1

har hållit på med bussen -69 och jag får det bara inte att lira!

hade motor A (1600) i bussen som funkade fint, då pajade ett lager!
stoppar i Motor B (1600) & allt funkar kanon! tills en ventil går av & pajar toppen & en kolv..

Slänger i topp/kolv från motor A & nu startar den men har ingen tomgång! har provat ställa upp
tomgången men bilen hostar till & dör!.. tycker det kan inte finnas så många parametrar som får detta att hända!

vad kan det vara? Toppen från motor A var en 043 & toppen från motor B hade en helt annan typ betäckning men
vad jag kunde se så var ventiler & allt samma stl, jag har inte kollat ventilspelet, för jag hade inget bladmått, kan
det spela in ??

SÅ jäkla synd att man inte bara kan få ordning på motorn... hoppas någon här har lösningen.
tack på förhand //Patrik

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

2

Börja att spruta startgas för att leta tjuvluftsläckage. Visst kan ventilspelet spela in så spring iväg och köp ett bladmått, det är inte många tior från hobbykontot som går åt där men före dess så kan du bara kolla att du har spel genom att känna efter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ja då har man spenderat eftermiddagen & natten på att hitta varför motorn lägger av & har hittat inget fel...!

en kompis kom förbi & hjälpte till, & när han stod där bakom så sa han att jag hade ett metalliskt ljud & jag sa att det är nog det nya avgasröret som kvittrar lite lustigt
men när jag själv stod där bak så fick jag lov att hålla med.. det lät som ventilerna, så vi ställde 0.15 & startade & bilen gick lika dåligt & lät lika konstigt!
då funderar man om det är något mer som är knas! alltså när jag upptäckte den trasiga ventilen utgick jag från att det bara var den, toppen & kolven som var paj!
kan ju vara något mer! ...

Det låter som bilen inte går på alla cyl, den baktänder ibland och det låter som tändningproblem i mina öron! men eftersom jag inte tyvärr är en motor expert så, står jag där med en motor som funkar skit
& resan till BR Classic med ett VW relaterat fordon ser hopplöst ut! .. Varför finns det inga såpor som "arga  bilmekanikern" så kan han komma hem till mej & skälla hur jäkla kass man är som motorman & fixa
bilen på bästa sändningstid! .. det vorre något det!

men tillbaka till problemet! bilen startar lätt, röker lite första gången den går igång, stannar väldigt snabbt, jag kan köra bussen om jag flexar på gasen väldigt mycket men även då stannar den efter ett tag
kvittret låter från toppen som är bytt, 3 - 4 cyl..  tror jag iaf. ljud e lite märkligt det låter som det gjorde på min ford när deras ventiler tickar & ibland blir ljuden ej. linjärt alltså det följer inte motorns ljud, lite märkligt

Är det någon som har nån ide? så vorre jag tacksam, vill inte snava på mållinjen när jag kämpat typ dygnet runt i 3v,,,

/Patrik

4

Jag kan tala om för dig att du är en sopa men jag tror inte att det hjälper om det inte är i TV.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Kanske toppen inte tätar mot cylindern?

6

CoSmoZ skrev:

Ja då har man spenderat eftermiddagen & natten på att hitta varför motorn lägger av & har hittat inget fel...!

en kompis kom förbi & hjälpte till, & när han stod där bakom så sa han att jag hade ett metalliskt ljud & jag sa att det är nog det nya avgasröret som kvittrar lite lustigt
men när jag själv stod där bak så fick jag lov att hålla med.. det lät som ventilerna, så vi ställde 0.15 & startade & bilen gick lika dåligt & lät lika konstigt!
då funderar man om det är något mer som är knas! alltså när jag upptäckte den trasiga ventilen utgick jag från att det bara var den, toppen & kolven som var paj!
kan ju vara något mer! ...

