176

Jag tycker du verkar så slarvig Peter ICQ/ab ...skämt åsido, det ser kanon ut. 12:an finns nog där.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

177

Hade du ingen fixtur som säkerställer läget för tredje hålet? Det är ju lite kritiskt att det hamnar lika på alla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

178

Svwerker skrev:

Hade du ingen fixtur som säkerställer läget för tredje hålet? Det är ju lite kritiskt att det hamnar lika på alla.

Jag har inte borrat på måfå. Dock hade jag ingen fixtur (hur nu den skulle sett ut). Det tredje hålet skall sitta rakt ovan det nedre med samma avstånd i höjdled mellan alla tre.

Gjorde en anvisning med ritsnål för hålet och läget okulärbesiktades. När jag var nöjd med läget gjorde anvisningen större så att det kunde fungera som styrning för borren.

Sedan kan man ifrågasätta hur känsligt det verkligen är att de nya hålen hamnar exakt. Du får öppna spjällen ganska mycket för att frilägga det tredje hålet och skulle det skilja någon tiondel mellan portarna har jag svårt att se hur det skulle påverka. Huvudsaken är att man får in mer bränsle under övergången mellan tomgång och fullfart.

Kan dock bara säga utifrån vad jag upplevde under de provturer som gjort efter modifieringen att det har fungerat. Innan ingreppet så var det som att bilen dog när man gav den lite gas medan det nu fungerar ganska bra.

Hur mycket av den ökade körbarheten som kan tillskrivas JPM's venturier vet jag inte.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

179

Jag har bara märkt hur noga det är att spjällen ligger lika. Har ingen erfarenhet av det tredje hålet, jag har fått önskad effekt med lågfartshållaren. De fixturer jag sett har varit runda med ett styrstift för ett av de befintliga hålen och hål där det nya ska borras.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

180

Svwerker skrev:

Jag har bara märkt hur noga det är att spjällen ligger lika. Har ingen erfarenhet av det tredje hålet, jag har fått önskad effekt med lågfartshållaren. De fixturer jag sett har varit runda med ett styrstift för ett av de befintliga hålen och hål där det nya ska borras.

Skall man var petig så skiljer det någon tiodel i höjd mellan förgasarna i hur spjällbrickan sitter i förhållande till det nedre progressionshålet när spjällen är stängda också och det är väl mer kritiskt.

Spånade lite med Landelius om att bygga en fixtur för borrningen. Han hade sett att man använt sig av en ombyggd plugg (den som pluggar hålet utanför) i vilken man borrat tre hål där två användes som styrning med stift i de två befintliga progressionshålen.

Frågan är dock hur lätt det är att bygga en sådan fixtur som verkligen fungerar bra. Dessutom vet jag inte med vilken referens man borrat de två hålen som sitter där.  Det känns inte självklart att hålet/brunnen är den referens man skall sikta på eller om det är avståndet till spjällaxeln (som spontant känns mer aktuell. Det hela handlar väl om hur förgasarhusen varit uppspända när de bearbetades under tillverkning en gång i tiden.

Bygger man en borrmall/plugg som använder gängan för pluggen som referens så kommer den förmodligen inte att sikta rätt på förgasare ur en annan tillverkningsbatch.

181

Det viktiga måste vara de befintliga hålen dom är referens.

Ali G

182

Svwerker skrev:

Det viktiga måste vara de befintliga hålen dom är referens.

Japp, och det var så jag resonerade. Problemet med en borrmall är att det tredje hålet hamnar så nära kanten på "brunnen" (ungefär kl 1) att det inte finns utrymme kvar för en mall.

183

Tråkigt på jobbet i dagar två så lusläst denna trevliga tråd ännu en gång ICQ/ab
Man blir så inspirerad!

Någonting nytt sedan sist?

Panel -53, 911 -71

184

jockebostrom skrev:

Tråkigt på jobbet i dagar två så lusläst denna trevliga tråd ännu en gång ICQ/ab
Man blir så inspirerad!

Någonting nytt sedan sist?

