Hej har lyckats få gängpaj på gängorna till tändstiftet i ena toppen, är det insatsgänga som gäller eller finns det andra knep? Vilken storlek ska man ha på borren om man ska köra insats?
Enklaste är väl att köpa ett kit och då ingår vad du behöver.
Enklaste är väl att köpa ett kit och då ingår vad du behöver.
Vart köper man ett sådant?
Marantz skrev:Enklaste är väl att köpa ett kit och då ingår vad du behöver.
Vart köper man ett sådant?
Om du vågar lita på Biltema så har dom ett kit.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … or-191341/
För en himla massa år sedan satte jag in något som hette "Helicoil", vill minnas att det också var en sats som jag lånade från nån verkstad, tror även att dom insatserna var rostfria, då inte bara en VW motor reparerades utan också en trött Evinrude...
http://www.collycomponents.se/produktna … coil-plus/
O1zzon skrev:Marantz skrev:Enklaste är väl att köpa ett kit och då ingår vad du behöver.
Vart köper man ett sådant?
Om du vågar lita på Biltema så har dom ett kit.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … or-191341/
För en himla massa år sedan satte jag in något som hette "Helicoil", vill minnas att det också var en sats som jag lånade från nån verkstad, tror även att dom insatserna var rostfria, då inte bara en VW motor reparerades utan också en trött Evinrude...
http://www.collycomponents.se/produktna … coil-plus/
Ok det fanns på biltema.. Frågan om det är nått att ha då.. Men ska det inte borras upp innan man kör gängtappen?
Ja körde på de från biltema. Inge borrande bara att gänga upp. Funka kanon.
Ragtop 60 No name
Ja körde på de från biltema. Inge borrande bara att gänga upp. Funka kanon.
Okej ska prova då! Kanske man tillockmed kan göra det med motorn kvar i bilen om man ser till att båda ventilerna är stängda? Sen blåser man ur med tryckluft och dammsuger..
Jag skulle lyfta ut motorn och lossa toppen. Det kan vara svårt att få ur all metallspån som klibbat fast på oljefilmen i cylindern. Dessutom är det ju ett bra tillfälle att inspektera topparna efter sprickor vid tändstiftsgängan.
Ja gjorde mitt med motorn ur. Kan va svårt med den i. Ja gjorde så att ja körd upp kolven i högsta läget. Sen doppa ja gängtappen i lite motorolja. De gjorde ja för att spån skulle fastna. Sen tejpa ja fast en bensinslang på dammsugaren o dammsög ur.
Ragtop 60 No name
Ja gjorde mitt med motorn ur. Kan va svårt med den i. Ja gjorde så att ja körd upp kolven i högsta läget. Sen doppa ja gängtappen i lite motorolja. De gjorde ja för att spån skulle fastna. Sen tejpa ja fast en bensinslang på dammsugaren o dammsög ur.
Aluminiumspån är ju "mjuka", så det är väl inte hela världen ifall man nu vill göra "på plats" (själv skulle jag inte....).
På jobbet däremot, i andra maskinmekaniska sammanhang, OM jag nu gängar såhär så lägger jag smörjfett på tappen och tar ut den ofta och blåser av den på med nytt fett osv ;-)
Förr gjordes det på VW verkstäderna med motorn på plats, tog bara några minuter, vet dock ej vad dom hade för verktyg eller metod 
