1

Jag har en Trike, nybesiktad, byggd -06, som jag vill sälja.
Det jag behöver nu är att få tips om vart jag skall vända mig för justering av tändning + ställning av ventiler.
Jag blir bollad fram och tillbaka.
Gärna i Järfälla eller någonstans i närheten

Är du intresserad av att köpa den så välkomna med bud o frågor!  ICQ/ab

Post's attachments

Trike.jpg, 69.58 kb, 604 x 453
Trike.jpg 69.58 kb, 265 downloads since 2014-07-08 

2

Här har du en liten manual med bilder ICQ/ag .

Byt även brytarspetsen också, gamla vm-motorer käkar brytarspetsar Default/lol

Lycka till

http://www.bubbla.net/index.php?TYPE=fo … a_ventiler

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

3

Tack så jättemycket för hjälpen!!   ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Fredde (2014-07-08 14:31:01)

Det är när ventilerna "vänder", när den ena har kommit upp och när den andra ska gå ned, som du ska justera det lilla glappet till 0.15 ICQ/ag .

Båda ventilerna ska alltså vara i "glapp-läget" när du justerar.

Du kan även vrida runt motorn på bulten där det stora remhjulet sitter, lite lättare att kunna vrida medsols och motsols då med en hylsnyckel eller blocknyckel(eller vad du nu tycker är bäst)så att man får det exakta "glappet" på varje cylinders båda ventiler. Att göra som manualen och knuffa bilen med växel i blir inte alltid så bra, risken är att ventilerna "hoppar förbi" läget.

När du har gått ett varv så kan du köra ett varv till och kolla så att det stämmer, så att du har 0.15 på alla ventilglappen.

Har du haft dåligt ventilglapp nu så lär den gå som en skållad bäver efter att du har justerat Default/lol .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

5

Jag säger då det, detta kommer att bli spännande och sevärt för mina grannar.
Fixar jag detta fixar jag vad som helst ICQ/ab
Fick tag i en verkstad som var osäker på om de kunde hjälpa mig men med de här beskrivningarna borde de klara det.... om jag nu inte gör det själv ICQ/ab

6

http://www.klarkclassiccars.se/karta.html

Tror nog vilken verkstad som helst grejjar detta.
Men Rainer älskar gamla bilar (motorer) å hänger här på forumet.
Han har åtminstone en bubbla å en buss så vw motorer kan han
Så bodde jag i sthlm å skulle lämna i bilen så skulle jag ringa honom först.

7

Bug n buss Stockholm / Bålsta kika med Bosse så ordnar de sig  ICQ/ab

8

Det blir ju lite lättare att vrida runt motorn om man plockar ur tändstiften.

9

Anlita BUGnBUS, den bäste finjusteraren av alla!
Den killen kan ta upp en motor från botten av en sjö och repa liv i den med händerna bakbundna.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10 Senaste redigerad av Fredde (2014-07-09 14:34:10)

Marju skrev:

Jag säger då det, detta kommer att bli spännande och sevärt för mina grannar.
Fixar jag detta fixar jag vad som helst ICQ/ab
Fick tag i en verkstad som var osäker på om de kunde hjälpa mig men med de här beskrivningarna borde de klara det.... om jag nu inte gör det själv ICQ/ab

En verkstad borde kunna utföra detta utan problem. Eller är det nyutbildad personal? Dagens ungdomar får ju lära sig att man kopplar in datorn och läser av vad som är fel. Men kan de skruva med dagen motorer så bör de kunna ställa ventilerna på en gamma vw-motor.

Jag tycker att du ska ta bort ventilkåporna och kolla hur det ser ut. Testa att vrida runt motorn så att varje cylinders ventiler blir "lösa". när du lyckats med första så kör du vidare till nästa cylinder.

Efter något varv kommer du på hur det hela fungerar, det är inte så svårt när man väl sitter och försöker att se sambandet hur en motor fungerar.

När du känner att du vill göra ett försök ja då plockar du fram bladmått, mejsel och en ringnyckel.

Jag tror att du kommer att fixa detta själv ICQ/ab .


Denna filmen visar på ett pedagogiskt sätt hur saker och ting hänger ihop ICQ/ag
http://www.youtube.com/watch?v=6uwiqHiscz8
Vid 13:40 så visar de hur en motor fungerar.

Bromsarna visar de vid 8:40 ICQ/ag

Kom ihåg att det finns inga dumma frågor. Learning by doing ICQ/ab  ICQ/ab

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )