76

germanbug skrev:

... Eller varför inte göra i ordning 75:an så som det skall vara. För de är ju inte så vanliga i dagens läge... ICQ/ab

Jo det var det jag menade, förutom drivlinan då ICQ/ad Eller menar du behålla den helt orginal? är tyvärr inte lagd åt det hållet, men förstår din tanke isf ICQ/ad

77

Jo, Alex har stora planer med sin... ICQ/ag

Enligt vad jag läst mej till skiljer ramhuvuden mellan kuggstångstyrning och styrsnäck styrning.
Dom med kuggstång är tunnare för att få rum med kuggstången under reservhjulsbaljan.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

78 Senaste redigerad av germanbug (2014-04-15 06:08:56)

Hebster52 skrev:

Jo, Alex har stora planer med sin... ICQ/ag

Enligt vad jag läst mej till skiljer ramhuvuden mellan kuggstångstyrning och styrsnäck styrning.
Dom med kuggstång är tunnare för att få rum med kuggstången under reservhjulsbaljan.

Det stämmer bra det. Märkte det jag med att det blev tight mellan kuggstången och ramhuvudet när jag byggde om till kuggstång på min 73:a. Men det blev bra ändå tillslut:)

Här syns skillnaden på de två olika: Den högra är från -75, då den är lite djupare och saknar gängan till styrdämparen.

http://forumbilder.se/DCGD3/113718.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

79

Kan intyga att det är en hel del pyssel att transplantera in kuggstången på en 73:a. Kolla i min tråd så får du se... ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

80

germanbug skrev:
Hebster52 skrev:

Jo, Alex har stora planer med sin... ICQ/ag

Enligt vad jag läst mej till skiljer ramhuvuden mellan kuggstångstyrning och styrsnäck styrning.
Dom med kuggstång är tunnare för att få rum med kuggstången under reservhjulsbaljan.

Det stämmer bra det. Märkte det jag med att det blev tight mellan kuggstången och ramhuvudet när jag byggde om till kuggstång på min 73:a. Men det blev bra ändå tillslut:)

Här syns skillnaden på de två olika: Den högra är från -75, då den är lite djupare och saknar gängan till styrdämparen.

http://forumbilder.se/DCGD3/113718.jpg

Shit va mycket jag får lära mig nu Default/tongue tack så mkt till alla!

81 Senaste redigerad av Abdullah (2014-05-06 21:36:33)

Det har stått still ganska länge nu. I stortsätt finn allt för konverteringen för att bara slänga in i bilen men i vilken bil? ICQ/ae Hade gjort en stoor order på plåt och väntade med att bekräfta ordern tills jag visste exakt vad jag skulle ha mer. Tappade lusten där må jag säga, för den renoveringen skulle ta mig minst till nästa sommar. Sen kontaktade jag IRONCROZZ/patrik angående en kaross och platta som han har. Han lovade ett otroligt fint skick. Så om nån helg har man en strippad och grundlackad kaross och ny platta i garaget som behöver lite nya hål till bränslerör, och annat roligt för själva konvertering...Såå heeeejdåå rostfixångest och tack för kicken du gav mig Patrik. Längtar som bara den.

Så slitåsnan fick tillbaka sin plåt och sommarskor och sin inredning för att användas hela sommaren eller tills den ger sitt liv. Den kanske får en fräschare platta och plåt trots allt men den får bli min brukis, det enda som saknas är ett takräcke..

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1012598_707681842604196_7017533108620706803_n_zpsfa502b84.jpg


http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10256892_707681875937526_1673028720759600820_n_zps1c8de8aa.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10312579_707681862604194_4570576096110903122_n_zps57089839.jpg

Den fick en mindre ratt och fetare fälgar så nu går den som en raket ICQ/ad

Shoppinglistan omvandlades från plåt till gummi, mattor annat smått.

82

Pga det sista på plugget så blir det mindre mek så jag får ta det lite när jag har tid!

Fått hem botten plattan från IRONCROZZ/patrik som är i grymt skick!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10383578_720272214678492_8198554430656381737_n_zps79327929.jpg

Eftersom jag har push kopplingen blir det tyvärr inte lika enkelt som att koppla kopplingsvajern, ist för att trixa med vajern så kör jag hydrauliskkoppling istället. Kollade lite snabbt över hur den ska sitta, och det verkar vara bara att borra upp så den går in hela vägen och sen koppla på ett fiffigt sätt ihop den med pedalen. Några som har gjort nåt sånt? Ni får gärna tipsa/skicka bilder!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10411978_720272591345121_6165072661579515098_n_zpsa3c6ff9c.jpg

Var även iväg till tvätten idag och tvättade rent och avfettade motorn, blev renare men inte helt ren, tips om medel som löser allt skit?

