626

Har egentligen inte gjort så mkt idag.. städat nere i verkstan, var en jävla massa skit överallt.. nu ser det lite bättre ut iaf och man kan se nästan hela bänken :-)

Gjorde rent topplocken en sista gång och monterade ventilfjädrar, retainers och knaster.. Måste skaffa en ny ventilfjäderkompressor.. denna är trög som fan och bökig.. (nån bättre variant av den de har på biltema från Swedol).

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-08bfed21309303fd462d80972b5f9c2d.jpg

Flödet blev vid sista mätningen 175Cfm @ 14mm, 25" vattenpelare. 42/37mm ventiler. Lite mer är det nog nu när jag tagit upp insugen lite till, men det får räcka för den här gången.. Nästa gång lämnar jag nog bort locken för portning... sjukt drygt att mala med eldriven dremel i timmar.. Om man inte skulle ha fixat 3fas och kompressor tills dess då.. hmm..

627

Så, då har man fått hem ett större paket med delar från Usa, inte riktigt allt som skulle med (pga förseningar) men mkt av det jag behöver för att kunna börja montera ihop motorn iaf.

An-kopplingar. an8 - 3/8" npt samt nut & sleeves som används för att ansluta bränslerör till an-koppling.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d3b9e2573aebee4d8618a9d84694bbd8.jpg

Magnaspark II fördelare
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-052b7e3939deb14c8eb11cfd48e4dff2.jpg

8,2mm tändkablar till min Magnaspark II fördelare
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6e10fbb2bae656653572c9f9041acc50.jpg

Nya 8mm dragstänger med muttrar och brickor
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-2322c1a4ac9ffcc2dc907b29897dfa22.jpg

Tyckte att både pedalen och den bockade plåten i golvet känns alldeles för svampiga.. så jag ska testa en sån här pedal tänkte jag.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-093c0f611c9db8717707f0e2893f5624.jpg

Nya rostfria stötstångsrör med extra längd in i blocket för att minska oljeskvalp
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d4fd56b22002e0d230059f533afe11f0.jpg

Klarglas till framblinkers, ska bara köpa gula lampor så monteras de.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a54b4713882939434a74f9bae2b9f4bf.jpg

Renoveringssatser till Ida-förgasarna.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-02cc6761fa3bd9e2a17360a685635d8e.jpg

När dottern somnat passade jag på att montera ihop dem för att se om det är nåt som saknas.. Det saknas två "tabs" som håller fast trattarna, om nån har ett par så vill jag gärna köpa :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a32a042ab99775dfe4396d2168adfced.jpg

Min nya kamaxel, från Steve Long Racing. Steve Long är svärson Till Babe Erson, så receptet kommer nog därifrån från början. XR310 heter den och har 268grader duration på 00,5" lyft och lyfter 13,94 med 1,4:1 vippor.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-1c47dcc20284809cbef0db7e07218cd0.jpg

Kamaxeln har monterats ihop med rakskuret drev från AA performance som jag tycker ser riktigt bra ut, inget glapp mellan dreven när man känner på dem i blocket.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-392e7e5022201bffdd53ee688bcdefaf.jpg

Holley bränsletrycksregulator, 1-4 psi med an-kopplingar
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-80b127177741adf6823a616269c54bbd.jpg

En gammal växelspak som jag tyckte såg ganska fräck ut så jag köpte den med :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f30fb9fdfc7c6538912695b3c5c3850e.jpg

Provmonterar vev och kam i blocket för att kolla lite frigång och spel, tex mellan vev och kam, mellan nock och ventillyftare
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c6138bb4aa578dcaa4597a8b81de3c64.jpg

Ja, nu saknas det som sagt inte så mkt delar.. vevstakar från DRD racing, Sand seal remskiva och an-adaptrar till webrarna, Sig Erson vippor kommer om ca 1v med nästa paket.. Kanske hittar nåt mer kul innan det paketet skickas, hihi

I helgen ska det iaf grejas lite med bubblan.. Sambon åker till Göteborg, men först ska vi börja gräva ut för att göra en nya parkeringsplats på tomten.. alltid är det nåt :-P

628

Kul med motordelar, vad är det för märke på kamdreven?

629

MrPete skrev:

Kamaxeln har monterats ihop med rakskuret drev från AA performance som jag tycker ser riktigt bra ut, inget glapp mellan dreven när man känner på dem i blocket.

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

630

Jepp jepp, har nämnt det innan, motorbyggen är det jag tycker är roligast och således läggs mest krut på det :-)

AA performance som Skåningen så fint citerade, verkar va helt ok skit trots lägre pris än de mer erkända tillverkarna.

631

Har testat lite julpynt i dagarna, fan va trångt det var att få på kopplingarna över slangarna.. Var tvungen att dra ett varv eltejp runt dem, sen knacka på hylsa med gummiklubba och dra av eltejpen.. Men sen var det inga problem sitter riktigt hårt och snyggt.

Testmonterat en 90 böj på bränsletrycksregulatorn. 90-böjarna ska sitta mot förgasarna egentligen
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10456827_10152143426381636_2694843752664629712_n.jpg

Sen sitter det en rörkoppling nedåt (ja uppåt på bilden), där kommer aluröret upp vid torpedväggen.

632

Har "finmekat" lite med bubblan idag.. bytt bussningen till växelstången.. lite terapiarbete med låsringen runt bussningen.. Har inte provkört mer än in i garagt än heller, men spaken känns betydligt tightare.

Tyvärr upptäcktes en tråkighet.. minns när det hände men trodde inte det var så allvarligt... skulle för ett tag sen snabbt ta in bubblan i garaget pga regn... struntade i miniramperna som jag har för kanten, smög in tyckte jag.. men den small i garagetröskeln.. resultatet är att den har blivit lite ihoptryckt.. :-(

Visserligen är reservhjulsbaljan ganska rutten och dåligt lagad av föregående stjärna.. men om man ska få det riktigt sjysst så åker jag på att byta ut ganska stora delar av karossfronten.. lite plåt har veckat sig bakom stötfångarinfästningarna. Inget annat har tagit skada, så det blir väl vinterns projekt att byta front.

Till motorn kommer lite delar förhoppningsvis i veckan, vevstakarna, sand seal remskiva, stötstänger etc.

633

Är det nån som vet hur långt bak en sån här plåthistoria går? kvalisorten är väl förstås inte den bästa.. kanske bättre att hugga fronten av ett lik?

http://dalhems.com/f/c/581b3499b3b144e08cd50f48091e2200/frontplat-komplett-inre--yttre.jpg

634

Lik brukar sällan ha fräscha frontar! Om det är bara är baljan och plåten bakom stötfångarfästena som är kass så det enkelt byta den och inte hela fronten.

635

Nä, det är väl så antar jag. Är väl lika bra att köpa den kompletta yttre/inre så småningom, montera ner skärmar och ta fram kapen.

636

När jag planerade min semester för ett antal månader sen var min plan att kunna greja en hel del med bubblan och motorbygget.. så blev det inte riktigt.. Min sambo tyckte att det var en god idé att jobba 130% av heltid under juli månad.. Vilket innebär att jag under tiden hon arbetar har ansvaret för en hund och en 16mån tjej med väldigt växlande humör :-P

Hinner iaf pilla lite på kvällar och de få dagar sambon är hemma.. Blocket är redo för att sättas ihop, vev, kam och lyftare på plats, stakarna skruvar jag i så fort de kommer. Sen på med cylindrar, mäta vändhöjd och kolla frigång för stakar. Därefter kan jag beställa shims och montera ihop ett longblock.. inte så mkt kvar alltså :-)

Fick hem en bit nylonklädd stålomspunnen slang, an8 och ett smidigt 300micron bränslefilter, tror att jag har allt för att sätta ihop hela bränslesystemet nu, ev nån mer an-koppling.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7f3929ab818a276783621eb7aa5fffb5.jpg

637

Har länge varit trött på den sjaskiga gaspedalen i bubblan som vill tryckas åt sidan, hänga sig och fungera allmänt dåligt.. Så jag köpte en pedal i aluminium för ett tag sen, med en stabil fot som skruvas i golvet, returfjäder och stoppskruv.

Skruvade ur den gamla
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-67155e23bb9ced5baf0830d332e2f675.jpg

In med den nya. Fick modda den lite, armen som sticker ut till höger fick kapas och insatsgängan sättas tillbaka, annars tog den i ramtunneln. Dessa är väl egentligen tänkta till rörramsbilar (dune buggies etc). Sen byggde jag länkaget med lite delar från ett gammalt gaslänkage, stabilt men ledat.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3ee2e080b9847ee2e4f015c7e61bfd3f.jpg

638

Det finns dock ett litet annat problem med bilen... bränslepumpjäveln fungerar mkt dåligt... Fyller knappt upp filtret.. Detta resulterar i att flottörhuset töms, vilket gjorde att jag fick motorstopp på vägen hem från bugrun..

Jag har testat att byta till två andra pumpar, två andra pumpstänger, blåst luft och sugit soppa från tanken utan problem.. pumpstången rör sig upp och ner.. men nåt vajsing är det med pumpen för soppa kommer det dåligt med..

639

Bränslepump fixad, grundlig renggöring, en annan pumpstång, ny packning, nytt bränslefilter så fyller den upp direkt och håller fullt.. Troligtvis var det skit i pumpen som gjorde att den jävlades. Det sitter ju små backventiler i toppen på pumpen och ligger det skit mellan så den hålls öppen så funkar det inte som det ska.

640

Nähäpp.. det trodde jag ja.. Bilfan betedde sig exakt likadant på provtur idag.. slutar pumpa bränsle när den blir varm.. resultatet är tömt flottörhus och omöjlig att få igång igen...

Det jag tycker är så konstigt är att det kommer när den blir varm..