Kul att du gillar den.

Bilen har gått i ide och det har väl egentligen inte hänt så mycket mer än vad som står här förutom att bilen fick MSD* under sensommaren/hösten. Enligt vissa här på forat en elakartad sjukdom, men ännu så länge tycks inte min bil uppvisa några negativa symptomer eller tråkiga biverkningar.

*) Multiple Spark Discharge, läs mer om "sjukdomen" här: https://www.msdignition.com/

185

Dennis skrev:

Jag tycker du verkar så slarvig Peter ICQ/ab ...skämt åsido, det ser kanon ut. 12:an finns nog där.

Då passar jag på att gratulera till Peter's "12:a" !-)

Tog denna videosnutt (med dålig kamera...)

186

Fränt... och en 12:a var det ju...

187

Gratulerar, trevlig kulmen på ett långt projekt!

Mvh
Sten vW

188

En putsning med över fem tiondelar på en helg är inte illa, första repan var13.51.

Ali G

189

Snyggt !!!
Kul att du testade

70:a Cab, Gazzer, Variant

190 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-06-09 20:53:13)

Ja snacka om att du blåste mig... Frågade dig om du skulle ta ut den på strippen. Du lät seriöst tveksam. 15 min senare ser vi dig stagea in emot granen för första repan  ICQ/ag
Jäkligt bra kört och grattis än en gång!

Alte Liebe rostet nicht!

191 Senaste redigerad av Peter S (2014-06-10 08:48:10)

Tack för alla glada hejarop och gratulationer!
Tack även Mettis som filmade repan.

Ja, det var en hektiskt och fantastisk helg. Jag känner mig nästan oförskämd som inte tog mig mer tid att prata med alla som var förbi och kollade, hejade och snackade, men huvudet var helt fokuserad på bilen och körandet så tiden fanns helt enkelt inte. Har hört från andra att det lätt blir så när man skall rejsa/testa, men nu förstår jag. Ni som upplevde mig som kort och frånvarande får ursäkta.

Hur som helst, det började redan på torsdagen då kusinens son tog studenten med tillhörande uppvaktning.
På fredagen firades det både nationaldag och min födelsedag och mitt i allt detta skulle jag försöka handla och packa inför Bugrun.

67:an har varit mitt dåliga samvete under hela vintern då jag valde att fokusera på Variant 65:an som "bara" skulle få en enklare renovering av frambromsar och byte till 2-krets samt en 12V-konvertering. Det hela har dragit ut på tiden och gått över styr, så helgen innan Bugrun insåg jag att Varianten, som jag egentligen hade tänkt åka dit med, inte skulle bli klar.

Det blev till att baxa fram 67:an som stod uppklämd i ett hörn i garaget bakom familjens Westfalia.
Då det mesta fungerade något så när tillfredsställande i höstas när bilens ställdes undan, så blev det faktiskt bara en provstart och ett par långsamma provturer upp och ner för gatan, mest för att kolla att bromsar tog som de skulle etc, innan bilen ställdes på släpet för färd till Mantorp.

http://forumbilder.se/DD3BQ/dsc-1259-liten.jpg
På plats i depån på Mantorp park

Har provkört bilen en del hemma men bara gjort ett par urdragningar på motorvägen för att se hur den uppför sig i lite högre farter.
Ställde toe-in med ett enkelt hemtillverkat verktyg, men det verkar fungera för bilen känns stadig. Gatslicksen är också något som man måste vänja sig vid. De är mycket svajigare än ett vanligt bildäck och efter min första provtur med dem var jag övertygad om att något satt löst i bakvagnen!

Målet med helgen var ett åka en 13-sekundersrepa och bara känna sig för lite.

Tänkte ta det ganska lugnt första repan både för att lära känna bilen och bli lite varm i kläderna, men det kändes bra direkt så jag drog ur den på alla växlar. Det var minst sagt spännande att printa ut sitt första tidkort. 13,519s och 159,3km/h!

