1 Senaste redigerad av Michos Miche (2014-06-21 13:39:55)

Hej!

Min hastighetsmätare har skurit i lagringen till vajeringången. Den går runt om man drar den med en polygrip, men går åter trögt när man drar för hand. Det går väl säkert att smörja på plats, men frågan är hur länge det håller. Enda riktigt sättet att få ordning på det är att plocka isär, smärgla och smörja lagringen, alt byta ut den. Men hur sjutton får man av mätarnålen så man kan lossa mätartavlan för att komma åt mekaniken? För övrigt fungerar allt annat fint i instrumentet. Jag har en annan 68-mätare, men då är ju den så klart ful i mätartavlan och mätarrullen för att den stått utan glas.

MVH MH

2

Kolla med JIGE instrument i Leksand, de är jätteduktiga på alla gamla instrument till bilar och motorcyklar.
http://instrumentjige.se/

/Lowflyer

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

På de VDO instrument jag mekat med (mekaniska varvräknare) har visaren varit pressad på axeln, efter att sargen och glaset lossats, ett litet gaffelformat verktyg bakom visarcentrum och ett litet knack på den samma så flyger visaren iväg och letar upp ett mkt bra gömställe.

Att få den att sitta kvar sedan är jobbigt, superloctite (cylindrisk låsning) verkar bättre än cyano eller epoxi.
Varje gång den lossnar så måste sargen loss, sargen är vanligtvis välld över en kant på mätarhuset så redan efter första "demontering" brukar den se öckig ut. Har hört att det finns nya sargar att köpa men då återstår att leta reda på rullpressningsverktyg för ändamålet  ICQ/ac

kolla med JIGE om du inte älskar självspäkning.

S