är det inte så mycket plastbussningarna i länkaget som är orsaken till "soppsleven", utan själva hockeyklubban i lådans noskon. Kan det vara så? Hur åtgärdar man isf det problemet?

Jag har plastbusningar liggandes och har väl iaf tänkt byta den ganska lättåtkomliga främre bussningen och "gaffeln" vid lådan. Men de två i röret mellan rambalkarna verkar knepiga och ganska oförtjänta att byta, är det så?

Som sagt, dela med er av era åsikter, övertygelser och erfarenheter.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag bytte alla plastbussningarna till länkaget, men det var tyvärr inte lösningen på problemet ICQ/ae

Dh pickup -75

3

Näe, jag hade det på känn liksom. Nu vet jag förvisso att både den främre och gaffeln, är jäkligt slitna på min och de är "relativt" lättbytta, så jag tänkte byta dem ändå, men jag tror starkt på hockeklubban i noskonen. Men hur åtgärdar man problemet? Säljs de nya? Går det att få tag i bra begagnade? Kan man återställa dem själv med svets?

4

Största boven vid glapp växelspak är nog en okunnig och eller lat ägare. ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag
Mitt stenhårda förslag är att man demonterar hela länkaget och noskon och inspekterar skicket.
Sen åtgärdar man det som är dåligt med rätt komponenter.

Alltså man åtgärdar hela systemet på ett sätt så man återställer funktionen till original, då borde det fungera i 40 år till.

Tänk nu på Farbror Barbros rös och läs: "Det finns inge genvägar till den perfekta växelkänslan" ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Om hockeyklubban glappar i noskonen byter man bronsbussningarna i noskonen till nya, som sedan brotchas till rätt innermått.

6

HenrikL skrev:

Om hockeyklubban glappar i noskonen byter man bronsbussningarna i noskonen till nya, som sedan brotchas till rätt innermått.

Precis, det är en åtgärd som jag vet att den fungerar, men jag fick även putsa på hockeyklubban, sen svarvade jag en bussning till rätt mått och pressade i.
Men man får vara försiktig så man inte tar för mycket så inte det blir glapp på gummibussningen, jag behövde bara putsa ner några hundradelar så det fungerade.
Ny gummibussning förstås.

Nu är jag lite osäker på bayens länkage, men där det varit slitet har jag svetsat på material och putsat filat och borrat om.

Lycka till nu Kee ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

På min va bussningen helt borta och hockeyklubban hade börjat slita på godset i noskonen så jag fick byte hela ICQ/ab Efter det har det varit perfekta lägen.

8

Vart köper jag bussningen till hockeyklubban ?

Dh pickup -75

9

Har samma problem här. Har säkert lagt 10 timmar på det där #,!@% länkaget. Hur får man bort noskonen måste man ner med motor och växellåda? Jag har en typ4 motor

10

Mogge: Jag är nog en kombination av lat och okunnig, men jag vill lära och jobba...  ICQ/ad

Så det är alltså bussningen som kan vara en av orsakerna, intressant! Att svetsa på ev bortslitet gods från själva klubban, hade jag redan i åtanke, men det är bra med mer input.

Tänker mig följande; jag river drivlina när det är dags att byta motor. Då åker 091-lådan i, för att den ska passa för jag över noskonen från min nuvarande och då ser jag över allt. Tills dess, undrar jag om jag inte kommer åt att byta bara bussningarna i länkaget, utan att behöva riva allt?

majesty: kanske fick du svar på din fråga ovan, men ja det måste man. Motorpaketet är upphängt i noskonen framtill. Sen vet jag inte hur långt du måste "ner" med motorpaketet om du bara ska ha loss noskonen, men släppa på det måste du.

Lorinus: Den verkar finnas på UN iaf, så den finns nog hos fler folkadelsfirmor.

Slutligen; Mirt monterade en CSP-spak i sin Korsnäs-DH och den känns som väl värd de dyra slantarna, men jag vill göra rätt från början och montera den fina spaken sen, kanske är det bakvänt?