Andra repan putsades PB med fem hundringar till 13,46 och 157km/h. Fortfarande usla 60-fötter (1,87s), men jag hade medvetet mycket luft i bakdäcken och värmde ingenting.

Till tredje och sista repan för lördagen hade jag dock släppt ur en del luft och provade att göra en värmare. Har ingen som helst erfarenhet av detta och fick hjärnsläpp så det blev på 1:an  Default/hmm

Hur som helst, det blev en rejäl putsning av PB med en 13,19 och 158km/h.

http://forumbilder.se/DD3BR/dsc-1260-liten.jpg
Skrynkeldäck?

På söndagen hade målet om att åka en 13-sekundersrepa ändrats till att försöka köra en 12:a.

Mer luft släpptes ur bakdäcken och första repan ut så stämde värmaren bättre, vilket resulterade ytterligare en putsning. 13,14 och 159km/h.
Nu hade jag dock sinnesnärvaro och kom på när jag nästan var över mål att jag borde kolla lambdan innan jag slog av. Den är gömd i handsfacket så det blev till att först lirka upp luckan och sedan titta innan jag släppte av, så jag fick hålla stumt en bit efter målet också  ICQ/ag

Mätaren indikerade att det gick lite för snålt (16, borde ligga på 12-13).
Bytte huvudmunstyckena från 160 till 165, släppte ut mer luft (1,1kg nu), plockade ut gummimattorna ut bilen och gav mig ut för en sista repa innan lunchuppehållet.

Denna gång gick det bättre med värmaren. Försökte vara lite elakare med start och växlingar och jag vet inte om det var det som gjorde det men en 12:a blev det. 12,997 och 161,3km/h och fortfarande med en ganska usel 60-fotare på 1,73s och hjulspinn!

Mettis film från min första 12:a!

Detta visste jag ju inte om själv ännu, men på vägen tillbaka såg jag en polare i kön till Möller-grillen göra tummen-upp och sedan kom Mettis fram och gratulerade till första 12:an!

Glad och lättad printade jag ut mitt tidkort och firade med en 130gr hamburgermeny på nämnda grill och bestämde att det fick vara nog för denna helg.
Bilen missar på någon cylinder på tomgång och hade en nära på obefintlig tomgång men jag orkade inte undersöka detta på plats. Misstänker tomgångsmunstyckena som brukar ha en tendens att sätta igen enligt de som förstår sig på.

Just nu så står bilen bara inrullad i garaget och jag har inte ens orkat packa upp efter helgen.

Jo, javisst ja, jag fick första pris i callook-klassen också  ICQ/ag
Jag som inte ens ställde ut eller hade tvättat bilen...

Så på det stora hela så kan jag inte vara annat än supernöjd.
Har nu klarat av alla de mål som sattes upp med detta projekt så nu kan jag äntligen släppa detta och börja fokusera på annat.

Det kommer väl hur som helst att bli en översyn av motorn, byte av tempmätare och givare samt att montera en shiftlight. Just nu kör jag helt på gehör. Har inga som helst hjälpmedel som 2-step etc.
Lite old-school förvisso och lite i linje med bilen, men får nog tumma lite på detta. Skall försöka hitta en liten stand alone shiftlight som kan installeras på ett diskret sätt. Någon som har tips?

192

Grattis till tolvan Peter!  ICQ/ab

Bubbla -62

193 Senaste redigerad av Volkmaster (2014-06-10 11:12:37)

Härligt Peter -nu är du på G!!
En riktig värmare, lite mer attack och ev. lite hjälpmedel så är det lugna mitten-12:or.
Jag hade min shiftlight där backspegeln satt.
Diskret och cleant.
Lite mer träning på Kjula snart?
Jag puttar fram dig i lineuppen mot öl.
ICQ/ab

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

194

Härligt, kul att se den användas  ICQ/ag

195

Kul och grattis till tiden!

196

Stort Grattis!
Din bil är verkligen en av de bästa VW´s som finns i Sverige enligt mig!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

197

X2

198

X3

199

Den låter stark!

Turbo Town "Home of overboost addicts"

200

Grattis till pris och tid! Kul!