1 Senaste redigerad av Jan-Iver (2014-06-21 17:17:09)

Hej, min 65:a har glapp i både sidornas övre delar på spindellederna samt att den verkar vara glapp i pinnen som går genom framvagnen mitt under, tror det kallas länkpinne. Styrningen är mycket ostabil och bilen skenar lite hur som helst när jag bromsar.
Finns det några genvägar eller är det bara att beställa nya delar?
Jag funderar på att byta till skivbromsar mm och då är det väl läge? Köper man hela kitet med framvagn o spindlar eller bara bromsdelarna? Någon som varit i samma sits?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

Vem ska du köpa skivbromsar ifrån?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Inget påtänkt än, bara funderingar, kollade på CSP vad som fanns.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

"Länkpinne" är en försvenskning av engelskans "Link Pin" och heter egentligen ledbult, felanvändandet av ordet är dock så vanlig att jag tror ledbult är på väg ut ur språket inom folkakretsarna. Ledbulten är dock splittens spindelled, alltså motsvarigheten till kulbulten som sitter på en modern framvagn, om dessa är glappa rekommenderar jag att man byter ut dem, kit med dessa och diverse monteringsdetaljer finns hos återförsäljarna runtom i landet. De ska ju pressas i och ur så en verkstad med press får nog hjälpa dig om du saknar egen utrustning.

Förvisso kan styrningen bli tämligen oprecis med glappa spindelleder, men mer troligt är att det härrör från styrstagen om du ännu inte bytt ut dem. Min varmaste rekommendation är att du byter alla tre, det längsgående staget har alltför ofta försummats som orsak till förklaringen "glapp styrsnäcka". Även om den också såklart kan glappa, är det sällan nödvändigt att fokusera allt för mycket på den, då det är betydligt svårare att hitta en osliten sån.

Pinnen genom framvagnen mitt under, vet jag inte vad du syftar på. Det bör ju sitta en krängningshämmare där, en stång som är förbunden med två plåtförband via varsin gummibussning på vardera nedre länkarm, själva krängningshämmaren är sällan helt sönderrostad, men däremot kan fästena behövas bytas ut, antingen pga för rostiga förband, eller slitna gummibussningar. Såna satser finns också att köpa hos din favvohandel. Avser du däremot att själva fjäderpaketet skulle sitta löst i det undre torsionsröret, är nog nya nållager till bärarmarna det enda jag kommer på som åtgärd, men det stämmer inte in på din beskrivning riktigt tycker jag. Fjädrarna går ju i röret och syns inte.

Du måste ju inte byta bromsarna i samma veva, men det finns mycket man gör på sin buss som man inte måste...  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Kee....pinnen under han syftar på är ju såklart mellanarmslagringen. Har du ingen sån?  ICQ/ad

Sen Kee...inte behöver man en press för att byta ledbultar, de pressar du lätt i för hand eller i ett skruvstäd. Har aldrig varit med om att man behövt en press för dessa, om inte de varit solitt fastrostade. Spindelbultarna måste man ha press till....men det är ju inte dessa du beskriver.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream