1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-04 18:11:37)

Investerade idag i en IR-termometer från Jula för 349 SEK-iner och upptäcker att
motorn efter 3 mil på 70-vägar håller 99-102 grader C. Oljan (Kendall) precis bytt.

Max temperatur mäter jag precis under basen för generatortornet, 101.9 grader.
Trots att det jag googlar ger besked om att detta skulle vara normalt vill jag
höra vad panelen säger eftersom jag kommer att köra 25 mil imorgon och på
måndag 25 mil hem. Kan tillägga att motorn går oerhört bra.

Är det lugnt? Kunde inte ta på oljestickan utan att bränna mig på fingrarna
direkt efter körningen, men vad vet jag, jag kanske lever i "the blue"
och detta är heeeelt normalt.

Tackar för era synpunkter.

http://www.van-dalized.com/wordpress1/e … emperature

Post's attachments

405053-jpg.jpg, 32.46 kb, 700 x 700
405053-jpg.jpg 32.46 kb, 276 downloads since 2014-07-04 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Jag ställer mig väl egentligen samma fråga som du då jag också har dessa temperaturfunderingar. Förr i tiden satte man ju på en mindre remskiva på generatorn, för att få bättre kylning (och bättre laddning), men jag ser inga sådana remskivor i dagens utbud.
Hur lågt sjunker ditt oljetryck? Tänds kontrollampan vid tomgång? (det gör min...)
Jag läser gärna också vad expertisen säger.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Porsche generatorremskiva skall väl vara mindre? Någon kanske har koll på diametrar, typ 1, typ4, 356, 912/14? vilka som är vad och om det passar hur som? Man kanske inte skall varva fläkten hur mycket som helst iaf inte om den inte är svetsad.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

4 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-07-05 09:56:10)

Virker termostaten bra? Er alle kjøleblikk på plass? Hvis du bruker 20W50 olje, kan du også få høyere motortemperatur enn med f.eks. 10W40, fordi tynnere olje flower bedre, og derved kjøler motoren bedre på kritiske steder. Mindre flow = mindre varmetransport i motoren (men høyere oljetrykk).

Ellers skal motoren tåle såpass, men temperaturen bør ikke bli særlig høyere.

Kan anbefale denne, hvis du er redd for høy temperatur:

http://www.savemybug.com/

Har den selv, funker bra! ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

5

Jag har ersatt oljestickan med en temperatursond, som är kopplad till ett VDO-instrument.
Det är ganska dyra grejer, men den är lätt att installera och visar någorlunda riktigt.
Jag har en liknande lasermätare, samt en mindre i "pennmodell" och dom funkar ju väldigt bra dom också. Den lilla penntermometern inköptes egentligen för akvaristika ändamål, men funkar även som febertermometer.  ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Jag ställer mig väl egentligen samma fråga som du då jag också har dessa temperaturfunderingar. Förr i tiden satte man ju på en mindre remskiva på generatorn, för att få bättre kylning (och bättre laddning), men jag ser inga sådana remskivor i dagens utbud.
Hur lågt sjunker ditt oljetryck? Tänds kontrollampan vid tomgång? (det gör min...)
Jag läser gärna också vad expertisen säger.

Lampan tänds inte vid tomgång.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

7

Resan till Småland fram och tillbaka gick problemfritt.

Efter 10-12 mätningar lär man sig hur motorns temperatur ändrar sig med olika hastigheter.

På 70-vägar pendlar temperaturen mellan 90-100 grader aldrig över 102 grader. Så fort man
kör 4-5 mil på motorväg så är temperaturen uppe i 110-115 grader alltid mätt på samma
ställe strax under generatortornets fäste. Men alltid väl innanför arbetstemperaturen
som anges i den lista jag länkade i första mail. Med 2 bussar är det en billig investering
att köpa en IR-termometer + att som andra säger kan användas till annat till skillnad
från en fast installation på motorn. Temperaturerna var fenomenalt konsekventa, samma
typ av körning/väg, samma temperatur med max 1 grads variation. Otroligt. jag är nöjd.