1

Är det någon som vet, om det skiljer något emellan värmekammare på Typ1 1.6 och Bay 1.6 ?
Tänker mest på infästningen utav värmen och ljudämpare resp kromrör

Tack på förhand

2

Värmewiren kommer till kammaren i ovankant på typ 2, mens att den följer vxl-lådsgaffeln o till kammarens underkant på typ 1.

Värmekammaren måste alltså ha ett vred med ögla i så att man kan montera wiren i ovankant på kammaren för att kunna reglera värmen i en typ 2.

Annars är det ingen skillnad.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Aha...! ICQ/ad 
Betyder det, att finns värmekammare förberedda för både Typ1&2 ?
Likväl specifikt just för bubbla & Buss/Pickis

Tack för info!  ICQ/ab

4

Japp.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Fast det där skiljer mellan bay och splitt har jag för mig. Nu var det så länge sen jag pillade med det, men kan det vara så att det är splitten som har det extra länkaget och bayen inte, eller tvärt om?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av Frederik (2014-06-14 16:49:03)

Spjällets arm sitter dessutom på utsidan (bort från motorn/ut mot karossidan) på bay och som 25hp mannen skrev pekar den uppåt. Värmevajern drar i denna direkt framåt och öppnar så spjället.

På typ1 sitter armen istället inåt (mot motorn) och pekar neråt. Dessutom är funktionen växlad så att värmevajern drar ett annat stag framåt som i sin tur för spjällets arm bakåt.

Spjällen är lika, så antingen kan man svetsa dit en arm på utsidan av typ1 värmekammaren eller kanske flytta över typ2ans spjäll/arm till typ1. Eventuellt kan man också bara böja typ1 armen uppåt (då öppnar sig spjället när armen dras framåt). Jag hade tänkt bygga om ett par typ1 värmekamrar till min bay, därav funderingarna. Ett tag tror jag det fanns universalkammare som hade armen på bägge sidor och passade då både typ1 och 2. Detta är universal, så man ser skillnaden på spjällarmar.
http://jk-uk-cdn.justkampers.com/media/catalog/product/cache/1/image/600x/5efe8a34d5bcaff3d2fb65b505e2a616/J/1/J11607-0_11.jpg