1

Hej

Köpte min först bubbla igår. en 1200 1965.
Nu är det så att den är 12v konverterad av någon tidigare ägare. Jag vet ej vad han gjort elr använt för delar.
men nu är det så att mina remskivor för fläktremmen ej står i linje med varandra? Är ca en rembredd som felar.
Och de är remskivan från generatorn som sticker ut mest?

Någon som har något tips på hur det fixas? elr vilka delar man får lov att köpa?

Som sagt helt grön på detta!

2

Det finns shims för remskivan som sitter på veven. rembredden ska vara 10mm (funkar även med 9,5).
Att inte remskivorna linjerar beror nog på att nån av dem inte är tillverkade efter rätt mått.

Har du kollat så att den gått in hela vägen på veven?

3

Remskivan på veven sitter nog där den ska sen förut, utan det är nog remskivan på den nya generatorn som sitter "fel".
Men så de kan va så enkelt att köpa shims till remskivan på veven så får ja dem att lira ihop?

4

där är väl även lite spel vid montering av generatorn och fläktkåpan. vet att jag har lossat bandet som håller fast generatorn och tryckt den i rätt riktning och dratt fast den igen nån gång för att få det att lira. Bara kontrollera så du inte trycker fläktkåpan helt skev så fläkten tar i någonstans:)

5

Asså det är inte lite? De skiljer ju 1.5 cm nästan.
http://forumbilder.se/DD5D9/20140630-164459.jpg

6

Den övre skivan ska längre in. Nästan så att den går mot generatorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Den går inte längre in. Den är så långt in den kan på axeln.

8

Då har du troligen fel remskiva för din generator.

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

9

Jo vi kom fram till det och en ny är beställd från vwimporten. dock 5-6 dagars leverans tid

10

på bilden ser det ut som att du satt generatorremskivan fel väg....men ja kan ju se fel. Hur som helst så var jag tvungen att byta generatorremskiva när ja 12v konverterade min motor...12v likström funkar inte med remskiva från 6v likström, linjerar inte då

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Är ej jag som gjort detta utan tidigare ägare. Men som sagt beställt ny remskiva som ska passa.