1

Är det värt att limma/täta då man har schims mellan block och cylindrar (förebyggande oljeläckage) ?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Absolut.

Anders

3

Det är enda stället på motorn jag använder silikon att täta med, men bara ett tunt lager så att det inte kommer slikonormar i oljesystemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker:

http://www.permatex.com/products-2/prod … 017-detail

Detta är kolofoniumbaserat packningsklister, ersätter Silikon även på cylinderfot!

Lätt att städa bort med T-sprit!

Tycker mig minnas att #2 (på tub) är likartad.

Har nästan helt slutat nyttja Silikon...

S

5

Anledningen till att jag använder silikon där är att blocket och cylinderns har rätt olika värmeutvidgningskoefficient.

Annars gillar jag Curil mer än Permatex, funkar bar med T-dojja även där.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ok. Då tackar man för ett bra svar. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7 Senaste redigerad av Stefan F (2014-06-10 19:12:44)

Jag har också använt Permatex mellan cylinderfot o block, lätt att stryka på, det sitter en pensel i locket. Curil mellan blockhalvorna.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville