Dem nya skärmarna är hemma, så nu har jag alla skärmarna nu ska bara all rostlagning göras men har inte fått tag i all plåt ännu, behöver som bekant en ny infästning till ena framskärmen men ska man köpa nya deöar finns bara hela innerskärmen att köpa och den rackaren kostar närmare 3stora fiskar! Går kanske att göra någon specialare med det gamla som mall! Någon här som gjort det någon gång?
Är det bara infästningenarna och inget annat på innerskärmen så borde det väl gå att kapa bara runt rosten och ersätta med mutterbrickor och nytt plåt? Annars kan jag kolla på min reservdelsbubbla om infästning på den är bara så kapar jag bara det åt dig. Vilken sida?
Vänster sida är det, jo precis man kan ju alltid hitta något bra sätt, men kolla du så kan vi ju göra en deal kanske !
Nu har jag handlat fälgar och justerbara fjäderben/dämpare kommer bli en rejäl runda till posten för att hämta presenterna till mig själv
håller på att överge min lya och regeringen i den nya vill nog inte veta av några plåtdelar i köket..så alla bildelar har blivit förpassade till garaget!
Har tänkt att byta ut bussningar i framvagnen när jag ändå ska skruva bort fjädrarna och den skiten, någon som kan tipsa om ett kitt med allt jag behöver? Vill inte behöva skruva av och på allt mer än nödvändigt
Kom gärna med bra att veta inför bytet!
Tex. detta hos Dalhems:
http://dalhems.se/p/2f2753b3eecc4ddaa3c … anghammare
Jag kör själv med dessa... förutom att jag har andra bussningar till de inre på bärarmarna som har mera justermån för cambervinkeln.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Tex. detta hos Dalhems:
http://dalhems.se/p/2f2753b3eecc4ddaa3c … anghammare
Jag kör själv med dessa... förutom att jag har andra bussningar till de inre på bärarmarna som har mera justermån för cambervinkeln.
Kanon, är där fler bussningar jag bör byta, såg att där fanns större kit också, heeeelt grön på detta, smidigt att göra? Kasta gärna information över mig om du kan och vill 
germanbug skrev:Tex. detta hos Dalhems:
http://dalhems.se/p/2f2753b3eecc4ddaa3c … anghammare
Jag kör själv med dessa... förutom att jag har andra bussningar till de inre på bärarmarna som har mera justermån för cambervinkeln.
Kanon, är där fler bussningar jag bör byta, såg att där fanns större kit också, heeeelt grön på detta, smidigt att göra? Kasta gärna information över mig om du kan och vill
Just dessa är ju Urethane (blir mindre flex i framvagnen) . Men vill du ha i gummi så finns ju sånna också. Men för övrigt så är det dessa som bör bytas... de inre på bärarmarna, och de som är till krängningshämmaren.
Att få bort de gamla, hårda gummibussningarna som sitter i bärarmen kan vara lite bökigt. Men det går... Sen de nya, om vi säger de som är i Urethane (röda) är 2-delade, de är enkla att montera.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Syxez skrev:germanbug skrev:Tex. detta hos Dalhems:
http://dalhems.se/p/2f2753b3eecc4ddaa3c … anghammare
Jag kör själv med dessa... förutom att jag har andra bussningar till de inre på bärarmarna som har mera justermån för cambervinkeln.
Kanon, är där fler bussningar jag bör byta, såg att där fanns större kit också, heeeelt grön på detta, smidigt att göra? Kasta gärna information över mig om du kan och vill
Just dessa är ju Urethane (blir mindre flex i framvagnen) . Men vill du ha i gummi så finns ju sånna också. Men för övrigt så är det dessa som bör bytas... de inre på bärarmarna, och de som är till krängningshämmaren.
Att få bort de gamla, hårda gummibussningarna som sitter i bärarmen kan vara lite bökigt. Men det går... Sen de nya, om vi säger de som är i Urethane (röda) är 2-delade, de är enkla att montera.
