1 Senaste redigerad av The spot (2014-06-13 20:57:42)

Har en bubbla från -71 där tutan verkar leva ett eget liv...

Om man tar fullt rattutslag åt höger, så ljuder tutan, ibland så ljuder den först vid fullt rattutslag och ibland när man håller på och vrider ratten åt höger...
Problemet verkar främst uppstå när man står still och vrider på ratten, typ när man ska backa ur en parkering t.ex.
Inga lösa sladdar eller så som däcken kommer åt i alla fall...

Har jag något jordningsproblem eller har någon en bra förklaring till vad problemet är och hur jag löser det...

--Original är för dom med dålig fantasi--

2

Kolla lite här så får du nog reda på lösningen: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27535  ICQ/ad

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

3 Senaste redigerad av kisavw (2014-06-11 21:57:25)

Om någon har bytt hardyskivan kan skruv och mutter sitta fel . Har själv gjort ett sånt misstag vilket resulterade i att det hoppade gnista över skruv och mutter och tutade vid rattutslag,

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Ah, tackar Julle och kisavw...

Hur ska skruvar/muttrar sitta på hardyskivan för att sitta rätt??

5 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-11 22:31:19)

The spot skrev:

Ah, tackar Julle och kisavw...

Hur ska skruvar/muttrar sitta på hardyskivan för att sitta rätt??

Det är väl egentligen inte skruvarna... det som är viktigt är att det finns en liten jordfläta eller kabel som ansluter mellan rattstångens övre och nedre del, alltså en förbindelse över hardyskivan. Det skall egentligen sitta flatstiftshanar på båda sidorna, men dessa brukar ofta saknas.

http://www.beachbuggy.se/forum/userpix/177_tuta_67_1.jpg
http://www.beachbuggy.se/forum/userpix/177_tuta_68_1.jpg

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Kolla upp det som kisavw tipsar om, råkade själv ut för det, jag monterade för stora brickor på hardykopplingen.
Allt fungerade fint när bilen var uppallad men med hjulen på marken så flexade hardykopplingen så att brickorna skapade kontakt mellan övre och undre delen av rattstången.
Kan ju hända att din hardy har blivigt gammal o trött och flexar mer nu.
Kolla upp den i vilket fall den kanske har börjat vittra sönder.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

På min orörda 63a så är det två bultar uppifrån med mutter , motstående tvärtom .

VW Typ 2 1967

8

Då har jag kollat och felsökt... Det verkade inte vara någon skillnad vid bultarna nere vid hardyskivan, likadant som hos dig Kisavw.

Fortsatte felsöka och plockade bort ratten och kollade jordning osv, märkte att bläcket som sitter bakom ratten var lite tilltryckt, annars inget...rätade till detta.
Tog och trädde tillbaka ratten "delvis" för att kunna se om det var i rattstången som problemet låg, nu var tutan helt tyst, kunde vrida ratten hur som helst utan ofrivilliga tutande  ICQ/ab
Trycker tillbaks ratten helt och testar, funkar fortfarande  ICQ/ab  ICQ/ab  Sätter dit brickan och drar åt muttern... Nu tutar det igen när jag vrider på ratten  Default/yikes

Så någonstans här så blir det krypjord... efter att man satt ratten på rattstången, så har jag en ganska bred metallbricka och sedan muttern, därefter en gummiplopp som man sätter uppe på muttern innan man sätter dit själva knappen.
Kan det vara något här som inte stämmer är det något som saknas eller är det något extra som inte ska vara där?? Ska väl sägas att det är en orginalratt...

9

Be nån ligga och kolla vid hardyskivan när du vrider ratten ,
Ger mig på att det hoppar gnistor där vid rattutslag.
På min syntes det väldigt väl i mörkt garage.

VW Typ 2 1967

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-13 11:41:58)

Jag vågar nog satsa en 50-öring på att felet finns uppe vid rattstångshuvudet, strax under ratten, eller i rattnavet.
Fela mig nu om jag har rätt! Men det är väl så att du har två kontaktbleck som löper mot en ring på rattnavets insida? Ett av dessa bleck fick du justerat.

Ja en 71:a, då stämmer inte bilden ovan i denna diskussion.

Funktionen är den, att dessa bleck är kopplade till tutans minusanslutning. Plus får tutan hela tiden när tändningen är påslagen.
När du trycker på tutknappen, eller på signalringen så jordar du ringen på navets baksida och kontaktblecken och därmed också tutan, som då skall ge ifrån sig nån typ av akustisk signal.

Det kan vara så att någon utskjutande del i rattnavets baksida, exempelvis grejen som puttar tillbaka blinkerspaken, jordar av "misstag" när du vrider ratten. Det är väl en gjuten klack med en bit nylonmaterial i den detaljen som putar tillbaka blinkspaken? Eller är det bara ett spännstift?

Det funkar när muttern är löst åtskruvad, men blir fel då du dragit år ordentligt med brickan emellan..skriver du... Möjligen då... trycker du ned ratten för mycket så att "feljord" uppstår. Prova med en tjockare bricka (eller ytterligare en tunn). Gummiploppen har jag aldrig sett på någon VW, men det kan ju hända att tidigare ägare eller mekaniker eliminerat den.

Bred bricka, skriver du också... hmmm, jag tror inte att den brickan skall bara mer än obetydligt större än muttern.

Hur ser kabeln från tutknappen eller signalringen i ratten ut? Är isoleringen hel? Är den kabeln lödad eller sitter den med kabelskor?

Slå dig alltså ned i förarsätet, gör det bekvämt för dig, skruva loss ratten och studera vad som händer i omedelbar närhet av denna då felet uppstår.

11

Björn, du kommer få behålla din femtioöring...

Satte mig lugnt ner och  granskade rattnavet och märkte att  en av skruvarna som sitter på rattnavets baksida inte satt som den skulle...

Skruvade dit den ordentligt och detta räckte tydligen... Nu är problemet löst!

Tackar för alla förslag och hjälp.

12

Vad bra, då kunde du ta dig en tuting i lugn och ro på fredagskvällen.