1

Funderar på att av olika anledningar konvertera mina 5x130 trumbromsar bak på typ 1 67:an till Porsche 944 skivbromsar. Bilen är försedd med svinglåda, korta axlar och senare 68- bromssköldar med 68- bromstrummor som anpassats till korta splinsen (avsvarvade).

Har googlat och scannat nätet, men hittar ingen bra sajt där detta beskrivs ingående med bilder.  Det verkar dock inte vara något större jobb att anpassa 944:ans bakbromsar till typ 1 med IRS, så det känns spontant som att det inte borde vara något större arbete på svinglåda då bromssköldar och trummor väl är lika på 4-bults sving och IRS?

Någon som gjort detta och kan beskriva hur ni gjorde? Gärna med bilder eller peka mig vidare till någon informativ sajt.

Får passa på att smyga in en köpesannons också. Om någon där ute sitter på det jag behöver för detta så här gärna av er. Det är alltså skivor, nav och ok  ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Man brukar ju använda broms delarna (handbroms från 944) . från dom svår funna stål armarna 85-86 där hanbroms enheten är en lös bultad enhet.aluarmarna -87 har fasta delar för handbromsen...
Old speed nytillverkade  dessa innan..(USA)
Handbroms backarna är samma som en viss BMW modell, förutom något hål (mycket billigare) så borde gå att fixa på det viset, med en bmw sköld /mekanik.. jag har själv varit i dessa banor till min bay pickup, då den skall få 944 framskivor och 996 bakskivor..996 bakskivor är liknande utseende som 944men grundare. själva navet kanske man kan använda ett typ 3, då dom har delat nav/trumma. sen öka diametern med en svarvad påkrymt skiva/kopp med den nya bultcirkeln i.. dvs en ring med kant som sätts på vw navet med krymp passing från insidan, sen nya hål i.
Bromsoken tja antingen ett par enkolvsok ,  då dom inte bygger så mycket utåt.
eller glöm original porsche handbroms dravlet, och montera ett par nya enkolvsok med inbyggd handbroms,tex  polo golf eller dylikt.. finns nya på biltema. 4 kolvsok bygger oftast mer utåt, och behöver fälgar med kupade ekrar...
Så nu har jag blarrat lite, man kan göra så här om det är rätt ....  ICQ/ad
jag e som sagt i tankarna själv, både till min bubbla, och till min andra Bay. då Porsche bromsar "Is the shit" och jag samlat på mig en del fälgar med lämpligt bultmönster..........N4S (not4sale)
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-06-28 14:33:04)

Förutom årsmodell 83, 84 och 85 av 944 sitter stålbärarmarna även på 924 turbo/931 (denna fanns 78-82).  Du kommer utöver skivor, nav och ok även behöva "backing plate" från en stålbärarm  ICQ/ab

Fat chick fanatic

4

Tack för svaren.
Inte direkt bolt-on med andra ord (vilket jag väl innerst inne inte inbillade mig).

Har även kollat runt lite på färdiga kit från framför allt CSP. Frågan man får ställa sig är om man verkligen tjänar något på att anpassa delar från 944:a när dessa färdiga kit finns att köpa?

http://www.vwcsp.se/products/4-631-5130.jpg

Detta kit kostar 7995:- vilket man väl kan tycka är mycket pengar, men räknar man vad alla begagnade Porschedelar man behöver kostar, renovering av dessa och tid/kostnaden att slöjda till delar som anpassningen kräver så vette katten om valet är så självklart  Default/hmm

Får försöka googla runt lite mer för att se om det finns någon bra steg-för-steg-tråd med bilder som beskriver konverteringen av 924/944 bromsar.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Fördjupade mig lite mer i denna djungel  Default/hmm
Det verkar som att man skall leta efter 924S "backing plate" som i praktiken ersätter bromsskölden. Då behåller man VW's lagerhållare och dränering för olja som tar sig förbi packboxen. Att använda 944:ans tätning, som egentligen är tänkt att täta fettsmorda lager och saknar den "andra barriär" som dräningen utgör, skall vara vanskligt.
Vid minsta läckade så dräller man ut olja på bromsarna (o-bra).