Ah okej tänker att dem slits snabbare men den kommer inte rulla varken hårt eller långt per år så det är kanske inte så noga vilka man köper?
germanbug skrev:Syxez skrev:Kanon, är där fler bussningar jag bör byta, såg att där fanns större kit också, heeeelt grön på detta, smidigt att göra? Kasta gärna information över mig om du kan och vill
Just dessa är ju Urethane (blir mindre flex i framvagnen) . Men vill du ha i gummi så finns ju sånna också. Men för övrigt så är det dessa som bör bytas... de inre på bärarmarna, och de som är till krängningshämmaren.
Att få bort de gamla, hårda gummibussningarna som sitter i bärarmen kan vara lite bökigt. Men det går... Sen de nya, om vi säger de som är i Urethane (röda) är 2-delade, de är enkla att montera.Ah okej tänker att dem slits snabbare men den kommer inte rulla varken hårt eller långt per år så det är kanske inte så noga vilka man köper?
Monterar man de röda inkl. smörjer in de där man ska med medföljande fett, så håller de. Men i ditt fall kanske det räcker med nya vanliga orginalbussinga i gummi minst lika bra.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Syxez skrev:germanbug skrev:Just dessa är ju Urethane (blir mindre flex i framvagnen) . Men vill du ha i gummi så finns ju sånna också. Men för övrigt så är det dessa som bör bytas... de inre på bärarmarna, och de som är till krängningshämmaren.
Att få bort de gamla, hårda gummibussningarna som sitter i bärarmen kan vara lite bökigt. Men det går... Sen de nya, om vi säger de som är i Urethane (röda) är 2-delade, de är enkla att montera.Ah okej tänker att dem slits snabbare men den kommer inte rulla varken hårt eller långt per år så det är kanske inte så noga vilka man köper?
Monterar man de röda inkl. smörjer in de där man ska med medföljande fett, så håller de. Men i ditt fall kanske det räcker med nya vanliga orginalbussinga i gummi minst lika bra.
Ja det kanske blir billigare med, när det ändå är lite overkill med uretan, men det vekar som att det mesta är uretan..:/ tack för hjälpen iallafall 
germanbug skrev:Syxez skrev:Ah okej tänker att dem slits snabbare men den kommer inte rulla varken hårt eller långt per år så det är kanske inte så noga vilka man köper?
Monterar man de röda inkl. smörjer in de där man ska med medföljande fett, så håller de. Men i ditt fall kanske det räcker med nya vanliga orginalbussinga i gummi minst lika bra.
Ja det kanske blir billigare med, när det ändå är lite overkill med uretan, men det vekar som att det mesta är uretan..:/ tack för hjälpen iallafall
Ingen fara!
Bara att fråga på om det är något 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Syxez skrev:germanbug skrev:Monterar man de röda inkl. smörjer in de där man ska med medföljande fett, så håller de. Men i ditt fall kanske det räcker med nya vanliga orginalbussinga i gummi minst lika bra.
Ja det kanske blir billigare med, när det ändå är lite overkill med uretan, men det vekar som att det mesta är uretan..:/ tack för hjälpen iallafall
Ingen fara!
Bara att fråga på om det är något
Hittar inte nån motsvarighet till det du länkade till i gummi..:/
Här är både gummi & uretan:
http://dalhems.se/c/2bc74139d2bf44a8b6d4e7cd6e9cde37
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Här är både gummi & uretan:
Är det jag som är trög...? Menar du att köpa dem en och en?
Stefan F skrev:Här är både gummi & uretan:
Är det jag som är trög...? Menar du att köpa dem en och en?
Får kanske plocka bort dem gamla först, eftersom att jag inte har gjort det innan vet jag ju inte hur dem ser ut/hur många där är 
Idag skulle jag plocka bort dem gamla fjäderbenen...ja..det gick sådär, först och främst satt bultarna där dem satt, så slet som ett djur, på högersidan fick jag loss 2 av 3, den 3e är nästan helt rund så nu gäller det att hitta på någon alternativ lösning!
Vänstersidan gick bättre, tills jag knäckte ena bulten så halva sitter kvar i styrledsbiten...men som att inte det skulle räcka så får jag inte loss fjäderbenet ändå! Det sitter som berget och Vill verkligen inte flytta på sig..:/
Nya tag en annan kväll!
