1

Eftersom jag inte vill ha problem med bromsarna så demonterade jag trummorna bak för kontroll

Förra ägaren har byt trummor/backar/hjulcylindrar/handbromsvajrar/monteringssats så långt OK

Men av någon anledning har han monterat delar till late bay istället

problemet med detta är att hjulcylindrarna är större (early har 22,2mm late har 23,81mm) = högre bromskraft bak

Bromsoken fram har ju en annan bultdelning/storlek men skiljer kolvdiametern också?

Har nya bromsar fram slangar/skivor/ok allt till early

Pga uppflyttad framvagn kommer jag att köra huvudbromscylinder för skivor utan servo

Inte kul att montera ihop allt och ha förmycket broms bak, borde också bli mer tungtrampad med större hjulcylindrar bak

Eftersom man inte kan byta bara hjulcylindrarna och allt är nytt så är min fråga om någon kör med det så här ??

Har lite tidsbrist så ett snabbt svar hade varit bra

//Mathias

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Okej, eftersom du inte fått ngt svar än från någon som vet, så tänkte jag ge mig på en respons.

För det första, har du eller föregående ägare kört med denna setup?

Jag har svårt att se att de större hjucylindrarna skulle innebära "för mycket" bromskraft bak, däremot ska ju cylindrarna ute vid alla hjul, sammanlagt matcha cylindrarna i huvudbromscylindern för att hydrauliken ska fungera korrekt. Har man för stor tvärsnittsarea ute vid hjulen, måste HBC:n kompensera det med längre slaglängd och det kan bli ett problem.

Moderna bilar har ju en lastavkännande ventil vid bakaxeln, som reglerar bromskraften bak beroende på hur lastad vagnen är. Mer last innebär att ventilen öppnar mer och mer kraft fördelas till bakbromsarna som ju får bättre grepp med den ökade tyngden. Att folkvagnar saknar detta har jag fått förklarat som att iom den svansmonterade motorn är bakvagnen mindre känslig för detta fenomen, men det kan ju även vara en årsmodellsfråga förstås. Kanske kunde man montera en sådan ventil om det visar sig att bakbromsarna låser för lätt?

Har även svårt att se hur en större cylinder skulle göra bromsen mer tungtrampad, en större cylinder på "slavsidan" borde snarast innebära en mer fördelaktig utväxling ur krafthänseendet, men som sagt, ngt man torskar på i slaglängd.

Nu har jag fabulerat klart, kanske blir jag tillrättavisad, kanske har jag öppnat för några nya argument?

Glad midsommar!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av Skåningen (2014-06-20 10:28:11)

Ja inte många svar  ICQ/an

Kee förra ägaren har inte kört med bilen sedan han byte bromsar(fick det aldrig att fungera)

Du har rätt med att slaglängden ökar, men i min värld så  ICQ/an ska den även bli mer tung trampad med större hjulcylindrar men jag kan ha fel ICQ/ad

väntar en vecka till innan jag monterar ihop allt med late bay delar och chansar (hatar att gör om saker)

så kom igen grabbar/damer spinn loss  Default/lol

Å glad midsommar på er alla!!

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P