1

Har en fråga ang vad en 1600 motor ska ha för arbets temeratur. Vilken temp som är normal och vad som är för varmt?

Har hört olika ang vilken temp motorerna har och vill kolla med fler.

Har en splitt buss som jag har en 1600 motor i. Motorn är orginal förutom dubbla webber 40 som sitter på.

Vore tacksam för svar.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli!

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

2

I äldre rephandböcker står det att motorns arbetstemperatur är mellan 80-120 grader på oljan. Numera säjer många att oljan inte bör överstiga 100 gr, då tar topparna stryk i längden.

3

Tack för svaret Bengt.

När jag har testat har motorn kommit upp i ca 110 gr men då har jag inte kört längre så jag vet inte om de ökar mera.

Får testa helt enkelt, kanske får införskaffa en extra oljekylare.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

4

Det är rätt normalt på en original 1600, det är därför det är så många toppar med sprickor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Så vitt jag förstår så spricker 1600-topparna för att dom är taskigt konstruerade och inte för att oljetempen är över 100 grader.

6

Man diskutera konstruktionen men det går inte att bortse från det faktum att topparna håller om tempen är under 100 grader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

finns ingen fördel med 100+ på oljan
oljan blir väldigt blaskig och bryts ner snabbt (om man inte har riktig racing / kvalitetsolja" med högt viskocitetsindex.

och jag tror inte de sista 20-30 graderina gör så mkt på toleranserna i lager osv att de berättigar
så het olja,

själv vill jag inte köra med min maskin om oljan ligger 100+, då tycker jag det är det dags att se över oljekylaren..... eller ta de lite lugnare! och kör man med nån 10-30 junk olja så är den i princip dimma vid de temperaturena...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Saken är den att jag kör inte snabbare än 90-100. Får fixa extra olje kylare

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

9

Nyfiken fråga??
Vart mäter ni alla tempen?? har ni tempengivaren på samma ställe??

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

10

Jag har inbyggd givare i oljestickan. Vet inte om de gör någon skillnad

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

11

EN liten tanke ställare Om man har lagerskador (skit i oljan eller metall i lagerna som ex ) kan man höja olje tempen med 20g
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Jag mäter alltid i sumpen. Jag vill mäta där oljan har tagit upp den värme den kan.

Ali G

13

Förbränningstempen i topparna är säkert högre än oljetempen,så varför skulle topparna spricka om oljetempen är över 100 grader? Default/hmm Jag har sett motorer där kolvarna haft smältskador vid en oljetemp på 85-90 grader.

14 Senaste redigerad av Nobbe (2011-05-29 09:20:35)

Har man bränt hål i kolvarna är det till största delen ett resultat av fel soppa/luftmix / även tändning. har även en känsla av högt mottryck på avgaserna kan höja temperaturen i toppen.

just när det gäller sprickor i topparna så vet jat inte hur hur mkt olja som kan tryckas ut genom stötstängerna. det kan nog vara en del misstänker jag?, även veven kan slunga ut en hel del olja till ena sidan på motorn genom stötstångsrören har jag för mig, och det bidrar säkert till kylningen av ena toppen.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

15

Nobbe skrev:

Har man bränt hål i kolvarna är det till största delen ett resultat av fel soppa/luftmix / även tändning. har även en känsla av högt mottryck på avgaserna kan höja temperaturen i toppen.

just när det gäller sprickor i topparna så vet jat inte hur hur mkt olja som kan tryckas ut genom stötstängerna. det kan nog vara en del misstänker jag?, även veven kan slunga ut en hel del olja till ena sidan på motorn genom stötstångsrören har jag för mig, och det bidrar säkert till kylningen av ena toppen.

Jo,men även den normala tempen i förbränningsrummet överstiger nog 100 grader med råge.

16

Med din logik så har alltså oljetempen inget att göra med att det går varmt utan bara beroende på en dålig konstruktion. Har jag fattat rätt då? Varför spricker inte alla toppar då?

Ali G

17

Ja,varför spricker inte alla toppar.Jo alla toppar är nog inte gjutna exakt lika.
Varför kan man tex inte fräsa upp alla toppar för 94 mm cyl utan att få genombränning på vissa av dom?
Jag har rivit motorer som jag vet har blivit hårt körda utan att topparna spruckit och andra motorer i bilar som körts av äldre damer som haft spruckna toppar så jag ser ingen logik i det hela.Dock tror jag inte på teorin att vissa toppar spricker pga hög oljetemp.

18

min lilla erfarenhet när det gäller vw o olje temp för hög är många gånger att man har förstört org luftkyl med fel kåpor o fläcktar spec i buss där org är på gränsen,den termiska värmen i hela motorn byggs upp o blir för hög med varm olja som resultat,motorn är luftkyld inte olje kyld,med org kåpor på plats kommer tempen att bli lägre jämmför med 2lit motorns fläckt syst ser inte ut så för skojs skull,o om du trimmar blir allt ännu känsligare ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

19

vw_johan skrev:

Jag har inbyggd givare i oljestickan. Vet inte om de gör någon skillnad

Hur ser en sådan oljesticka ut och var kan man införskaffa en?  ICQ/af

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

20

Den ser ut som en vanlig oljesticka med en liten manick upptill som det går en sladd ifrån.Vet att VDO har haft en oljesticksgivare till sina mätare så kolla där dom säljer VDO-mätare.

21

http://www.savemybug.com/

E-town Bugs @ Facebook

22

Vad är det man brukar säga? If something sounds too good to be true, it probably is.

Det här låter för bra för att vara sant. Någon som har installerat det?

Någon på volksrods.com har sagt längst ned på sidan:
"I have one I bought for 15 years ago that still works like a charm."

Men hur vanligt är det att oljetemperaturen blir så hög så lampan blinkar? dvs 235 F = 112-113 grader C
för om han är så säker på att manicken "works like a charm" så måste den detektera den höga temperaturen och blinka lite med jämna mellanrum.

det är inte på något sätt ett diss. jag undrar på riktigt.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

23

luftgekühlt skrev:

Vad är det man brukar säga? If something sounds too good to be true, it probably is.

Det här låter för bra för att vara sant. Någon som har installerat det?

Någon på volksrods.com har sagt längst ned på sidan:
"I have one I bought for 15 years ago that still works like a charm."

Men hur vanligt är det att oljetemperaturen blir så hög så lampan blinkar? dvs 235 F = 112-113 grader C
för om han är så säker på att manicken "works like a charm" så måste den detektera den höga temperaturen och blinka lite med jämna mellanrum.

det är inte på något sätt ett diss. jag undrar på riktigt.

Såg på deras sida att man kan kalibrera den själv, så det är bara o
välja gradtal som man själv vill att den ska varna vid.

E-town Bugs @ Facebook

24

jag ser inte varför det skulle vara för bra för att vara sant. Är allt som har funkat i 15 år för bra för att vara sant? I så fall så kan vi sluta med våra folkvagnar för de är betydligt äldre än så.  Default/lol

Ali G

25

Svwerker skrev:

jag ser inte varför det skulle vara för bra för att vara sant. Är allt som har funkat i 15 år för bra för att vara sant? I så fall så kan vi sluta med våra folkvagnar för de är betydligt äldre än så.  Default/lol

ja med lite tvekan, men också lite nej.

jag ser manicken mer som en försäkring som man konstaterar om det funkar som förväntat bara när larmnivån utlöses.
det vore skillnad om den mätte temperaturen i grader hela vägen.

Det är inte som ett lager som man efter ett hjulvarv kan konstatera att det är trasig.

Därför kollade jag om någon hade installerat den så den inte fallerar och där står man med hakan i källaren.