1

Jag undrar om det finns ngn typ utav värmepaket/värmefläkt som drivs med 12v alt. 230v och skulle kunna kopplas mot ett rörsystem modell "stuprör".
Kommer att köra utan värmekammare på min Bay och funderar på en lösning där jag isf monterar ett värmepaket under soffan bak (dubbelhytt) för att sedan koppla detta mot original rördragning under pickupen.
Av/på blir via en enkel vippströmbrytare.

Söker alltså en bonnmeckslösning som inte kostar en hel månadslön.... ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-26 12:44:26)

På den marina marknaden, till fritidsbåtar, finns det ju ett flertal olika värmare som arbetar med luftburen värme. Dessa driva oftast med fotogen och ibland med diesel. Ardic, Wallas, Ebesbrecher är några av fabrikaten. De drivs med 12v. Det finns sådana som arbetare med vattenburen värme också, där jag tror att just Ebesbrecher är marknadsledande.
Kanke det finns någonting anpassat till tunga fordon och entreprenadmaskiner också, men då kanske för 24v.
Men varför inte en (eller två) till VW traditionella Ebessprakare, det blir ju nästan som i original.

On/off med bara en strömbrytare kan nog bli litet svårt, Ebesbrecherna har ju en mer avancerad strömställare med en mekanisk timer i. De modenare värmarna har en liten manöverdosa med strömbrytare och en termostat i, iband även en digital termometer.
Men klart billiga är dom inte, men det kanske finns begagnade på båtsidor på nätet.

Eller menar du att du bara skall ha en elektrisk värmare?
Glöm då 12 votsalternativet, det går åt mycket energi att producera värme från el, ditt batteri och din generator klarar inte av en sån stor uppgift.
Till hushållsel, 240, finns det ju massvis med billiga kupévärmare att köpa, men dom funkar ju bara så långt som sladden räcker...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ebersprakare med termostat?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4 Senaste redigerad av C.Frisk (2014-06-26 14:10:27)

Enbart elektrisk värmare var tanken, funkar inte det så får jag klara mig utan värme.

Kan väl tillägga att jag inte är ute efter att värma hela bilen till 20grader vintertid utan att hålla imman borta från rutorna regniga/kyliga sommardagar.

5

C.Frisk skrev:

Enbart elektrisk värmare var tanken, funkar inte det så får jag klara mig utan värme.

Kan väl tillägga att jag inte är ute efter att värma hela bilen till 20grader vintertid utan att hålla imman borta från rutorna regniga/kyliga sommardagar.

Det finns ju mindre 12V defrosterfläktar, de ger ju en liten ström med varmluft som man riktar mot framrutans insida, drar väl kanske omkring 5-10A.

j:son skrev:

Ebersprakare med termostat?

Javisst, men jag menade i detta sammanhang inte de traditionella värmarna man finner i olika folkvagnar, utan modernare varianter för såväl lufttburen som vattenburen värme.
Det finns en sådan som är avsedd som parkeringsvärmare till personbilar eller lätta lastbilar, och som även används i fritidsbåtar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."