1

Är i startgroparna på en renovering och som för förmodligen många andra finns ett gäng funderingar...

Hade tänkt måla/lacka blockhalvorna svarta, men vilken färg ska jag använda?
Duger det med vanlig Hagmans motorfärg på spray? Eller rekomenderas något annat?
Hur tvättar man motordelar mest effektivt? I med allt i en smådelstvätt o vanlig kallavfettning? Duscha allt med lite wd40 så man slipper ytrost medans det ligger o väntar?

Har en fundering kring min kamaxel men kan inte lägga upp bilder utav någon anledning nu... Återkommer ikväll...
Kommer nog på fler vartefter...

vw typ-1 1967

2

Om du skall lacka blocket så behöver du en grundfärg som är till alu/mag om du inte använder sådan kan du dra av färgen som ett bananskal
Smådels tvätt med bra avfettning (starta är bra Köpes på jula) tvätta av avfetningen och blåsrent och torka med en ren trasa 
Lägg tvättade delen i en fryspåse (cirka15kr  för 30st på ica)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ok va bra. Då ska jag leta efter en sån grundfärg!
Provar en bild på kammen igen.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/6E91F7E0-542F-4577-9621-F79CF8B9329E_zps1qwag7ro.jpg
Klart slitage efter oljepumpen. Är kammen skrot? Bara o sätta i en ny?
Kan se spåren klart på pumpen här med
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/CC4EAA3D-4381-4CD1-A538-8D0554723F81_zps5sujeba0.jpg
Kammen ser fin ut annars på både nockar och vid lager.

vw typ-1 1967

4

Om jag ändå borde byta kammen, ska jag sätta i en vassare eller gå på standard? Motorn blir en standardbetonad 1641

vw typ-1 1967

5

Kör då på en standard kam med växlade vippor.

Anders

6

Atrox skrev:

Kör då på en standard kam med växlade vippor.

Anders

Har du några vippor o rekomendera?

vw typ-1 1967

7

Nä vet inte riktigt vad man ska välja för märke eller utväxling, det beror väl lite på topparna, men 1-1.25 ska inte vara några problem 1-1.4 borde nog funka det med men det finns dom som är bättre på dom här frågorna.

Anders

8

Ingen som kan göra ett uttalande om kammen?
Många funderingar på kvällarna om detta nu  ICQ/ad

vw typ-1 1967