226

Vad kostade de fantastiskt fina diagonalerna?

Jag har förresten svårt att se att besiktningen ska klaga på en dragning som är beskriven i rephandboken, men det skrev jag i en annan tråd också... Fast det ska gå att byta röret utan att lyfta karossen sägs det...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

227

Har man mattan i lär dom inte se den heller och det dom inte vet har dom inte ont av

228

m.helsing skrev:

Imponerande att du orkar göra varje delmoment så tydligt dokumenterat !

Snyggt jobbat som vanligt och tack för det iaf för behöver man göra nåt liknande så är det ju bara att leta lite i dina trådar ! ICQ/ad

Japp, hehe - det blir väl som rena biblioteket för VW-freaks till slut ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

229

johan_l skrev:

Vad kostade de fantastiskt fina diagonalerna?

Jag har förresten svårt att se att besiktningen ska klaga på en dragning som är beskriven i rephandboken, men det skrev jag i en annan tråd också... Fast det ska gå att byta röret utan att lyfta karossen sägs det...

Jag köpte dom privat... Nypriset bör ligga på ca 8k ICQ/ad

Jag resonerar likadant där, faktiskt ICQ/ad - och som Stefan ju säger; "det dom inte vet har dom inte ont av"

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

230

Mats W skrev:
johan_l skrev:

Vad kostade de fantastiskt fina diagonalerna?

Jag köpte dom privat... Nypriset bör ligga på ca 8k ICQ/ad

Har för mig att bribos tog 2,800st men det var 16"

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

231

Johan W skrev:
Mats W skrev:
johan_l skrev:

Vad kostade de fantastiskt fina diagonalerna?

Jag köpte dom privat... Nypriset bör ligga på ca 8k ICQ/ad

Har för mig att bribos tog 2,800st men det var 16"

Jo, vill man vara fin får man lida pin ICQ/ae (i plånboken iaf...)

…fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811592.jpg
Första provturen med nya bränsleledningen gick till Mekonomen i Falkenberg tidigare i eftermiddag ICQ/ab . Soltaket stängt eftersom det börjat duggregna Default/hmm .

Tyvärr ännu ingen tank installerad – väntar ännu på den utlovade bränslekranen från Up North ICQ/ad

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

232

Vad är det för fel på kranen? Jag har en helt ny repsats och verktyg för att reparera din. Kom hit så kan jag fixa din trasiga om nu inte gängan i muttern pajjat som den gjorde på min.

233

Den läcker i kran-delen, och jag misstänker att köp av en ny kran är ett säkrare kort än att ge sig på att montera en repsats utan (som i mitt fall) att ha tidigare erfarenhet att dela en bränslekran.

Tack för erbjudandet - jag pinglar dig i morgon eftermiddag om jag inte fått något paket på posten tills dess, okej? ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

234

Mats W skrev:
Johan W skrev:
Mats W skrev:

Jag köpte dom privat... Nypriset bör ligga på ca 8k ICQ/ad

Har för mig att bribos tog 2,800st men det var 16"

Jo, vill man vara fin får man lida pin ICQ/ae (i plånboken iaf...)

…fortsättning:


Fortsättning följer…

OUTCH... får bli vanliga däck för mig...  men de var snygga!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

235

johan_l skrev:
Mats W skrev:
Johan W skrev:

Har för mig att bribos tog 2,800st men det var 16"

Jo, vill man vara fin får man lida pin ICQ/ae (i plånboken iaf...)

OUTCH... får bli vanliga däck för mig...  men de var snygga!

Gör som jag gjorde; håll ut och ha is i magen - förr eller senare kommer det ut en säljesannons. Själv gav jag mindre än hälften av nypriset för helt 'nya' däck ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

236

Du behöver ingen erfarenhet som den äldre flicka sa, bara ta fram den så skall jag hjälpa dig  ICQ/ag
Jag har delat på de många ggr så det är inga problem.

237

Grattis till en snyggt gjord bränslerörsinstallation, en högerstyrd var ju perfekt för det ICQ/ab

238

Mohawk skrev:

Du behöver ingen erfarenhet som den äldre flicka sa, bara ta fram den så skall jag hjälpa dig  ICQ/ag
Jag har delat på de många ggr så det är inga problem.

Default/lol

Okej - så jag kanske fegade då... Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

239

Bengt H skrev:

Grattis till en snyggt gjord bränslerörsinstallation, en högerstyrd var ju perfekt för det ICQ/ab

Tack ICQ/ab Visst är det praktiskt med högerstyrning?


