1

Hoj!
Har en bubbla 66a som batterilampan har börjat lysa lite svagt på. Lampan börjar lysa efter ca 3 mins körning och lyser väldigt svagt men börjar lysa lite starkare när jag tex bromsar men fort med ett svagt sken.. vad kan det bero på? Dålig generator? Kast batteri?
Mvh

2

Ja, du svarar delvis själv på dina frågor.
Du har dålig laddning.
Kolla följande grejer:
Du har väl kvar original likströmsgeneratorn? Kolla då kolen, att de ligger an ordentligt mot kollektrorn, och att den är ren. Om det blir mycket gnistbildning där tyder på att kollektrorn och eller kolen är slitna. Kolen trycks mot kollektrorn av fjädrar, kolla att det fortfarande är spänst i dessa. Kolla batteriet, syra? Ärjade anslutningar? Hur ser anslutningarna ut på laddningsregulatorn?
Ja och så fläktremmen? Sliten eller slapp så att den slirar?
Att laddningslampan lyser starkare när du bromsar beror väl antagligen på att den extra ström som bromsljuset drar räcker för att laddningsströmmen skall gå ned så mycket att lampan tänds. Kolla att belasta med helljuset.
Har du mätt spänningen över generatorn eller över batteriet?
Hur "pigg" är startmotorn, går det segt när den gått en stund?
Du kan ju också ha ett fel på laddningsreläet, det är rätt vanligt.

Men kolla syra, anslutningar, kolen och remmen först! Och mät gärna spänningen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för svaret och alla bra tips Björn!
Kollade det sa och slutade med att jag köpte ett nytt laddningsrelä så nu funkar det kanon ICQ/ab

4

SK skrev:

Tack för svaret och alla bra tips Björn!
Kollade det sa och slutade med att jag köpte ett nytt laddningsrelä så nu funkar det kanon ICQ/ab

ICQ/ae alltid är det det den sista nyckeln i knippan som passar i låset...
De där elektromekaniska laddningsregulatorerna lägger av efter många års drift. Tänk om någon uppfunnit något helt elektroniskt sådant, men marknaden kanske är för liten.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hehe..ja det brukar ju vara så..alltid det sista man kollar:p ja det hade ju inte varit fel om nån uppfann det ICQ/ab