1

..men jag lär nog ändå fråga folket här. Jag har fått ett svagt kvittrande ljud från min 2,0 ge efter inkörning av ny  kam. Jag vet att det är i princip omöjligt att fråga vad det är men det jag gärna vill är att få lite nya idéer i mitt trötta huvud. Det låter så fort man trycker på gasen, det låter lika även om man trycker ner den lite eller fullt oavsett växel. Har testat att ta av spridarkontakterna en och en och ljudet är lika i alla fall, borde inte det nästan försvinna om det var förbränning som vill ut? Testade även att ta av tändkablarna en och en utan resultat. Grenrör och toppar har ej varit isär och den lät inte innan. Har slut på idéer!

2

Orsak till ljudet hittat. Läck på båda cylindrar i överkant, jag fattar inte varför! Har kört minst 1500 mil med motorn sedan jag satte ihop den första gången utan läck. Satte ihop den med samma modell av packningar som sist och nu höll det tätt i 30 minuter. Hela motorn är dragen enligt vw:s verkstadsbok och i rätt följd. Allt sitter på samma plats som tidigare. Nu vågar man knappast sätta dit nya packningar och tro att det är tätt..

3

Packningar?

Inläppade cyllar mot topp med fin ventilslippasta, packningsklister på cylinderfot, vadå packningar?

S

4

Det låg tunna ringar mellan cyl/topp, nya fanns med i packningssatsen så de hamnade där igen. Det blir att slipa in dom mot varann och prova så! Har jag fattat fel kanske, låg det aldrig något mellan cyl och topp från början heller?

5

jo på 2lit motor finns det packningar

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6 Senaste redigerad av MickeW (2014-06-20 19:24:41)

Original satt det packningar mellan topp och cylinder. VW rekommenderade på grund av läckageproblem att man ska ta bort dem och anpassa vändhöjden med shims under cylinderfoten i stället. Har motorn gått varm under tidigare liv så kan cylindrarna gjort avtryck i topparnas anliggningsyta. Bäst är att fräsa av topparna lite.

http://www.ratwell.com/mirror/www.dolph … hbull.html

[

7

Jag ska inspektera ytorna mera ingående i morgon. Är det för illa så får jag kolla på att byta den toppen. Tack för svar och fortsatt trevlig midsommar volks!

8

Nu har jag spenderat eftermiddagen i garaget. Slipade med ventilslippasta, återmonterade allt och nu är den tyst igen. Jag har packningar i toppen igen, må hända är dumt i längden men vi ska på minisemester nästa helg och jag har inte en chans att hinna ta isär motorn för att ta bort packningarna på andra sidan och shimsa vändhöjd och så. Jag tror jag ska samla på mig prylar så jag kan bygga en motor vid sidan av när tid och ekonomi är på min sida, då kan det få bli "rätt" från grunden  ICQ/af