1

Postar en liten tråd med mitt pågående projekt.
Caben är en 51:a, krockad originalbil. matchande nummer på låda och motor. Kräver en totalrenovering.
Då jag har fördelen att inte vara fullt så intresserad av "termos" renoveringar så kommer denna pärla att bli lite "hotroddad" Bilen är inköpt av vår vän Jonas Uhland för toklänge sedan. Har dock haft en liten (hrmm) mognads period.
Då DR. Koolman kallade den för "Jesus Cabben" fick det fan vara nog. Bytte olja i luftkompressorn åkte ner till gasdepån
för att fylla gasen i migen å tigen. En snabb titt skåpet visade att det fanns gott om tråd,slippapper,slipskivor och övriga förnödenheter.
Så det vara bara att kliva igång igen. Vi börjar med lite bilder kring fyndskicket samt från JU´s garage.

PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

2

Som jag sa förut,det här kommer att bli ett spännande projekt,
en hotroddad splitcab fränt!

3

Jag är inte särskilt religiös, eller doktor, Lasse. Bara fil. lur... :-)

Mot Hessisch 2017!

4

Fyller på med lite mer bilder. Några av er har redan sett dessa då dom tidigare.

Vänster karossfäste.
PunBB bbcode test
Bottenkanten på hjulhuset.
PunBB bbcode test
Samma kant klar.
PunBB bbcode test
Stödplåten.
PunBB bbcode test
Rep av tröskeln.
PunBB bbcode test

............................................................................................

5

Tillverkat ett verktyg att notcha tröskelkanten med.

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test
Tröskel "klar"
PunBB bbcode test

6

Lite bilder på motivationen

Tanken är dessa ekerfälgar 15" fram 16" bak
PunBB bbcode test
Puffran. 2332cc, IDA 48. Med massa godis i. Lät vild när den startades ICQ/ab
PunBB bbcode test

7

Fan va trevligt. Bra jobbat gamle man

8

Kul som fan att du hittat garageglöden igen! Det här kommer att bli roligt att följa.

"Daddy Cool"

9

Plattan i garaget, provmontering av karossen.
PunBB bbcode test
Annan vinkel.
PunBB bbcode test
Vi lastar å JU poserar ICQ/ad
PunBB bbcode test
Mera lastning.
PunBB bbcode test
Senaste gången jag såg caben var den inte nerskruvad. Vad jag inte visste när den skulle hämtas var att den va i molekyler.
Ren tur att vi hade flyttbussen med oss.
PunBB bbcode test
Mycket grejjor blev det.
PunBB bbcode test

10

Härligt projekt!

Kommer att fölgas

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Då var det dags igen. Det blev en liten ledig dag från jobbet i onsdags. Vad gör man då? JO raka spåret ut i garaget. Det är kärlek det.
Lite bilder från sessionen. Funderade lite på om ni tycker det är tråkigt att se plåtbilder hela tiden? Det är ju IOFS allt jag gör just nu så..Ja..ja ICQ/ab

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

PunBB bbcode test

Sen kom det en liten USA överaskning från killen i den bruna bussen. Lite sand i påsen sen kan vi banka mer plåt ICQ/ab

PunBB bbcode test

12

Det är klart att du ska lägga upp bilder på plåtjobben, snygga plåtjobb blir man väl aldrig trött på att se Default/smile

Såna där clecos eller vad dom heter är skitbra! Jag byggde en mc-tank tank förut och då kunde jag sätt ihop och ta isär hela tanken med bara clecos, perfekt när man vill se om bitarna passar m.m

Kämpa på med rosten o lycka till !

13

X2

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Mycket trevligt projekt, det kan ju inte bli annat än bra.  Det är ju klart att du ska lägga upp bilder på plåtarbetet.
Det här projektet kommer helt klart att följas

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

15

Ja, det var ju roligt att se lite "före" bilder

16

Vem är denne Uhland, har för mig han är nån slags "vw kändis" och minns jag rätt var det väl han som hade en tidig 356a byggd för strippen?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

Ska tillägga att det blir en spännande tråd att följa, har ju kikat på den när den låg på MB och onekligen ett riktigt häftigt objekt och du verkar ju kunna det här med plåt får jag säga, ser ut att bli skitseriöst lagat!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

Tack för det Johan.
Jonas Uhland är en ikon inom folkisvärlden med många coola bilar i sin ägo genom åren.

19

Och så har även jag blivit prenumerant på denna intressanta tråd ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

20

Så där ja, då blev det lite tid över till garaget igen. Galet vilken tid det tar, känns som jag bara lägger ut bilder på den här vänsterpanelen hela tiden.
Hur som helst, det är mycket pyssel att få allt att passa. Har heller ingen lust att vild kapa bort plåt, utan försöker behålla så mycket som möjligt av bilen . Nu till bilderna.

Stora hålet är lagat sedan tidigare, nu är det dags för "läppen" ner mot tröskeln
PunBB bbcode test
Tillverkade en lite plåtvinkel. Släpper ut resten mot hjulhuset för att fixa det senare.
PunBB bbcode test
"Läppen" är där svetsade i botten vinkeln.
PunBB bbcode test
Klart även med omtaget in mot hjulhuset.
PunBB bbcode test
Tillverkade en innerplåt som saknades.
PunBB bbcode test
Insidan primad klart så långt.
PunBB bbcode test

21

hej detta måste vara caben som jag hjälpte uhland att hämta i bromma,killens farsa hade i början av 60talet letat efter en billig bil att dra timmer med och det blev en vwcab det var det billigaste han hittade ,pris 300kr ICQ/ag sen hade grabbarna buskört med den o kört rakt in i en timmerhög

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

22

Timmerhögen bär den spår av fortfarande ICQ/ab

23

favvistråd. plåtjobben är inspirerande så ös på med bilder vartefter du!  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

24

surfinsafari skrev:

Tack för det Johan.
Jonas Uhland är en ikon inom folkisvärlden med många coola bilar i sin ägo genom åren.

Ikon - Nä, Lasse men klart att du gillar han - du fick ju köpa cabben ICQ/ad
Visst har han byggt några fina bilar (och gjort lite annat...) men det var ju på 1900 talet...så det är nästan glömt ICQ/ab

Mvh P-I i Borås

25

folkamannen skrev:
surfinsafari skrev:

Tack för det Johan.

Ikon - Nä, Lasse men klart att du gillar han - du fick ju köpa cabben ICQ/ad
Visst har han byggt några fina bilar (och gjort lite annat...) men det var ju på 1900 talet...så det är nästan glömt ICQ/ab

Mvh P-I i Borås

Tur man är Elefant (Glömmer aldrig)
Sant...jag fick ju köpa cabben ICQ/ad
Fast ibland funderar man ju på vem som i helafridens namn har lurat på mej det här skrotet.
En snabb titt i spegeln (där är han ju ICQ/ad