1

Hej alla forumsläsare.
Jag planerar att renovera VW motor och undrar om någon har tips på hur man enklast jobbar runt motorn.
Hade tänkt inköpa en rullbar motorhållare. Finns på Biltema, Swedol, med flera.
Är det något att ha? Vilken modell passar bäst till en VW 1200 motor.
Om dessa hållare är skit, vad ska jag välja/ eller göra istället?
Vill skapa mig en bra arbetsmiljö runt motorn när jag väl kommer loss....
Tacksam för lite kreativa tips från er som har erfarenhet av att renovera motorer,
hälsningar Claes

2

Ang. motorhållaren fick jag här det svaret att en sådan bara passar "nästan". Svänghjulet kommer för tajt inpå de justerbara armarna på hållaren, men går tydligen att fixa med längre bultar och distansrör. Jag hjäpte kompisen nyligen att sätta upp en annan motor i Julas hållare, och för det priset den kostar så tycker jag den verkar vara helt ok, klart om jag hade varit ett proffs och hela dagen, alla vardagar om året hade reoverat motorer hade jag ju köpt nånting annat, men för hobbybruk så tycker jag att den är ok.

En anna grej däremot, som jag köpte på Jula, den stora motorcykellyften, funkar utan anpassningar jättebra till att lyfta i och ur motorm ned, visserligen blir det bättre med en stabil plywoodskiva mellan dess armar, men det går bra ändå. Det går ju bra med en garagedomkraft också, men blir ju en del balansernade.

Ytterligare en grej jag kan rekommendera är en oljebytare, alltså ett kärl som man med hjälp av en vacuumpump man pumpar undertryck i, sedan är det en slang, eller sond, som man stoppar ned i oljestickans hål, och suger upp oljan med, ja oljan skall ju helst vara varm. Nu är det ju visserligen inga problem att tömma en gammal VW-motor på olja, men det blir mindre söl med denna. Och oöverträffbar i båten där jag inte kommer åt avtappningspluggen, likadant på gräsklipparen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."