1

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av Kühltek Motorwerks 009 fördelare?
Är den tysktillverkad eller Kina?
Värt att lägga pengar på?

2 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-07-05 10:09:30)

Info om 009 generelt:

http://www.vw-resource.com/009_history.html

Er ikke akkurat førstevalget mitt.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

3

Inte heller mitt förstaval.
Vad har din motor för originalfördelare?
Om du har en standardmotor, med original förgasare, och en fördelare med vakuumdosa, så tycker jag att du skall behålla fördelaren med vacuumdosan, då jag aldrig fick en otrimmad motor att funka med 009. Men om du kör trimmat är det ju an annan sak.

Men det råder ju delade meningar om dessa 009:or, och de tyska anses ju ha bättre kvalitet än de kinesiska, (jag hade både en Bosch och en "Pling-Plong" men mäkte ingen skillnad) måhända finns det motorexpertis som har andra åsikter, och då böjer jag mig för dessa, men låter min 034 sitta kvar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

Inte heller mitt förstaval.
Vad har din motor för originalfördelare?
Om du har en standardmotor, med original förgasare, och en fördelare med vakuumdosa, så tycker jag att du skall behålla fördelaren med vacuumdosan, då jag aldrig fick en otrimmad motor att funka med 009. Men om du kör trimmat är det ju an annan sak.

Men det råder ju delade meningar om dessa 009:or, och de tyska anses ju ha bättre kvalitet än de kinesiska, (jag hade både en Bosch och en "Pling-Plong" men mäkte ingen skillnad) måhända finns det motorexpertis som har andra åsikter, och då böjer jag mig för dessa, men låter min 034 sitta kvar.

Skall sitta på en 1915 med dubbla fuggar

5

Visst, då går det säkert jättebra, ställ in tändningen vid 3000 varv/min.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

oscaro skrev:

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av Kühltek Motorwerks 009 fördelare?
Är den tysktillverkad eller Kina?
Värt att lägga pengar på?

Kina fördelare  ( om du köper en sådan kolla tändningen på två cylindrar 1-3)
Har en mot fråga vilken typ av förgasare är det tänkt att använda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
oscaro skrev:

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av Kühltek Motorwerks 009 fördelare?
Är den tysktillverkad eller Kina?
Värt att lägga pengar på?

Kina fördelare  ( om du köper en sådan kolla tändningen på två cylindrar 1-3)
Har en mot fråga vilken typ av förgasare är det tänkt att använda
/// Micke

Okej, hade tänkt att använda dubbla weber idf eller empi hpmx 44

8

Då funkar det säkert bra!
Tänk på att 009:an ställs vid 3000varv/min och om jag inte minns fel 27 graders förtändning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:

Då funkar det säkert bra!
Tänk på att 009:an ställs vid 3000varv/min och om jag inte minns fel 27 graders förtändning.

På en tysk eller brasil

Om du köper en sådan så bör du kolla så den inte slår ut förmycket
Några har slåt ut så mycket som 37 grader på max På org bosch är det max utslag på 19-21 grader
Lite som kan vara nyttigt att veta  På 2500 varv så slår den ut cirka 15gr    vid  3100varv så har den cirka 26grvid max utslag är vid 3500varv så brukar man ha 30grader  (på en bosch )
en sådan fördelare har 7-8 grader statisk utslag   

Om du vill ha en bra fördelare som brukar funka till webrar så kolla om du får tagi typ 3 fördelare som har dubbla förgasare

Ett till Ps  köp webarar  som är lite dyrare än EMPI kina kopior( Hpmx)
Gör inte som många gör att köpa förstora  förgasare om du inte har trimmat mycket ( 40mm räcker till 180-220 hk ) så får du lättare att ställa in dom  För att förstora kan bli mycket knepiga att få till  lågfarten (1500-3200 varv)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Björn J. skrev:

Då funkar det säkert bra!
Tänk på att 009:an ställs vid 3000varv/min och om jag inte minns fel 27 graders förtändning.

