1

Jag har en fråga om CO mätning.
Det mäter man tydligen inte på gamla eller motorsvaga bilar?

Sist jag besiktigade min 57a ghia så hittade jag inga avgasvärden på pappret, och idag när den var inne igen så sa besiktningsmannen, lite förvånat " jaha, denna bilen är visst undantagen avgasmätning"
Jag frågade varför. Han svamlade nått om att den var för gammal eller att den var för motorsvag?

Är det nån som vet vad som gäller?

När jag jämför protokollen mellan bussen och ghian så finns inte ens kategorin/texten avgasvärden med på ghians protokoll.

Det är iof inget jag saknar, men det hade varit intressant att veta vilka regler som gäller.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

fick samma fundering när jag besiktiga 58,an. 66,an är de på. lär väl va nån brytpunkt på årtalen där runt 60+?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Tror det har med vikten att göra...  Default/hmm

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

4

Om jag inte minns helt fel så är det bilar som är från 1975 eller äldre som inte har några avgaskrav. Så länge man har en motor med samma effekt och vridmoment...

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

5

Dom har då kollat både på 67:a bubblan och 60:a bussen för mig  ICQ/an

6

På min 60:a kollas inte co-värdet. Klubbens 65:a buss kollas så någonstans där ligger gränsen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

7

Fick ombes pga högt co på tomgång förra veckan på min -67...

vw typ-1 1967

8

Med 67:ans buss åkte jag på ombesiktning pga för höga CO-värden så tesen om en gräns nånstans kring modell 1960 verkar stämma.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Min -58 fick 4,5, det högsta gränsvärdet.
Men jag tror de inte mätte alls.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

51an gjordes det ingen test på, men 65a cabben vart det test på.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

11

kisavw skrev:

51an gjordes det ingen test på, men 65a cabben vart det test på.

För ca 4-5 år sedan var jag tvungen att göra avgasmätning på min 51:a (ej vw). Så då har det troligen ändrats i och med privatiseringen.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

12

Om mätning ej har utförts har teknikern gjort fel! Ingen ändring har föranletts av privatiseringen utan isf om Transportstyrelsen ändrat sina direktiv vilket inte är fallet.
Mätning utförs på alla bilar som har cylindervolym över 800cc, undantag görs för tvåtaktare och där tjänstevikten överstiger 2,5 ton om bilen samtidigt är äldre än 1988. Samt om det är påtagligt läckage, men då får man ju göra det när läckan är fixad...
CO halten på våra gamlingar får vara max 4.5, på 80-talsbilar 3,5.
Så är det skrivet i våra instruktioner. Sen finns det säkert någon som hoppar över det men det ligger ju på dennes ansvar...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

13

Mätning görs men de finns ingen gräns så på co så tror vissa hoppar över den.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

Lars - det låter som att du är besiktningsman, isf kan jag inte tvivla ICQ/ab
MEN jag tvivlar på att han gjort fel. Han tänkte kolla, men han tittade i handdatorn och sa " jaha, denna bilen är visst undantagen avgasmätningen"
Med tanke på att inte ens rubriken är med på protokollet och att ingen mätning gjordes förra gången heller så känns det som att den är undantagen på riktigt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

lasslo skrev:

MEN jag tvivlar på att han gjort fel. Han tänkte kolla, men han tittade i handdatorn och sa " jaha, denna bilen är visst undantagen avgasmätningen"
Med tanke på att inte ens rubriken är med på protokollet och att ingen mätning gjordes förra gången heller så känns det som att den är undantagen på riktigt.

Jo det stämmer, jobbar med detta sen 10 år tillbaka... Det stämmer även att vissa inte har någon uppgift om avgasmätning när man hämtar fordonet till handdatorn, men i det läget bör man ändå kontrollera att det stämmer.
Vidare kan man hoppa över menyn för avgasmätning när protokoll skrivs ut så är man på det humöret så... Därav att det kan saknas på tidigare protokoll. Sen är jag lite nyfiken på vad som menas med att det inte finns någon gräns, Ozeo?

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

16

Lars Häsä skrev:
lasslo skrev:

Jo det stämmer, jobbar med detta sen 10 år tillbaka... Det stämmer även att vissa inte har någon uppgift om avgasmätning när man hämtar fordonet till handdatorn, men i det läget bör man ändå kontrollera att det stämmer.
Vidare kan man hoppa över menyn för avgasmätning när protokoll skrivs ut så är man på det humöret så... Därav att det kan saknas på tidigare protokoll. Sen är jag lite nyfiken på vad som menas med att det inte finns någon gräns, Ozeo?

när jag va in på bes så vart värdena lite höga varvid jag sa att ojdå. lite högt., han sa ja men de gör inget. dessa gamla går igenom iaf.
varvid jag sa att men varför mäter du då värdena? för att vi ska sa han.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

17

Jaag hade en Mazda B2600 -89 som aldrig testades! För den var undantagen, föstod aldrig varför.

18

Kan Mazdan varit en pickis?
Min T3 mäter dom inte för den är undantagen.....? Det är en pickis med Volvomotor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!