Det låter som bilen inte går på alla cyl, den baktänder ibland och det låter som tändningproblem i mina öron! men eftersom jag inte tyvärr är en motor expert så, står jag där med en motor som funkar skit
& resan till BR Classic med ett VW relaterat fordon ser hopplöst ut! .. Varför finns det inga såpor som "arga  bilmekanikern" så kan han komma hem till mej & skälla hur jäkla kass man är som motorman & fixa
bilen på bästa sändningstid! .. det vorre något det!

men tillbaka till problemet! bilen startar lätt, röker lite första gången den går igång, stannar väldigt snabbt, jag kan köra bussen om jag flexar på gasen väldigt mycket men även då stannar den efter ett tag
kvittret låter från toppen som är bytt, 3 - 4 cyl..  tror jag iaf. ljud e lite märkligt det låter som det gjorde på min ford när deras ventiler tickar & ibland blir ljuden ej. linjärt alltså det följer inte motorns ljud, lite märkligt

Är det någon som har nån ide? så vorre jag tacksam, vill inte snava på mållinjen när jag kämpat typ dygnet runt i 3v,,,

/Patrik

Kollade du om cyllana låg i linje
Det är vanligt att cyllana är olika långa så måste man chimsa upp dom till rätt mått
Är dom inte i samma höjd så kvittrar det när kompet läcker ut
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Svwerker: haha tack! men det känns bättre på förnedringstv ICQ/ad

PPRMicke: Nej det gjorde jag inte! .. trodde när allt var original så behövdes inte det! tjii fick jag! kan jag kolla hur det ligger till utan att
riva bort toppen igen?? .. ska mäta på dom cylindern jag tog bort & den som satt i den andra mortorn!

Mange: Ja jag har funderat på att det är en möjlighet! för jag slipade aldrig in cyl på toppen! man ska inte jäkla ihop något!

8

CoSmoZ skrev:

Svwerker: haha tack! men det känns bättre på förnedringstv ICQ/ad

PPRMicke: Nej det gjorde jag inte! .. trodde när allt var original så behövdes inte det! tjii fick jag! kan jag kolla hur det ligger till utan att
riva bort toppen igen?? .. ska mäta på dom cylindern jag tog bort & den som satt i den andra mortorn!

Mange: Ja jag har funderat på att det är en möjlighet! för jag slipade aldrig in cyl på toppen! man ska inte jäkla ihop något!

Det är inte kul att du måste riva loss toppen för att kolla
Det kan skilja en 0.10mm till 0.60mm
och när du har fått rätt mått så bör du slipa in cyllarn i toppen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Ta ett komp prov då borde det väl märkas om en cylle är lägre

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

10

Så nu har jag kollar med den trasiga cylindern och den motorn jag plockade ena cylindern ifrån.. Dom förefaller vara exakta, olika märken bara den ena är en mahle och den andra är en noral båda var märkta 85.45 .. och ljudet är nog små explosioner,
Kan det vara tändfel? Har bytt tändkablar på vridits på fördelaren för att se om det blev nån reaktion men ikke .. Hmm

11

CoSmoZ skrev:

Så nu har jag kollar med den trasiga cylindern och den motorn jag plockade ena cylindern ifrån.. Dom förefaller vara exakta, olika märken bara den ena är en mahle och den andra är en noral båda var märkta 85.45 .. och ljudet är nog små explosioner,
Kan det vara tändfel? Har bytt tändkablar på vridits på fördelaren för att se om det blev nån reaktion men ikke .. Hmm

Det var ju inte kolvarna du skulle jämföra utan längden på cylindrarna,och det kan du inte göra om du inte tar bort toppen och kollar dom som sitter på. ICQ/ab

12

vet att tråden är gammal men hittades nån lösning på problemet?

13

Nej.. men det är förmodligen så att cylindrarna är olika långa! .. skulle bygga en ny motor, så jag rev ut den andra
men jag körde en hel sommar med ljudet!