42 2014-06-16 20:40:56 Senaste redigerad av Abdullah (2014-06-16 20:41:35)
Är den heelt rund kan du svetsa en mutter på huvudet, svetsa inte ihop huvudet och benet bara haha 
Bulten som gick av sitter väl i spindelleden inte i styrled? Iaf så är det väl alltid att byta ut såna slitagedelar om man nu ska renovera ordentligt!
När jag skulle få loss benet från spindeln så var det ett helvete. Använd nån stark skruvmejsel/annat starkt mellan benet och spindeln och hamra in den mellan, lite i taget, arbeta dig runt den. Alla dessa års rost och skit har satt spår i såna detaljer 
Är den heelt rund kan du svetsa en mutter på huvudet, svetsa inte ihop huvudet och benet bara haha
Bulten som gick av sitter väl i spindelleden inte i styrled? Iaf så är det väl alltid att byta ut såna slitagedelar om man nu ska renovera ordentligt!
När jag skulle få loss benet från spindeln så var det ett helvete. Använd nån stark skruvmejsel/annat starkt mellan benet och spindeln och hamra in den mellan, lite i taget, arbeta dig runt den. Alla dessa års rost och skit har satt spår i såna detaljer
Ja det stämmer, spindeln är det, jag som är snurrig, jo den ska la bytas ändå, ja ska försöka med en rörtång annars blir det till att svetsa och jag ska låta bli att svetsa ihop den med benet 
Helt kaos i garaget, blir till att byta spindellederna på båda sidorna och bussningarna till krängningshämmaren och bärarmen, och i samma veva som fjäderbenen är av så ska jag skrapa bort allt skit i hjulhusen så att man kan se var det är fullagat, skiten sitter ordentligt men får försöka med någon avfettningsmedel kanske...eller ansiktsmask på o blaska på thinner
Vet knappt själv vad jag ska göra längre, har totalt tappat greppet om projektet..hoppas att vi kan ta o svetsa rosten i karossen under semestern kanske, vore ju helt jävla underbart, för isåfall skulle man kunna slipa ner bilhelvetet sen..nej jag är inte så optimistisk just nu men det kommer 
Ta ett steg i taget bara. Allt har sin tid att få till och att det blir bra och rätt gjort från början. Annars kommer du att ångra dig när du måste renovera/göra om något en andra gång. Kör på bara!
Det kommer en sommar till 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Som germanbug skriver. Ta en sak i taget..har lärt mig nu att sitta ner och skriva ner allt och sedan gruppera/dela upp allt arbete och sedan följa den planeringen, borde ha gjort det från början men men gjorde för nån vecka sen
det kommer hjälpa, så att jag inte hoppar fram och tillbaka
vi väntar på uppdateringar 
Som germanbug skriver. Ta en sak i taget..har lärt mig nu att sitta ner och skriva ner allt och sedan gruppera/dela upp allt arbete och sedan följa den planeringen, borde ha gjort det från början men men gjorde för nån vecka sen
det kommer hjälpa, så att jag inte hoppar fram och tillbaka
vi väntar på uppdateringar
Tack, motivationen börjar komma tillbaks, väntar fortfarande på svetsningen..när det är klart och jag kan montera allt provisoriskt så att man kan köra en runda innan det ska rivas för lack så kommer nog ännu mer motivation 
Jahaja nu har det hänt grejjer, släpade med min far som har mer koll på bilar till garaget och helt plötsligt är jag tillbaks på planerna med att lyfta karossen!
Behöver ändå byta avgassystem o sådär och framvagnen är lika bra att gå igenom ordentligt..så ja vi kör det ordentligt, ingen kommer ihåg en fegis!!
Behöver jag förstärka karossen om jag ska låta dörrarna sitta kvar? Tror inte att värmekanalerna behöver skäras loss så jag borde väl kunna lyfta karossen ändå va?
Ska följa era råd och göra någon sorts lista och sen bara köra på!
Jag lyfte karossen utan att förstärka.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Jag lyfte karossen utan att förstärka.
IgA problem med att det vred sig eller sådär? Var denhelt frisk i lådorna?
