1

har haft problem med hög tomgång från och till dom senaste dagarna på min ap 1800 motor.

efter lite fumlande i motorrummet har jag kommit fram till att när jag rycker sladden till avstängningsventilen för det där tomgångssystemet som sitter längst fram på vänster förgasare så går den ner på lagom tomgång.... sätter jag tillbaka sladden går den på normal tomgång en stund och sen hög igen..

vad har den den ventilen för funktion? borde inte motorn dö om man rycker sladden!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

2

Styr inte den ventilen centraltomgångssystemet?  Upprop den vänstra förgasaren ska du kunna ställa tomgång och co  ICQ/ab

3

jo så är det väl... men varför har tomgången blivit hög från och till med ventilen inkopplad!? det klickar i den när jag slår på och av tändningen...vad kan hända om man rycker sladden och kör vidare!?

4

Tomgången går självklart ner om du stänger av tomgångssystemet, men förmodligen får du en sämre gång. Det finns ju där av en anledning. Om problemet har uppstått plötsligt bör det ju vara något annat fel på motorn (om inte avstängningsventilen inte funkade innan och nu plötsligt börjat funka...)

Med mina blygsamma erfarenheter av dessa förgasare kan jag konstatera att hög tomgång kan bero på (bland annat):
- Felinställda (för högt inställda) stopp på gasspjällen. Skruven skall skruvas in till kontakt och sedan 1/4 varv in till (ungefär)
- För högt ställd tomgång på justerskruven ovanpå centraltomgångssystemet (den stora)
- Tjuvluft i kombination med fet blandning
- Kärvande gasvajer, dvs att spjällen inte går tillbaka helt
- Problem med den systemet för förhöjd tomgång som styrs av choken
- ...(går säkert att fylla på listan...)

Men det verkar konstigt att problemet uppstått plötsligt

Pickup EH -76
1303 cab -78

5

tackar för tipsen  ICQ/ab

förhöjda tomgången via choken och kärvande gas har jag kollat och det verkar ok. tjuvluft har jag letat efter med startgas utan framgång.

förresten motorn dör när jag tar bort avstängningsventilen på vä förgasare, det borde den väl inte göra som jag fattar det.  och när det går på hög tomgång sugen den i sig riktigt mycket luft ner i tomgångssystemet...

det hela började efter jag dragit slangklämmor runt 90° böjarna till bromsservon, kanske har jag kommit åt något... hmmmm. men vissa dagar är ju tomgången ok....