1

Hade laddproblem på min typ 4 GE motor men detta är nu löst.(Brusten kabelskarv och dålig kontakt vid startmotorn).

Den laddar och lampan slocknar,men först när man gasat till lite.

Någon vart med om detta tidigare eller har några tips?

2

Tror inte att jag sett någon som inte är så.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ok,men jag tror inte den har varit så tidigare.
Bytt motor för ca 2 veckor sedan men flyttat över ALLT..
Minns inte att den var så innan...

Kanske skall justera tomgången något,den kanske är en aning låg.

Logiskt sätt så borde lampan slockna så fort generatorn snurrar.

4

Det är väl diod i dessa, alltså inte vanlig glödlampa, och då fungerar det inte riktigt lika. I fallet med glödlampa så har man 12 V från batteriet till lampan som jordas genom generatorn när den inte laddar. När den laddar får man 12 V från generatorn också och då blir det noll över lampan. En lysdiod måste ha en krets som sköter den biten då den ska ha i storleksordningen 1-1,5 V för att lysa.

Min Golf Mk1 cab -87 fungerar så och den är helt original. Farsans fyrkantspicka som han köpte ny var så + en hoper andra bilar från VAG har varit så. Kanske är lite individuellt men det funktionen verkar vara medskickad från fabrik.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Ok,låter rimligt..
Nytt laddrelä kommer på måndag,vi får se om det gör någon skillnad;)
Skall även justera tomgång och tändning i samma veva;)

6

Vad är det för slags generator i din bil, lik- eller växelström?
På likströmsgeneratorerna är detta närmast normalt, de har litet dålig verkningsgrad på låga varv.

När jag hade mina första bubblor på 1970-talet satte man på en mindre remskiva på generatorn för att få högre varvtal på generatorn, och fläkten, för att då mer laddning men kanske framförallt mer kylluft över motor och oljekyl.
Jag har inte sett dessa mindre remskivor i "modern tid".

Om detta uppträder på en frisk växelströmsgenetator brukar jag spetsa öronen och lyssna noga om drivremmen slirar, det är ju så (gäller ju öven likströmsgeneratorerna) att de första fem minutrarna, ungefär, så skall ju generatorn ladda upp batteriet med det som startmotorn nyss förbrukade. Då går generatorn tyngre och risken för slirande drivrem är större då.

Om det är ett återkommande problem på en växelströmmare kanske man skall kolla med en annan laddningsregularor (extern eller inbyggd). Och det stämmer ju att laddningslampan måste vara inkopplad i kretsen enligt ovan, annars kommer laddningen aldrig igång, detta när det gäller växelströmmarna.

Du kan mäta med en voltmeter mellan D+ på både lik- och växelströmsgeneratorerna, och jord, och då se vad du får för spänningar på tomgång och litet högre varv, detta är innan regulatorn.
Sedan kan man mäte över batteriet, och se vad det blir då. Optimalt är 13,9V vid omkring 1500 varv/minut, litet tidigare med växelströmmaren.

Men det absolut bästa sättet att mäta, är med en tångamperemeter på kabeln från D+, då ser du med en gång hur mycket ström som generatorn lämnar, och hur mycket batteriet tar emot. Med en gång efter start kan det passera bortåt 50A i denna kabel, eller väldigt nära så många ampere som generatorn är märkt med.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Det är en original generator på 50 amp,förmodar att det är en växelströmmare;)

Remmen slirar inte,ny rem och nyligen justerad.

Jag har mätt över batteriet vid start och den laddar inte då och lampan lyser.
Med lite förhöjd tomgång så laddar den ca 13,5 v på ett kick över batteriet.
Och lampan tänder sig inte när tomgången gått ner till normal igen.

8

Om den är "litet tjock" med lufthål är det en växelströmmare, om den är helt cylindrisk är det likström, men måhända minns jag fel, men möjligen hade typ 4 växelsyrömsgenerator hela tiden, annars lär det ha införts nån gång 1973-74.
Det är vanligt med diodfel på växelströmsgeneratorerna, vanligtvis ger dom då ingenting, men om endast en diod gått sönder kan du kanske se det på en voltmeter med visare, alltså ett analogt mätintrument, då kan det hända att visarnålen vibrerar litet i relation till varvtalet, men det är som sagt inte alltid det blir så.

Då kan det vara regulatorn, har du en separat eller en som är inbyggd i generatorn?
Ibland kan det hjälpa att se till att alla anslutningar är "hela och rena" alltså rena från oxid och att de verkligen har kuntakt, det kan vara så litet som några tiondels volt som skiljer mellan en tänd och en släckt kontrollampa.

9

Liten o tjock e den;)
Skall testa med nytt laddrelä som kommer på måndag:)
Och som du säger,dålig kontakt på anslutningen till generator kan vara värt att kolla,sitter bara så jädra dumt till på dessa;)
Först relä,sedan får jag gräva om det behövs;)
Tack för svar,gubbs

10

Jag tror inte det är något fel på din generator, de äldre golfarna funkar på samma sätt.
Verkar vara en VAG grej.
Generatorn behöver ett visst varvtal för att starta laddningen det heter nåt spec men kommer inte ihåg det nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-29 13:33:35)

Det finns en regulator som är justerbar, minns nu inte vad den heter, möjligen "Delco". Jag ropade in en sådan på Tradera för ett tag sedan, använder den inte just nu, men har testat den, och det går att höja laddningsspänningen vid låga varv, på bekonstnad av strömmen, men om man höjer spänningen vid tomgång får man även högre spänning vid högre varv, och det skall ju helst inte överstiga 13,9 volt.
Jag tror heller inte att det är fel på din generator, men kolla anslutningarna och remspänningen.
Det kanske var så i Volfsburg, på bandet, att det första man monterade var generatorn, och sedan byggde man hela bilen runt denna.. Default/yikes

12

Inget relä på posten idag:(
Men i morron

13

Laddrelä bytt idag,laddlampa slocknade direkt:)
Behövde inte gasa till,altså inget "diod" fel;)
Såååååå gööööt

14

De va la änna bra de då!