1

Svänghjulsvarianter. Hur många finns det??

Industrimotor 1200.
                              Äldre -60        Nyare -64
Halsen mot veven      60                  70  mm
4 stift                      6                   8  mm
Packning                  papper            Alu
Volt                         6                   12
Startkrans                sida                Framåt
Koppling diameter      180                 180           

Sida=radiellt  Framåt= axiellt 

Växellåda Getrag 1:3 med "ankfötter" att bära motorn.
Hur hittar jag ett svänghjul som passar till den nyare motorn, men samtidigt passar till koppling och låda från den äldre?
Passar 6 v startmotorn lagrad med en bussning i kåpan då??

Alla ni vw-entusiaster som skruvar och har erfarenhet av svänghjulsvarianterna: Hjälp!

2

Detta kan kanske vara till nytta
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Den täcker inte industriarna med kuggen på sidan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Den länken har jag läst. Den tar upp förhållanden mellan vissa startmotorer och vissa svänghjul.
Men den behandlar inte förhållanden med halsens (och packboxens) diameter, halsens längd och utformning, stiftens diameter, kuggkransens placering och bygglängden på svänghjulet.

Så, vad som söks är ett svänghjul med 70 mm hals, avsett för 4 stift med diameter 8 mm, startkrans på kanten, passar 180 mm koppling, får plats i kåpan.
Finns det???
Och en startmotor som passar svänghjulet och kåpan. (Ev bara drevet om man kan byta)

5

Startmotorer till det där har jag flera stycken. Men hur din kåpa ser ut vet bara du, då du inte specat vilken typ av Getrag du har. Vilken bokstavsmärkning har den?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Finns det mer än en sorts industrilåda med "ankfötter"?

7 Senaste redigerad av 25hpman (2014-07-08 10:30:11)

Jadå. massor..upp till år 1962. Alla med axiell startmotor. Det finns dock en specialmodell kallad "R" som har radiell startmotor med ett "svänghjul med specialtänder". Startmotorn till denna ska heta "Bosch EED 0,4/6 R 24".

Har man valt en "R", väljer man sen utväxling enligt tabell. Utväxlingarna har namn " A, B, D, F, DU, FU, G, H eller J ".

Om man t.ex tar utförande "G" så går den att få i 8 olika utföranden med samma utväxling, det man varierar då är godstjockleken i axlar o hjul, för olika stora krafter. Du förstår kanske att det finns mer än "en" med ankfötter...  ICQ/ad

R-huset väger ca 4 kg mer än den normala med axiell startmotor.

Utförande "A" och "B" är rena lagerhus, utan växellåda. För direkt drivning.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Type F
Übers 1:3,0
Lfd nr 9020

Som jag har letat på nätet. Har du länkar till information eller något du kan e-posta?
Dels kan det vara användbart (för mig eller andra), dels för ren nyfikenhet.

Det finns mycket kunskap här  ICQ/ag
Med eller utan ankfötter...

9

Svänghjul med 4 st 8 mm stift och 70 mm hals mot vevaxeln (alu-tätning)
finns det inte i någon version eller modell?

Vad skall jag börja leta efter?

10

Är alla VW-entusiaster på semester, slöar, pimplar pilsner och kollar på tjejer respektive killar?

11 Senaste redigerad av Fritz (2014-07-21 00:04:43)

Kan det vara 113 105 271 B kanske?
109 tänder, 180 mm koppling.

Post's attachments

Attachment icon svänghul.pdf 30.69 kb, 148 downloads since 2014-07-20 

12

Fritz skrev:

Kan det vara 113 105 271 B kanske?
109 tänder, 180 mm koppling.

Det är ett "vanligt" svänghjul med kuggen på kanten. Om jag fårstår dig rätt vill du ha ett svänghjul med kuggen på sidan så att startmotorn greppar i svänghjulet med 90°-vinkel?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Nej, inte på flatsidan utan kanten - "vanligt".

Men: "Svänghjul med 4 st 8 mm stift och 70 mm hals mot vevaxeln (alu-tätning)" (Se ovan)

14

Ja men då är det ju inte så svårt. Det är ju ett "vanligt" svänghjul för plåtpackning du ska ha. Satt på alla fram till -66 ungefär.

Borde gå minst 13 på dussinet där.

Ali G

15

Tack för hjälpen!  ICQ/ag