26

Var hos låssmeden idag och fixat slipning på ämnena. Gott att kunna låsa och låsa upp
så i morron hoppas jag att även det finns 2 styck nycklar till tändningslåset.


Tyvärr blir det sk noname till tändningen men det får man ta så länge.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

27 Senaste redigerad av kisavw (2011-05-13 15:11:13)

Men tyvärr hade inte nyckelämnena dykit upp idag så jag vart klart besviken. ICQ/ac

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

28

Var hos låssmeden idag . han hade slipat en nyckel . Jag for hem fooort som attan och in i källaren efter dörr nycklen låste upp bilen i med nya nycklen i tändningslåset och testa .

Jag vart nöjd , tillbaka till låssmeden för att slipa till nyckel nr 2 .
Imorron skall det bli provstart .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

29

ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

30

Och idag gjorde jag provstarten , gick igång så fint på 3de försöket !

motorn går kanon


bara rulla iväg till besiktningen nu då ICQ/ad

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

31

kimboow skrev:

Och idag gjorde jag provstarten , gick igång så fint på 3de försöket !

motorn går kanon


bara rulla iväg till besiktningen nu då ICQ/ad


Nääääääääääääääää
Jag är inte bitter .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

32 Senaste redigerad av Bengt H (2011-05-17 20:31:19)

kisavw skrev:
kimboow skrev:

Och idag gjorde jag provstarten , gick igång så fint på 3de försöket !

motorn går kanon


bara rulla iväg till besiktningen nu då ICQ/ad


Nääääääääääääääää
Jag är inte bitter .

Varför skulle du vara bitter ICQ/ad missade du uppstarten Default/lol gött med ungar som tar egna initsiativ ICQ/ag

33

Japp
var ju i landsbro med comviq tele2 MAO Noll täckning.


En besvikelse till , hade ju tänkt ta en tur med bilen
Men det är lögn att få i NGN växel.

Någon ide ? Kopplingspedalen funkar men kanske behöver justeras.
Har ju fullt i garaget och mecka ute jusst nu lockar ju inte speciellt.

Men visst kanon med Kim som fixar själv.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

34

Du har väl sätt reklamen för amf, när han kör in i garaget. ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

35

kisavw skrev:

Japp
var ju i landsbro med comviq tele2 MAO Noll täckning.


En besvikelse till , hade ju tänkt ta en tur med bilen
Men det är lögn att få i NGN växel.

Någon ide ? Kopplingspedalen funkar men kanske behöver justeras.
Har ju fullt i garaget och mecka ute jusst nu lockar ju inte speciellt.

Men visst kanon med Kim som fixar själv.

Skorrar det från lådan när du försöker få i en växel  eller händer det ingenting?
Lamellen kan fastna på svänghjulet när bilen stått ett tag, för att få loss den kan man starta bilen med växel i o sen köra med koplingspedalen nertryckt, då brukar den lossna, dock inget du kan göra hemma på gatan, det fordrar friare ytor... Min gamla gula -65:a hände detta på ett par gånger.
Händer ingenting så är antingen gummiknuten under baksätet kass eller så sitter felet djupare in... ICQ/ad

36 Senaste redigerad av kisavw (2011-05-17 21:45:19)

Det händer inget . Kopplingspedalen nere i botten och försök att få i ngn växel men tvärt omöjligt.
Motorn av då lyckades jag få i ettan , vred tändningsnycklen med kopplingspedalen fortfarande nertryck , då hoppade den framåt spännande värre.

Detta du sa kan det ju förvisso vara kanske.

"Lamellen kan fastna på svänghjulet när bilen stått ett tag, för att få loss den kan man starta bilen med växel i o sen köra med koplingspedalen nertryckt, då brukar den lossna"

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

37

kisavw skrev:

Det händer inget . Kopplingspedalen nere i botten och försök att få i ngn växel men tvärt omöjligt.
Motorn av då lyckades jag få i ettan , vred tändningsnycklen med kopplingspedalen fortfarande nertryck , då hoppade den framåt spännande värre.

Detta du sa kan det ju förvisso vara kanske.

"Lamellen kan fastna på svänghjulet när bilen stått ett tag, för att få loss den kan man starta bilen med växel i o sen köra med kopplingspedalen nedtryckt, då brukar den lossna"


Har råkat ut för detta för länge sedan kom ihåg att vi bocksegrade bilen med koppling ned tryck och fick i gång motorn och det tog 500-1000 m innan den lossnade

38

Ja vi får testa lite alternativ. I kväll var vi på onsdagsträff på Åminne Bruksmuseum.
Det vart att åka med Ladyn.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

39

Vi har meckat Dotterns Soltakare  (besiktning i morron) idag då fick vi rulla ut Guldtian.
Jag har ju haft lite spörsmål om hur lättast få loss kopplingen .