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10409478_720272644678449_3889758332983714814_n_zpsd42f9d28.jpg

Härnäst blir det att montera bakvagnen med vlåda och motor för att få en humm om längder på alla ledningar fram till motorn och lådan och även borra hål för vlådan fäste och göra växellänkaget.

Peace!

83 Senaste redigerad av Abdullah (2014-06-12 13:35:27)

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140529_193122_zps7ce1a4af.jpg


http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10300507_722187367820310_2734401182528639978_n_zps58a46f00.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1545192_722187384486975_7510720022951574366_n_zps2353a6fc.jpg


Jag har enbart monterat motor och växellåda mot chassi för att ta de mått som behövs. samt bora hål för nosfästet på växellådan. Den sitter fint där ICQ/ad 

Ska dra bromsledningar. Är det något jag behöver tänka på innan jag börjar?
Ska ledningen för bakhjulen dras inne i kupen?
Ska oxå köra stålomspunna ut till hjulen, var ska jag köpa dessa bäst? eller ska man få de specialbeställda från en hydraulverkstad?

Finns inte mycket mer att göra på plattan förutom dra ledningar för bränsle och bromsvätska och såklart vattenkylning men det gör jag när karossen ska på.

För bränsleledningar ska jag använda Polyamid slang då jag ska köra på e85, ska dra de under bilen längs tunneln för att göra det lättare att ha koll på de. Ett bra sätt att fästa de underifrån? tips uppskattas ICQ/ab

84

Var är "Gilla!" knappen?? ICQ/af  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

85

Jag köpte mina stålomspunna bromsslangar på demontweeks, jag är nöjd med dem än så länge men då har jag ju förvisso aldrig testat dem på riktigt så att säga. Goodridge är det så borde väl tala för lite kvalitet åtminstone. Helt ok pris också ICQ/ad

Fat chick fanatic

86

Bra jobbat! Trodde inte du skulle ha någon snurra=) Detta kommer bli en dräpare=)

10w buss -57a
Pickup från -67

87

Tackar kamrater ICQ/ab Rusty jag ska ha allt stackars bubblan Default/tongue

Jag kom just på en sak angående bromsslangarna. Eftersom jag har wrx bromsar så måste jag köpa slangar för de oken och jobba tvärtom. Från oken med deras slangar och sedan dra rören där slangarna slutar. Eller tänker jag fel? Subarun har annorlunda anslutning i oken så jag kan inte köpa gör bubblans mått.

88

Banansvamp skrev:

Nej jag tror du får köpa slangar till 1303 eftersom det är rör sista biten mellan slangen och oket? Det är ju i så fall det röret som du får anpassa :-P

Japp så är det! Men jag tänkte om man kör wrx slangar hela vägen från ok till röret? Borde inte det funka? Istället som org. Rör-slang-rör eller är det så pga av nån speciell anledning?

89

Hm det bästa hade ju varit om det hade funnits en rör-nippel med samma gänga som Subaru-okets slanganslutning? ICQ/ab

Fat chick fanatic

90

Borde väl kunna fungera att göra som du har tänkt med Subaru-slangarna också, svårt att säga utan att veta längden på dem ICQ/ab

Fat chick fanatic

91

Subaruns slangar är långa nog för att nå rören, det tror jag. Då de själva har så att de går från oken till innerskärmarna! Tycker inte om att det är 3 bitar från ok till huvudbromscylinder, sista rörbiten känns sådär, onödig om man kan skippa den så att säga ICQ/ae Tror absolut att man kan få till okens gängor på nippeln så att det går ICQ/ae Far min har kontakter på hydrauliskfirma, får se vad de säger ICQ/ab

92

Om du inte har sett det tidigare, så finns det en hel serie filmer på YouTube med ett liknande projekt:

https://www.youtube.com/playlist?list=P … 3528826181

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

93

Stefan F skrev:

Om du inte har sett det tidigare, så finns det en hel serie filmer på YouTube med ett liknande projekt:

https://www.youtube.com/playlist?list=P … 3528826181

Den spellistan har jag sett flera gånger om ICQ/ad Dock så är enda likheten mellan mitt och hans projekt är Subarumotor!
Han kör org ECU, och G50 vlåda. Den är så grym den bubblan!

