Marju skrev:Jag säger då det, detta kommer att bli spännande och sevärt för mina grannar.
Fixar jag detta fixar jag vad som helst 
Fick tag i en verkstad som var osäker på om de kunde hjälpa mig men med de här beskrivningarna borde de klara det.... om jag nu inte gör det själv 
En verkstad borde kunna utföra detta utan problem. Eller är det nyutbildad personal? Dagens ungdomar får ju lära sig att man kopplar in datorn och läser av vad som är fel. Men kan de skruva med dagen motorer så bör de kunna ställa ventilerna på en gamma vw-motor.
Jag tycker att du ska ta bort ventilkåporna och kolla hur det ser ut. Testa att vrida runt motorn så att varje cylinders ventiler blir "lösa". när du lyckats med första så kör du vidare till nästa cylinder.
Efter något varv kommer du på hur det hela fungerar, det är inte så svårt när man väl sitter och försöker att se sambandet hur en motor fungerar.
När du känner att du vill göra ett försök ja då plockar du fram bladmått, mejsel och en ringnyckel.
Jag tror att du kommer att fixa detta själv
.
Denna filmen visar på ett pedagogiskt sätt hur saker och ting hänger ihop
http://www.youtube.com/watch?v=6uwiqHiscz8
Vid 13:40 så visar de hur en motor fungerar.
Bromsarna visar de vid 8:40
Kom ihåg att det finns inga dumma frågor. Learning by doing
Lycka till
VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE). VW KOMBI 221, 1966(SÅLD). VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY (
http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )