Hej,
Min kärlek till bubllor är ungefär lika stor som min oförmåga som mekaniker (värt att tänka på när man läser min fråga). Min folka t1 (64:a) har börjat läcka växellådsolja i oroväckande hög takt. Utgår från att det är någon packning är slut. Nu kommer några okunniga frågor: 1. Hur allvarligt är det (alltså, kan man nödköra fast det finns lite olja)? 2. Håll i hatten: var fyller man på olja, vilken olja och hur mycket ska det egentligen vara i en bubbla? 3. Är det någon som kan peka mig till en "how to" guide för att byta packningar i växellådan på en bubbla? 4. Var köper man packningssatser -ett tips?

Hälsar
Leif B

2

Börja med att hissa upp bilen, lägg dig under och kolla exakt var på växellådan det läcker.

3

Hej Leif
Det är aldrig bra om det läcker olja
Om du har förlite olja i lådan så får man förslitnings skador i den  (oljan skall ha betäckningen GL-4 80-90)
Olje på fyllningen sitter på vänster sida på växellådan ( samma sida som du sitter i bilen)  den har en insex på 17mm  Du har två st pluggar på under sidan som du kan tappa ur oljan 
Volymen i växellådan är 2,5-3.0 L 
Oftas läcker gummi dammaskerna  (finns sådana som går att byta utan att ta i sär lådan )
Du kan kolla här så ser du hur den funkar http://vwfiv.se/Repbok/6-Manuella-vaxelladan.pdf  Drivaxelrören ligger under Bakaxelen i rephandboken 
Ps du kan kolla in här på Bw  så finns det mycket info   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke