Tjena ska kolla på två bussar snart och undrar vad man ska tänka på vid köp och vilka frågor man ska ställa till ägaren? typ historik och antal ägare. Har aldrig köpt bil själv innan därför frågar jag:)
Hej!
Vad man ska kolla på en bil beror på hur mycket den kostar, årsmodell, skick och hur långt den har gått. tycker också man ska tänka på hur många av denna modell som finns till salu. Ju större utbud ju större möjlighet att vänta på rätt tillfälle.
Om du inte har köpt bil själv innan, tycker jag att du ska göra följande.
1. Känn först hur kunnig säljaren är om bilen du ska köpa, fråga mycket
2. Kolla regnr med transportstyrelsen och se om det finns några krediter på bilen.
3. Finns det servicebok samt kvitton på reparationer.
4. Besiktningspapper, alltid kul att se hur det har gått vid tidigare besiktningar.
5. Rost, kan du inte svetsa välj något annat.
6. Det här kan låta skumt, men om jag har hittat en bil som jag gärna vill ha har jag frågat ägaren om jag får tvätta bilen. Framförallt om den varit smutsig. Vad är då vinsten med det?
Jo om du handtvättar bilen får du snart en uppfattning om status gällande rost, bulor och lack.
Detta gäller nog närmast om man letar efter något speciellt.
7. Kolla kylarvätska.
8. Kolla motorolja så det inte ser ut som oboy.
9. Provkör, kolla tempmätare
10. Kolla koppling, växla från 2an till 4an på låga varv och gasa och då ska kopplingen inte slira.
11. Känn så styrningen känns tight och inte glappar.
12. Kolla bromsar, bromsa hårt och känn så det inte drar åt något håll eller pulserar i ratt och pedal.
13. Kolla av interiören efter onödigt mycket slitage.
14. Är mätarställningen logisk ex en 20 år gammal bil som gått 5000mil och ser ut som fan.
15. Är den skattad besiktigad
16. Däckstatus sommar och vinterdäck
17. Hur många ägare
Finns säkert massor med fler saker att titta på, men detta är vad jag brukar göra.
En viktig sak är att använda hjärta och hjärna. Om bilen pratar med dig och det känns bra samt att du har gått igenom punkt 1-17. Så tar du beslutet utifrån det. Ett billigt lik blir förmodligen dyrare än att köpa något ordentligt från början. Mycket hänger också på vilka kunskaper och hur mycket arbete man vill lägga på projektet.
Lycka till
Mvh
Magnus
Tack det var många bra tips som jag kommer använda mig av:)
4 2014-07-07 21:31:27 Senaste redigerad av VwGoran (2014-07-07 21:32:00)
Vad är det du ska kolla på för buss?
Vet inte exakt men enligt en kompis som känner ägaren så var den ena en t3 högtaksbuss och den andra en före detta militär buss om jag förstod rätt. Vi får se:)
Mitt tips skulle vara att ta med någon som äger och skruvar med biltypen som du vill köpa!
Har man t.ex. svetsat upp ett par bilar av samma modell vet man vart rosten brukar vara det är ofta på samma standard ställen.
Finns mycket kunnigt folk i klubben i alla fall när det gäller split och bay bussar. T3 bussar är väl lite för nytt för att det ska vara riktigt roligt egentligen:)
Lycka till!