På en tysk eller brasil

Om du köper en sådan så bör du kolla så den inte slår ut förmycket
Några har slåt ut så mycket som 37 grader på max På org bosch är det max utslag på 19-21 grader
Lite som kan vara nyttigt att veta  På 2500 varv så slår den ut cirka 15gr    vid  3100varv så har den cirka 26grvid max utslag är vid 3500varv så brukar man ha 30grader  (på en bosch )
en sådan fördelare har 7-8 grader statisk utslag   

Om du vill ha en bra fördelare som brukar funka till webrar så kolla om du får tagi typ 3 fördelare som har dubbla förgasare

Ett till Ps  köp webarar  som är lite dyrare än EMPI kina kopior( Hpmx)
Gör inte som många gör att köpa förstora  förgasare om du inte har trimmat mycket ( 40mm räcker till 180-220 hk ) så får du lättare att ställa in dom  För att förstora kan bli mycket knepiga att få till  lågfarten (1500-3200 varv)

Okej bra med lite tips, får försöka leta upp en t3 fördelare då

11 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-07-06 19:06:48)

WBX-fordelare er også ett tips. Da får du elektronisk tenning. Vet de evt. kan bli modifisert med noen Golf-deler, men husker ikke hvorfor. Svigersønn til en jeg kjenner, kjøpte "ny" trimmet motor fra en anerkjent norsk vw-motorbygger. Den blei levert med ny kina-009. Etter bytte til WBX-fordeler, ble motoren mye triveligere å kjøre med, klart bedre mellomregister. 009 er lagd for stasjonærmotorer...  ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

12

Passar på å knycker denna tråd då jag har samma fundering å snarlik motor. 1915 med
Webrar. Har en lånad Bosch orginal 009 som fungerar bra motorn varvar 8000 utan problem. Om jag vill satsa på ett nytt tändsystem brytarlöst vad ska jag satsa på? 009 kopiorna verkar inte vara helt klockrena. Rotade runt lite hemma och hittade 3 fördelare som verkar vara moddade till T1 förmodligen från nått gammalt rallycross byggen. Samtliga brytarlösa med nr:
0 231 170 093
0 231 186 001
0 237 022 053
Är det någon av dessa värda att satsa på? Om jag ska köpa nytt så mottages tips gärna..

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-07 18:10:09)

Hej
Du har även en bokstavs kompi under bosch nr  (Typ JGFU-4 ) och en pil på riktningen ( med eller mot sols )
0 237 022 053 är till WBX motorn (112hk ) Bra skit  ICQ/ab  ICQ/ab  Ett Ps rotorn kan vara utrustad med varvtals regulator
Jag hittar inte dina nr i minna listor på fördelare
Sökte på googel  0 231 170 093  fann detta http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … 521--.html
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

Hej
Du har även en bokstavs kompi under bosch nr  (Typ JGFU-4 ) och en pil på riktningen ( med eller mot sols )
0 237 022 053 är till WBX motorn (112hk ) Bra skit  ICQ/ab  ICQ/ab  Ett Ps rotorn kan vara utrustad med varvtals regulator
Jag hittar inte dina nr i minna listor på fördelare
Sökte på googel  0 231 170 093  fann detta http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv … 521--.html
/// Micke

Fördelare 1
Z42
0 231 170 093  <--
0 22 905 205 S

Fördelare 2
JFUD 4 <--
231 180 001
211 905 205 S

Fördelare 3
Z 415 <--
0 237 022 053
025 905 205 N

Hur som helst wbx fördelaren är värd att satsa på istället för att köpa nå nytt eftermarknadsprylar? Får göra rent å smörja upp den och skaffa en tändmodul till den då antar jag. Tror jag har kontakter liggandes. Nån som har ett kopplingsschema?

15

Jag har ett tändsteg som passar till den från golf 1 gti. Det är väl typ 3 kablar att koppla in, plus, jord och signal.. har jag för mig.