Skall se ut såhär:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/395277.jpg

Hittade ingen information om det bara är 924S som har denna backing plate. Någon som vet?

Vad jag förstod så är det denna del som är krånglig att hitta. Sedan är det i stort sett bolt om med nav, skivor och ok etc.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Okej en 924s har ju aluminiumbärarmar bak. Det borde i så fall innebära att man kan använda backing plate från vilken 944 som helst fter årsmodell 85,5? Det här blev krångligare än förväntat... :-S

Fat chick fanatic

7

nej .. bara dom tidiga med "smala" alusvingor har en lös platta, sen blir den integrerad. ICQ/ad  på -87 och nyare sitter den integrerad.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Ok tackar för det klargörandet, då slipper man ligga sömnlös  ICQ/ab

Fat chick fanatic

9

Mao så kan man förutom att använda backing plates från 924s även använda från 944 årsmodell 85,5-87.

Fat chick fanatic

10

Jag råkar ha 2 st sådana backing plates liggandes (har inte vetat vad det var för någonting förrän nu). Säg till ifall du är intresserad av att köpa dem Peter S. 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/28747473/DSC_0780.jpg

Fat chick fanatic

11

Annars köper jag gärna!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

PM skickat till dig Anton.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

13

Svarat :-)

Fat chick fanatic

14

Tjenare Peter!
Vad är anledningen till konverteringen? Min erfarenhet av skivbromsar bak är att det blev mer estetiskt än ngn skillnad på bromseffekt. Har ju bytt till skivbromsar runt om på Ghian, gjorde fram först och bak ett par år senare. Kan inte påstå att det gjorde ngt bromsmässigt. Man vill ju inte få mer broms bak än vad man har fram heller...

Mvh
Mattias
Kungälv

15

MattiasT skrev:

Tjenare Peter!
Vad är anledningen till konverteringen? Min erfarenhet av skivbromsar bak är att det blev mer estetiskt än ngn skillnad på bromseffekt. Har ju bytt till skivbromsar runt om på Ghian, gjorde fram först och bak ett par år senare. Kan inte påstå att det gjorde ngt bromsmässigt. Man vill ju inte få mer broms bak än vad man har fram heller...

Mvh
Mattias
Kungälv

Jag syftar åt bättre bromsar bak, fram låser de upp lättast pga lätt vikt och smalare däck (för mig).

På mitt pågående projekt byter jag ifrån original typ1 -66 till typ3 variant bak.....

http://i.imgur.com/SfwHvQc.jpg

16

Kan förstå ditt resonemang. Är bromsarna från en typ3 med svingaxel-bakvagn?  ICQ/ab

Fat chick fanatic

17

Tjenare mettis!
Jodå, jag körde typ 3 bak på 56:an. Min anspelning var nog snarare på att kostnaden för skivbromskitet är förhållandevis högt för vad man får ut. Med skivbromsar fram hade jag absolut inga problem med låsning utan det nitar bra. Minimal skillnad efter bytet bak...

18

MattiasT skrev:

Tjenare mettis!
Jodå, jag körde typ 3 bak på 56:an. Min anspelning var nog snarare på att kostnaden för skivbromskitet är förhållandevis högt för vad man får ut. Med skivbromsar fram hade jag absolut inga problem med låsning utan det nitar bra. Minimal skillnad efter bytet bak...

Det handlar till viss del om att öka bromseffekten bak då jag har såpass breda bakdäck jämfört med fram.
Nu sitter det sena typ 1 tummor och typ 3:an hjulcylinder som skall vara något större.

Det finns även en annan anledning och det är att medvetet göra så stora förändringar på bilens bromssystem och hjulupphängning att en SFRO-besiktning är motiverat. En betydligt krångligare och dyrare väg att gå, men den ger möjlighet till att få en högre motoreffekt godkänd än om jag bara gör en ordinär reg.besiktning.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!