Jag vågar nog satsa en 50-öring på att felet finns uppe vid rattstångshuvudet, strax under ratten, eller i rattnavet.
Fela mig nu om jag har rätt! Men det är väl så att du har två kontaktbleck som löper mot en ring på rattnavets insida? Ett av dessa bleck fick du justerat.
Ja en 71:a, då stämmer inte bilden ovan i denna diskussion.
Funktionen är den, att dessa bleck är kopplade till tutans minusanslutning. Plus får tutan hela tiden när tändningen är påslagen.
När du trycker på tutknappen, eller på signalringen så jordar du ringen på navets baksida och kontaktblecken och därmed också tutan, som då skall ge ifrån sig nån typ av akustisk signal.
Det kan vara så att någon utskjutande del i rattnavets baksida, exempelvis grejen som puttar tillbaka blinkerspaken, jordar av "misstag" när du vrider ratten. Det är väl en gjuten klack med en bit nylonmaterial i den detaljen som putar tillbaka blinkspaken? Eller är det bara ett spännstift?
Det funkar när muttern är löst åtskruvad, men blir fel då du dragit år ordentligt med brickan emellan..skriver du... Möjligen då... trycker du ned ratten för mycket så att "feljord" uppstår. Prova med en tjockare bricka (eller ytterligare en tunn). Gummiploppen har jag aldrig sett på någon VW, men det kan ju hända att tidigare ägare eller mekaniker eliminerat den.
Bred bricka, skriver du också... hmmm, jag tror inte att den brickan skall bara mer än obetydligt större än muttern.
Hur ser kabeln från tutknappen eller signalringen i ratten ut? Är isoleringen hel? Är den kabeln lödad eller sitter den med kabelskor?
Slå dig alltså ned i förarsätet, gör det bekvämt för dig, skruva loss ratten och studera vad som händer i omedelbar närhet av denna då felet uppstår.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."