Så efter vi var färdiga med soltakaren så provade vi med Bengt Hs förslag.
I med ettans växel och kopplingen nere , (kolla så det var fritt på gatan) vrida på tändningen
2 rejäla skutt framåt så lossnade kopplingen .

Jippiiiiiiiiieeeee !

Nu har jag fått känna lite på bilen.
Det vart fram och tillbaka på gatan.


http://i53.tinypic.com/a3ziq9.jpg

Men se vad det resulterade i   Default/lol

Låst vänster fram så det vart lite meck för att få in den i garaget igen.

http://i53.tinypic.com/246vypv.jpg

Så nu blir det till att beställa lite delar till bilen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

40

kisavw skrev:

I med ettans växel och kopplingen nere , (kolla så det var fritt på gatan) vrida på tändningen
2 rejäla skutt framåt så lossnade kopplingen .

Jippiiiiiiiiieeeee !

ICQ/ag

Bromsarna borde du nog säkrast se över runt om i vilket fall som helst ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

41

Ja det är nog bäst iallafall , jag har nog dom flesta grejorna redan hemma .
Frågan är bara vad  ICQ/ad

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

42

kisavw skrev:

Ja det är nog bäst iallafall , jag har nog dom flesta grejorna redan hemma .
Frågan är bara vad  ICQ/ad

eller var......... ICQ/ag

Stolt medlem av Das Auspuff

43

kisavw skrev:

Vi har meckat Dotterns Soltakare  (besiktning i morron) idag då fick vi rulla ut Guldtian.
Jag har ju haft lite spörsmål om hur lättast få loss kopplingen .

Så efter vi var färdiga med soltakaren så provade vi med Bengt Hs förslag.
I med ettans växel och kopplingen nere , (kolla så det var fritt på gatan) vrida på tändningen
2 rejäla skutt framåt så lossnade kopplingen .

Jippiiiiiiiiieeeee !

Nu har jag fått känna lite på bilen.
Det vart fram och tillbaka på gatan.

Ahh, gött att det funkade ICQ/ab

44

Dello skrev:
kisavw skrev:

Ja det är nog bäst iallafall , jag har nog dom flesta grejorna redan hemma .
Frågan är bara vad  ICQ/ad

eller var......... ICQ/ag


exakt ! ICQ/ag  , får nog gå över lagret igen  Default/lol

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

45

Har kört Guldtian idag till min livlina i veckan blir det bromsjobb och styrstag .
Tror inte jag har haft ett sånt leende hela vägen ut till verkstaden .
Motorn går kanon men med tanke på att den ännu ej passerat 10 t mil så skall den väl låta och bete sig kanon.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

46

Liten uppdatering.
Idag är bromsrenoveringen färdig , styrleder bytta hjulinställning gjord.
Hann tilloch med ta en sväng för att känna lite på bilen .
Den går otroligt mjukt och fint.
Nu gäller det att hitta en besiktningstid , kanske bäst att ställa på bilen först.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

47

Besiktningstid bokad !!!!!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

48

kisavw skrev:

Besiktningstid bokad !!!!!

I möra gäller det !!!!

Post's attachments

Attachment icon DSC00152.jpg 358.06 kb, 76 downloads since 2011-07-20 

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

49

Har Ringt till tidigare ägare .
1a ägarinnan lever ej längre men jag pratade med systerbarnet som var ägare nummer 2.
Samt att jag plockat bland papper och besiktningsprotokoll som fanns i bilen.

Bilen såldes ny av Granström & Söner AB i Vänersborg 3/7 1963.
Till telefonist Ulla-Stina Samuelsson boende då i Mellerud.
Ulla-Stina brukade bilen ”Herman” till 1986-06-24, då såldes bilen till
Systerbarnet Leif Attemar han behöll bilen till 1995-12-10 då den såldes
Till K G Olsson i Dals Rostock. Anledningen var att Leif ej hade garagemöjlighet
Och att KG var intresserad av bubblan, den förvärvades av summan 10500 kr.
Bilen är i Originalskick och original lack förutom höger bakskärm.
Omlack gjordes på K G:s lackeringsfirma PGA att Leifs pappa tappade ngt och gjorde repa
På bakskärmen.
Jag förvärvade bilen 2011-04-28 .
Bromsystem renoverat och bägge styrleder byttes.
Godkända besiktningar  840609 mätarställning 8085 km.
Godkända besiktningar  850502 mätarställning 8141 km.
Senaste Godkända besiktning var 1996-10-15 då var noterad mätarställning 8251km.
Bilen har bara rullat 73,9 km fram till 2011-07-20.

Ny besiktning bokad 2011-07-21 .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

50

Lycka till i morgon då ICQ/ab