... ibland ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

240

…fortsättning:

Kvällens uppdatering blir en efterlängtad (?) liten ’How-To” för montering av ett s.k. Kalleräcke ICQ/ab :

Steg 1:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811938.jpg
Jag utgår från ’lagringsläget’ (i garaget/förådet eller fram under bagageluckan). Det som är viktigt att kolla här är de små dräneringshålen i ändarna av de tvärgående rörer (vid den röda pilen) – hålen ska vara vända bort från dig i detta läge.

Steg 2:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811939.jpg
Jag vrider nu ut gavlarna från mig enligt bilden.

Steg 3:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811940.jpg
Jag tar tag i själva hyllan och lyfter upp den mot mig.

Steg 4:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811941.jpg
Med hyllan kvar i uppvänd position, vrider jag nu tillbaka gavlarna till utgångspositionen.

Steg 5:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811942.jpg
Med bibehållet handgrep från steg 4 lyfter jag upp räcket och pressar ner det mot bakre kofångarfästet, helt nära bakskärmarna, enligt bilden.

För att bättre förstå lägger jag till en bild som bättre förklarar konstruktionen ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811943.jpg
Vid den röda pilen sitter en krok som räcket ska hänga på.

Jag går vidare…

Steg 6:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811944.jpg
Jag bänder nu bagagehyllan nedåt – vilket samtidigt pressar gavlarna snett utåt (enligt den streckade röda pilen)

Steg 7:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811945.jpg
Nedfällningen är färdig först när stoppklacken på båda gavlarna (markerad med en röd cirkel) tar emot lasthyllan.

Ännu en bild som illustrerar hur räcket sitter monterat ICQ/ab :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811946.jpg
Lasthyllan trycker mot klacken på högre upp på insidan av gaveln. Gaveln hänger på en krok på stötfångarfästets utsida. I botten på gaveln sitter en ’hylla’ och en stoppklack som förhindrar att räcket vickar och det nedfällda räcket pressar gaveln mot stötfångarjärnet enligt den streckade röda pilen – smart va ICQ/ae ?!

Det är en genial konstruktion, men varje gång man tar fram det på nytt måsta man vrida och vända så man blir tokig Default/yikes – det var just därför att jag tänkte att det får bli en howto på detta moment ICQ/ab .

Steg 8:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/811947.jpg
Surra fast lite last och glid ICQ/af

Denna bild är tagen på väg hem från Ullared mot vår gård. Närmaste vägen till/från Ullared för vår del går genom campingen ( ICQ/ad ) och är från början en banvall till en smalspårig järnväg mellan Falkenberg och Limmared i Västergötland, vilken revs upp i början av 1960-talet. Raksträckan på bilden är ca 3km och inbjuder (tyvärr) till höga farter ICQ/ae

Jag har även fått SMS ikväll att paketet från Up North snart är i Ullared ICQ/ag

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

241

…fortsättning:

Dags för en lite senkommen uppdatering…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814127.jpg
Tog en liten tripp in till Ullared 31/5. Skylten i bakgrunden säger ’Beg. Bilar’ – och det stämmer verkligen ICQ/ae !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814128.jpg
Tankens undersida blev tectylad samma dag som…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814129.jpg
…nya bensinkranen hamnade i mina händer ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814130.jpg
Det är bra mycket smidigare att skruva fast kranen i denna position, jämfört med att göra det när tanken är monterad ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814131.jpg
Tanken på plats – dags för en provtur ICQ/ag

Sniff, sniff … men:

http://3.bp.blogspot.com/-uC3nyNT6H5s/TdAbOlcRs2I/AAAAAAAAA-I/jXct-DgWndU/s1600/haddock.jpg

Den nya kranen läcker Default/yikes ICQ/am ICQ/ac

Otroligt nog levererades min kran utan packningar ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814132.jpg
Då får jag tömma tanken ännu en gång Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814133.jpg
På Lantmännen Maskin har de bl.a. dessa båda gamla fiberpackningar i storlek som skulle kunna passa på en bränsklekran till VW typ1…

Denna gång demonterade/monterade jag kranen utan att plocka ut tanken.

Det gjorde mig ännu mer gårhårig.

