Hur gör man detta enklast?
Finns det någon möjlighet att göra det utan att ta ur motorn?
Kanske finns någon i skånetrakten som har möjlighet att hjälpa mig?
Bilen är en 67:a
1 2011-05-16 10:43:17 Senaste redigerad av Jonny B (2011-05-16 11:36:39)
Man tar bort bakre motorplåt och dem två stora bultar som håller bakre växellådsfästet på chassigaffeln (håll motorn uppe med en domkraft!). Sen lossnar man det främre fästet och jordkabel. Sen tar man en hydraulisk cylinder och sätter den mellan torsionsröret och drivaxelröret (nära vx-lådan) och pressar motor/vx-lådan tillbaka typ 7 cm. Sen kan du byta fästet.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Det låter ju inte allt för avanserat, får hem och kolla på det ikväll och se vad som kan göras
Har dock ingen hudralisk cylinder, kan det fungera att bräcka med en kofot eller måste den hydraliska cylindern hålla tillbaka motor o växellåda hela tiden?
Försökte själv på en 66:a för några år sedan med bl a kofot och bräckjärn, men det slutade med att jag fick ta ur motorn. (Fick inte bak hela paketet ordentligt så att jag kunde få dit det nya fästet).
VW 1300 -66
Man behöver verkligen en hydraulisk cylinder.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Är det inte axlarna som spjärnar emot på en bil med pendelaxlar? Om man lossar axlarna från bärarmarna borde det bli lättare att dra växellådan bakåt.
Tack för tipsen, nu är fästet bytat utan att behöva ta ur motorn
Med hjälp av en gammal bildomkraft kunde jag pressa bak motor och växellåda så att jag fick tillräckligt med plats.