1

Som jag skrev i min nyligen avslutade förgasartråd (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28015) så upptäckte jag en oljeläcka när motorn kommit upp lite i temperatur. Förmodligen är det min modifierade hållare för oljekylaren som läcker någonstans. Eftersom det inte känns så lockande att plocka ut motorn (igen!) tänkte jag helt sonika koppla ur kylaren och montera en extern kylare (med tempstyrd fläkt) ovanför växellådan istället. Frågan är då om jag ska installera en oljetermostat också? Har googlat runt o läst både för o nackdelar med oljetermostat, men det känns lite som det står fifty-fifty mellan bra eller dåligt. Var är er åsikt, bästa motorgurus'ar?  ICQ/ag  Att uppvärmningstiden förkortas förstår jag, men på en hobbybil som bara körs (nåja...) sommartid, gör det någon större skillnad?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2

Om man monterar dit en termostat så är det inte fel att ha ett litet hål(1,5mm) i den så man inte får pulser att varm-kall olja i motorn (kan bli sådana om man har ett stort kyl)
Det är inte fel att ha en termostat för då blir maskin snabbare varm (vår & höst)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ok, de termostater som jag har kollat på har en liten by-pass, så att det alltid går ett minimalt flöde genom kylaren. Men om vi nu säger att det bara gäller perioden maj-september, är det fortfarande en fördel med termostat?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Om man jämför med en oljetemp på 80-90 grader så är 10-20 kallt och det är bra om motorn blir varm så fort som möjligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Stefan F skrev:

Ok, de termostater som jag har kollat på har en liten by-pass, så att det alltid går ett minimalt flöde genom kylaren. Men om vi nu säger att det bara gäller perioden maj-september, är det fortfarande en fördel med termostat?

Ja det är en fördel om man får upp oljan i arbetstemp snabbare så blir det mindre slitage på maskin
På en std maskin sitter oljekylaren före luft termostaten (om den funkar) och då flödre det mindre luft igenom kylet för att maskin skall bli varmare snabbare
Vet några som kör utan termostat dom använder silvertajpe (tajpa över kylet)för att reglera tempen i maskin när den blir förkall
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Ok, då får det bli en termostat också.