1

Hej hoppas nån här har några fina ideer! Generatorn laddar inte. Och har testat den enligt konstens alla regler(tror ja iaf om nu inte nån här vet fler test) Har kört den som motor förståss med laddrelät bortkopplat och den startar som motor i alla lägen. Har även testat att medan jag körde den så tog jag bort kabeln mellan DF och generatorstommen och då varvade den upp(ska väl göra det?) Då återstår väl att laddrelät är kasst, men det är ett nytt Bosch. Kan man mäta det på något sätt? Slött att köpa nytt i onödan. Tacksam för snabba svar för jag vill ju ut å åka! Bilen är förövrigt en typ3a som är 12v konverterad med en typ1 likströms generator

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-10 21:57:51)

Har du en voltmeter, eller en multimeter?
I så fall, koppla bort B+ på laddrelät, anslut + på mätinstrumentet där istället, instrumentets minuskabel kopplar du till godset, jord, på reläet.
Starta motorn, nu skall du ha omkring 12 volt på tomgång, med litet mer varv på motorn skall spänningen stiga till max 14 v, helst 13,9 volt.

Har du kopplat rätt? D+ på relät skall till D+ på generatorn, likadant med DF och DF.
61 är kopplad till kontrollampan och B+ kopplas till batteriets plusanslutning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ska kolla! Jo den borde va rätt kopplad eller iaf som originalet va

4

Det skadar aldrig att dubbelkolla, det är ofta jag varit övertygad om att ha kopplat rätt, men glömt nån kabel eller förväxlat två andra.
Men det kan ju också vara kabelbrott nånstans, det brukar ju hända ofta att de gamla kabelskorna går sönder eller är glappa.
Oxiderade anslutningar finner man ju emellanåt också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."