Ånglås? Det har ju funkat felfritt likadant innan, så det känns inte riktigt sannolikt att det bara skulle uppstå, eller??

Har som sagt bytt pump, bytt tillbaka och rengjort överallt, testat ett par olika pumpstänger, provat både med, utan och dubbel packning under pumpen.

Membran är helt och relativt mjukt (pumpen funkar om man trycker armen för hand)
Pappersfilter innan pumpen
Soppa kommer lätt från tanken
Tilluft på tank funkar

Känns som att det är nåt med drivningen till pumpen.. kan det nötas ner så mkt på fördelaraxeln att den inte längre är tillräckligt eliptisk för att trycka stången? (stången rör sig för övrigt när man drar runt motorn).

641

För att spara batteriet/starten har jag ibland lossat pumpen, ställt stången på högsta läget. Därmed har jag kunnat handpumpa fram soppa. Det borde ju funka bra även för felsökning...

Lycka till// Mikael

642

Har du filtret mellan pump och förgasare, ha inte det jag fick samma problem, sätt det under tanken istället Default/hmm

vwove berättade det för mig, och nu funkar det ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

643 Senaste redigerad av MrPete (2014-07-19 18:33:41)

Jag har testat att handpumpa och det funkar iaf, även om det inte kommer jättemycket bensin, men smart tips att göra det om man får stopp ute på vägen.. Då kan man köra en bit i taget och sen gå bak och fylla upp flottörhuset, haha.

Jag har filter mellan tank och pump, sitter det efter pumpen så lär den sättas igen ganska snabbt av småskit som kommer från tanken..

Det känns ändå som om det är skit i pumpen, eftersom den funkade fint efter rengöring.. dock konstigt att den slutade funka så kort efter med nytt pappersfilter. Kan ju vara så att all skit inte kom ur pumpen utan bara åkte tillbaka och la sig där det inte ska va.

Egentligen är jag sugen på att bara montera dit antingen en elpump från biltema alt. att montera dit mitt nya soppasystem för nya motorn.. Lite overkill med an8 till 1200 kanske, hahaha

Hade ju tänkt hinna köra en del innan rivning påbörjas.

644

Köpte en elpump istället, skiter i originalpumpen. Har inte hunnit att montera den och testa än, har målat husgrund och källarfönster.. helstekt gris känner man sig som nu :-P

Fick hem ett litet paket idag, innehållandes en bränsletrycksmätare.. Väntar på större paket från Usa samt ett par småpaket med lite an-kopplingar och en rörstump med uttag för mätaren.

Post's attachments

20140721_164207.jpg, 204.82 kb, 1239 x 697
20140721_164207.jpg 204.82 kb, 193 downloads since 2014-07-21 

645

Min svarta slutade pumpa bensin när den blev varm. Det var bakeliten som trögade när den blev varm. Pinnen trycktes enkelt upp av drevet, men pumpens fjäder orkade inte trycka ner den igen. Problemet är att man ju inte kan riva den direkt när den är varm för då brukar man ju stå vid vägkanten och svära. Annars märker man problemet direkt. Pinnen sitter som berget i uppe-läget. Dra ut pinnen så ska du se att bakeliten sitter som berget den med. Den får man aldrig ut hel, om den sitter det minsta. Finns ett flertal sätt få ut den på och de flesta splittrar bakeliten. Denna fungerade bra sist. Stoppa papper i hålet, gänga med M10 snitt, skruva i en kort gängstång. Trä en bricka med hål för  gängstången. Brickan ska täcka pumpens skruvar. Skruva på en mutter på gängstången och skruva sedan upp bakeliten. Detta göres bäst när man inte spräckt bakeliten. Så prova inte ens det utan gänga direkt. Pappret i hålet går att spånet från gängningen inte kommer ner i motorn. Detta lärde jag mig den hårda vägen förra veckan.

646

Ah, det låter helt klart som fallet är löst! För jag kan inte hitta något annat som skulle kunna knasa.

Kanske ska testa det och lämna tillbaka elpumpen som jag ändå inte hunnit montera (om det funkar då). Tack för tipset! Sprucken backelit har jag också erfarat :-)

647

Annars skulle man kanske kunna gnida av pinnen lite bara så den blir tunnare..

648

Prova slipa pinnen, men bäst är att riva ur bakeliten och brotscha upp den till rimlig tolerans. Pinnen ska falla igenom utan något motstånd. Köp bakeliten innan du testar och ta gärna två. Bra och ha skit!

649

MrPete skrev:

Annars skulle man kanske kunna gnida av pinnen lite bara så den blir tunnare..

du gillar ju att gnida pinne så ....... ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

650

Haha, jag rev bort originalpumpen och pinnen, satte ett täcklock och monterade elektrisk pump, batteriet på laddning och testkörning ikväll.. Måste köras ordentligt så jag vet att det funkar till Vänersborg t-o-r.

Fick hem 4st an6 slangkopplingar idag.. tror att jag råkat beställa 4 till, så kan bli ett par kopplingar över om nån är intresserad så småningom.