Haft stora problem med laddningen under helgens körningar. Laddningslampan börjar helt plötsligt lysa men knackade man på reläet så slocknade den en stund
. Men, började strax lysa igen
. Rotat fram ett annat laddrelä där lampan släcks, gasar man kan man mäta sig till ända upp mot 8 V ibland, helt plötsligt sänks det till 7,4 men det är kanske så det ska funka?
Det låter bra, 7,4 alltså.
8v är väl en skitaning i överkant, men ingen fara om det bara uppkommer korta stunder.
Men se över anslutningarna på generator, laddrelä och på batteriet. Kolla så att batteriet inte gasar (kokar, bubblar etc.) vid 8 volt, jag tror inte att det börjar göra det förrän vid 8,4, men jag är synnerligen ovan vid 6 voltsystem, gasningen kan ju också bero på batteriets kondition, men gasning är typiskt "obra". De där gamla elektromekaniska laddrelärerna har alla säkerligen passerat "bäst före datum", tänk om någon kunde konstruera ett helt elektroniskt för båda 6 och 12 volt... Vad mycket elände det hade sparat oss.
Kolla även att du inte har för kraftig gnistbildning mellan kolen och kollektorn i generatorn, i såfall kan kolen behöva bytas ut, och/eller fjäderblecken som håller den behöva spännas.
jag tvingar min 6v generator i besiktningsmotorn att ladda 12v, dvs 12v likströmsrelä på en 6v generator med 12v batteri
fungerar bra ! har för mig jag lästde kan ladda ända upp till 25-30 volt oreglerat.... hur de blir med ampere är en annan sak 
men för besiktingsrundor fungerar det utmärkt.. 
4 2014-06-30 16:51:15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-30 16:52:20)
Ja det funkar, men du får inte ut så mycket ström, men om du inte har några problem med att få batteriet laddat så är det ju bra!
Med en tångamperemeter, kan man omsluta kabeln från D+ och se hur många ampere som passerar. Det som är bra med dessa instrument är att man kan mäta stora strömmar, och dessutom slippa att koppla loss någon anslutning, bara att öppna instrumentets käftar och sluta dessa runt valfri kabel. Jag köpte en relaivt billig tångamperemeter på Claes Olsson, den fungerar som vanlig multimeter med mätsladdar också.