1

Hej! nybliven bayägare här, köpte för 2veckor sen och har enbart hållt på och rostlaga, ska på semester med på fredag Default/yikes
Jo till frågan, det sitter en oljetempmätare i bilen har inte hittat nån än givare än vart brukar dom sitta?, det gick en sladd från mätaren som slutade med en lös kabelsko...
Sen undrar jag hur det är med elen på bussar verkar vara rätt rörigt, (har en 75a med 2l dubbelförknasare kanske gör det än värre) är det plusjord i karossen? fick den känslan men kanske har fel?

Passar på att fråga en sak till, när ska fläkten till värmen gå igång? min vill inte snurra fast jag har full värme inställt, nån givare där med?

2

majesty skrev:

Hej! nybliven bayägare här, köpte för 2veckor sen och har enbart hållt på och rostlaga, ska på semester med på fredag Default/yikes
Jo till frågan, det sitter en oljetempmätare i bilen har inte hittat nån än givare än vart brukar dom sitta?, det gick en sladd från mätaren som slutade med en lös kabelsko...
Sen undrar jag hur det är med elen på bussar verkar vara rätt rörigt, (har en 75a med 2l dubbelförknasare kanske gör det än värre) är det plusjord i karossen? fick den känslan men kanske har fel?

Passar på att fråga en sak till, när ska fläkten till värmen gå igång? min vill inte snurra fast jag har full värme inställt, nån givare där med?

De varierar ju hur folk placerar sina tempgivare men frågar du mig så ska den sitta i oljetråget. Du har minusjord i alla VW...

3

Ok, kom på nu att förra ägaren bytt motor och oljetemmätaren var säkert ditsatt av ägare före henne och hon bytte motorn så det finns nog ingen.
Finns det färdiga  hål för givare eller måste man borra och gänga?

4

Borra och gänga är det som gäller. Är det ett känt märka på mätaren så att det går att hitta givare?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Biltema ICQ/ad

6

majesty skrev:

Biltema ICQ/ad

Ett ökänt märke alltså och inte ett känt!  ICQ/ag

7

På biltema kan du handla en "adapter" att ha istället för oljeplugg, som du kan skruva givaren i(även kända märkes givare ICQ/ad )
Så slipper du borra och gänga.
Kostar 29 spänn.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

lasslo skrev:

På biltema kan du handla en "adapter" att ha istället för oljeplugg, som du kan skruva givaren i(även kända märkes givare ICQ/ad )
Så slipper du borra och gänga.
Kostar 29 spänn.

Ja,verkligt praktiskt att ha givaren där..eftersom den försvinner vid första vägbulan om man har en sänkt bil.. ICQ/ab

9

Ja, den bygger ju ner säkert 15mm ICQ/ab
Jag kör sänkt, men den givaren är långt ifrån lägsta punkten.

Har man såna problem bör man nog höja sin bil ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10 Senaste redigerad av majesty (2012-07-25 09:30:19)

Åfn den har jag missat att dom har, vilket tur att jag kör och kommer köra osänkt då ICQ/ad tack för tipset!
EDIT: Hittar inte på den, hittar dock den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … re-322005/ men får den plats under en typ4 2l?

11

Lyfter denna tråd. Jag har en oljetemp instrument "Speedwell" på G men den saknar givare. Finns det någon som vet om det finns någon givare på marknaden som funkar?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Du råkar inte ha ett artikel nr. på den adaptern Lasslo?

13

Det finns ju en variant som man stoppar ned i oljestickans hål. Ersätter alltså oljestickan. Två anslutningar, en till jord och en till instrumentet. VW Up-North med fler säljer dessa. Det finns original VDO också. Dessvärre ganska dyra, men funkar väldigt bra, och är lättinstallerad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."