Men det gick till sist Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814134.jpg
…och tro det eller ej – äntligen inget dropp från Madelaine ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814135.jpg
Så en stämingsbild från i onsdags kväll på mina båda svarta veteraner – båda rullande på diagonldäck med bred vit däckssida ICQ/ab .

Några i familjen skulle dock dra upp till Lidköping med husvagnen hängande bakom Forden, och vis av skadan från föregående års husvagnssemester – så plockades diggisarna av och radialdäck på aluminiumfälgar sattes på Forden för en behaglig färd. Två ton jänkare som bogserar 1½ ton husvagn lirar helt enkelt inte bra med diagonalerna. Obehagsfaktorn överträffar tyvärr snygghetsfaktorn under just sådana utflykter Default/yikes .

Nåväl. Under helgens frånvaro har Bubblan använts flitigt av mina bägge söner, och bilen är täckt med ett tunt lager härligt vägdamm och har blivit fulltankad trots att den ikväll åter hamnat på reserven – bilen är ju till för att rulla ICQ/af

Så i kväll var det äntligen min tur att få cruisa lite med Bubblan i den ljumma sommarkvällen ICQ/ae .

Tro inte att det blev en händelselös färd ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814138.jpg
Ovanpå lagret med vägdamm sitter nu fina handavtryck sedan vi fått hjälp att putta igång bilen inne i Hunnestad city…

Varför, undrar du kanske?

Jo – Agneta (min högt ärade hustru) upplyste mig mitt under färden att det hade börjat ryka ur defrosterutblåsen och att det luktade bränt Default/yikes .

”Kabelbrand”! Var min första tanke och jag stängde kvickt av både ljus och tändning… Tvärnit, fort upp med bagageluckan. Rökutveckling innanför mitt nymonterade kabelskydd ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/814137.jpg
Ett av alla knepiga relän min bil blivit utrustad med genom åren, hade skakat loss och glidit ner så att det blivit kontakt med jord ICQ/am .

En hjälpsam man som bodde vid vägen där jag stannat lånade mig en 10:ans lednyckel så att jag kunde skruva fast relät igen. Försökte sedan starta – batteriet dött Default/yikes !! Kortslutning förstås ICQ/ad .

Fick alltså putta igång bilen för att kunna köra hem igen (med släckt belysning).

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

242

Jaså du var i Hunnestad city utan att komman och hälsa på i förorten. Hade du ringt så fanns det både nyckel och batteri   ICQ/ab

243

He, he - jag hade faktiskt tänkt mig ända ut i 'da hoods' där du bor, Jonas - men bilen strejkade som sagt redan en bit från kusten, så det var bara att vända och styra kosan hemåt igen Default/hmm

Det gick bra att köra och jag tror även att batteriet tog emot lite laddning på vägen hem. Jag håller tummarna för att batteriet inte gick och fanders p.g.a. kortslutningen ICQ/an

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

244

Tur i oturen. Batteriet gick att ladda upp igen och jag har varit en tripp ner till Falkenberg för diverse ärenden.

Lite fettning, oljebyte m.m. så blir det nog trots allt "Madelaine" upp till BR på fredag eller lördag ICQ/ae ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

245

Givetvis levererades kranen utan packning. Det är som att påstå att det ska ingå insugspackning med insuget eller topplockspackning med topplocket.

Packningen är ett tbh till kranen, inte en del av. Dålig säljare däremot som inte frågade dej om dina behov, eller vad man förväntas behöva vid dylik operation.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

246 Senaste redigerad av 25hpman (2011-06-07 10:08:41)

Du, det där elsystemet ser ut att behöva en uppdatering. Livsfarligt att köra runt med ett sånt hamsterbo med lösa oisolerade kabeländar som pekar åt alla håll.

Är kabelskyddet i plast också?  (vidrigt)  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

247

Nej - det var ingen som frågade mig om jag behövde packningar ICQ/ac ...

Du har en poäng där - jag kommer att gå igenom elsystemet med tanke på tillbudet i går kväll Default/hmm

Men jag lovar att det är mer än lovligt snårigt - hamsterbo är (tyvärr) en klockren beskrivning ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

248

Grattis till oläckage mannen.
Inkontinens är kiss kass. ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

249

Kör du folka utan verktyg Default/hmm huvudströmbrytare är bra ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

250

Tack för omtanken j:son ICQ/ab

Johan W skrev:

Kör du folka utan verktyg Default/hmm

Jäpp - friskt vågat ICQ/ae

Förresten, var finns platsen Default/hmm ?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>