Har varit i kontakt med han angående olika saker, skön snubbe!

94

Här är den till salu om nån är sugen ICQ/ad

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? … sr&a=1

95

Fet bruksis! Gillar fälgarna.

abdalh121 skrev:

...
Så slitåsnan fick tillbaka sin plåt och sommarskor och sin inredning för att användas hela sommaren eller tills den ger sitt liv. Den kanske får en fräschare platta och plåt trots allt men den får bli min brukis, det enda som saknas är ett takräcke..

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/1012598_707681842604196_7017533108620706803_n_zpsfa502b84.jpg


http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10256892_707681875937526_1673028720759600820_n_zps1c8de8aa.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10312579_707681862604194_4570576096110903122_n_zps57089839.jpg

Den fick en mindre ratt och fetare fälgar så nu går den som en raket ICQ/ad

Shoppinglistan omvandlades från plåt till gummi, mattor annat smått.

96

Voff skrev:

Fet bruksis! Gillar fälgarna.

Tackar ICQ/ad Det är en gokart med kupé och flera säten, rolig!!

Polyamid slangen jag hade beställt var fel mått, inte visste jag att plastslang mäts på utsidan och inte som gummi på insidan ICQ/ae Så 8mm jag hade beställt var yttermåttet, alltså 6mm innerdiameter, NO GOOD. 10mm på väg till mig så det fixar sig.

Under tiden monterade jag 944 huvudcylinder, som jag ska prova när bilen rullar och se hur bromsarna tycker om den. Härligt att den passar bolt on! Varför jag montera den var för att veta var jag kan ha kopplingcylindern.. Det måste vara några cm ifrån..Det blir trångt! Någon som har bilder på en monterad från andra projekt? ICQ/ab

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10473168_731470163558697_3820721734366928691_n_zps6b62b989.jpg
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10464041_731470153558698_6560963002479695591_n_zps17f92e65.jpg

97

Kopplingscylindern på plats med 944 huvudcylinder. Det blev trångt men det går!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140617_175835_zps63e4d0ff.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140617_175038_zps577031e9.jpg

Den hamnade för långt ner för pedalen, men det löser jag genom en bricka som går upp och sedan ihop med pedalen. Svetsa ihop olika saker bara för att få en humm om hur den ska bli. Det här kunde undvikas om jag hade borrat högre upp för cylindern men då skulle jag behöva rotera broms huvudcylindern och borra andra hål så jag behåll org platsen..Tvivlar på mitt val nu heheh

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140617_175101_zps90bbd906.jpg

Fick hem rätt slangar nu och drog bränsle ledningar under bilen. Lättare att underhålla underifrån än i kupén. Så enkelt som p-klämmor(heter det så?) och självborrande skruvar. Det blev fint!

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140619_215312_zpscc76f7d2.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140619_215254_zps8bec9cbb.jpg

Nu till en fråga. Ska man dra andra ledningen längs med den första eller ska man göra den andra sidan av tunneln parallelt med första?

98

Slangdragningen ser inte snygg ut, eller snygg och snygg...
Dra stålrör under eller inne i i bilen som du sen drar slangen i.
Bättre skyddat, eller snarare skyddat överhuvudtaget.

I övrigt tycker jag det är ett mycket trevligt projekt, så slås inte ner av mitt pipande som är i all välmening ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

99

Haha ojdå, jag som tycker att det blev snyggt Default/tongue stålrör har jag tänkt på innan men problemet är att jag måste gorma dom då vilket inte går med handen precis. Plus att många nya bilar kör så med bara plastslang vilket funkar bra. Ska se om jag kan höra skydd för den av plåt annars.

100

abdalh121 skrev:

Haha ojdå, jag som tycker att det blev snyggt Default/tongue stålrör har jag tänkt på innan men problemet är att jag måste gorma dom då vilket inte går med handen precis. Plus att många nya bilar kör så med bara plastslang vilket funkar bra. Ska se om jag kan höra skydd för den av plåt annars.

Om gorma är forma  ICQ/ab så kan du köpa ett bockverktyg på biltema blandannat .