Tjena!
Jag har på tok för mycket spel i styrväxeln på min 62:a. Jag kan vrida ratten ett par centimeter utan att någonting händer. Vad kan detta bero på? Och hur går jag tillväga för att justera spelet? 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 58-67 » Justera styrväxel
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjena!
Jag har på tok för mycket spel i styrväxeln på min 62:a. Jag kan vrida ratten ett par centimeter utan att någonting händer. Vad kan detta bero på? Och hur går jag tillväga för att justera spelet? 
Prova med att lossa muttern på snäckan utan att skruven vrids, sen drar du åt skruven lite och dra åt muttern utan att röra skruven prova och gör om 
Man måste säkerställa att styrväxeln står i centrum innan man justerar.
Vad händer annars Sverker? Mekade med styrväxel igår och det blev het skit. Justerade även den stora invändiga muttern vid utgående axel med splines för hardyskivhållaren. Skruvade in den till det fanns ca 1mm glapp kvar. Det var nästan en cm när vi började.
Sedan justerade jag skruven det spelade ingen roll hur mycket jag justerade den. Bilen blev helt okörbar 
Det finns 2 versioner av styrsnäcka, har för mig brytet är någon gång i början på 60 talet, tror dom ska justeras lite olika beroende på vilken version det är.
Kanske kan fota av rephandboken (äldre version) o lägga in här, hinner dock inte idag 
http://vwfiv.se/Repbok/9-Framhjulsuppha … yrning.pdf
Om det hjälper.
Av någon anledning som jag inte satt mig in i så finns ett glapp på båda sidor om centrum på styrväxeln. Detta samt att geometrin på framvagnen blir fel om centrum på styrväxeln inte är rakt fram.
Här är utdrag från rephandboken hur man ska göra (sorry att bilderna ligger ner men hur jag än gjorde så lade dom sig på ena eller andra hållet.....)
Tack för råden Jag justerade styrväxeln samt hjulinställningen och nu går han som en dröm längs vägen 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 58-67 » Justera styrväxel
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.