spännande, lycka till 
Hallo!
Lite delar hemtagna från USA, ska leta rätt på en orginalkam bara 
Ev blir de nya cylindrar/kolvar oxå, topparna är bort skickade för seriös genomgång!
Och imorgon åker ja tillbaka på jobb i Norge några dagar, men tänkte rulla in den igaraget i helgen och gå över bromsarna, och bränsleslangar, och kolla över ev rostlagning, sen har någon liten unge gnuggat in *beep* på förardörren med en sten, tur denne person inte va stark i armarna så det bara är på ytan, tror de går att polera bort 
Fler bilder till helgen!
Det är till bussens mellansoffa. Ligger som distans runt hålet i gummimattan. Jag är intresserad av dem om du inte ska ha dem.
Lite bilder på vad som händer, har letet oljepump samt ny kam, men efter lite hjälp här så blir det att ta hem dom grejerna från vw heritage, dom verkar ha bra prylar 
Efter att blocket är kluvet nu så blir det att plocka ur resterande delar och börja göra rent halvorna innan mätning och återmontage utav nya lager m.m
Åker iväg på tre veckors jobb nu på söndag så jag ska plocka med mig lite delar jag kan pyssla med på kvällarna så jag hinner få ihop allt, kan ta med insprutnings delarna och göra rent allt sånt och mäta upp alla elektriska delar..
Alla plåtdelar är blästrade och ska målas snart 
Och topparna ska nog snart vara renoverade och tillbaka hos mig snart 





En fundering, kollar man lyftarns bana i blocket och utgångsläget mot kammen, bör inte lyftarn träffa kammnocken hyffsat centrerat?
För kollar man nu så ligger ca en fjärdedel av anliggningsytan på lyftarn utanför nocken
Mvh
Det ska vara så, inget fel
.
Lyftarna går mot drygt halva nocken..

Trolig anledning är att lyftaren skall rotera och inte slitas på samma ställer hela tiden. Jämför med vipporna i en gammal 2-liters Pintomotor (Ford taunus mfl) där vipporna alltid går ner sig då de sliter på samma ställe hela tiden.
..nu har alla delar till motorn anlänt, blir ihopmontering i helgen 
Alla kylplåtar är blästrade/målade med värmetålig färg och körda i ugn på 150grader så dom härdat, vill inte ha massa färgryk i motorrummet under uppstart/innkörningen av nya kammen/lyftarna, är nog så nervös över det ögonblicket ändå 
Men jag har verstadsboken och är noga så de går nog bra, besiktning om en vecka, för lagom stress gör att man presterar som liiite bättre

Blir en original renoverad kam från vwheritage, likaså oljepumpen.
Nya mahle cylindrar/kolvar, fixade toppar (säten, ventiler, lite planade då gamla cylindrarna "nött" in sig snett)
Nya vev, kam, ramlager, packningar m.m
Har batterihyllan kvar att svetsa, samt lite småpyssel (bälten, snygga till kablar, byta alla slangar till tanken)
Bya C-däck sitter på 
Bilder under helgen 
Härligt, bra jobbat. Antar att du har koll på uppstart och inkörning av kam, lyftare nu. Annars hör av dig
.
Ska plocka ihop min typ 4-motor också snart 

38 2014-06-06 19:27:31 Senaste redigerad av jonas.00 (2014-06-06 19:30:28)
Silverbug:har nog bra koll på kammen/lyftarna/innkörning, men finns en möjlighet att jag slår en signal och kollar om man kan få lite moraliskt stöd under innkörningen, kunde ju inte testa motorn med allt vad det innebär med styrbox/relän/m.m då den gick så galet dåligt, och skulle de krångla är de alltid bra med lite direkta råd 
Vilket visade sig på toppar/cylindrar och även en insprutare som var helt smält i insuget 
Ha en go helg alla 
Nu är blocket ihop, avslutade kvällen med shimsning utav axialspelet 
Hade lite strul med shimsen, samt indikatorklockan, det satt bara ett shims när jag rev motorn, men jag har beställt hem nya och fick ett spel på 0,07 (med 3shims, och utan packbox)
Så imorgon ska jag justera det så jag hamnar på ca 0,10, det borde bli toppen 
Mvh
Det finns ingen anledning att förstora axialspelet, 0,07mm är godkänt.
41 2014-06-19 15:16:14 Senaste redigerad av jonas.00 (2014-06-19 15:18:25)
Nu så, besiktigad med en mini to do list 
Ena lyset fel, bromsslangar fram (ska ändå byta alla) handbroms dålig höger bak, spolaren funka inte (bara klickar)
Imponerande ändå med tanke på att bromsarna är orörda och bussen stått sen 96 
Inkörningen gått fint (hade trots trippelkollat lyckats sätta fördelardrevet 180grader fel
Men efter att kasta runt tändföljden (ska rätta till drevet sen) så starta den snällt, och nu har jag säker kört 3 hela mil och allt gått bra

Tjena
Håller på med en lika dan som du har med 2l motor men har en lite fundering
Har nu någon koll el bilder på hur avluftningen sitter dragen på tanken.
Tur o returledningen är ju självklar men avluftningen har jag ingen koll på.
Mvh Peter
Så här ser avluftningen ut på tanken till typ4 motorerna...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=3588
Själv gjorde jag en egen variant, köpte gummislang på biltema med rätt dimension och hängde upp den i balkarna under flaket. Gjorde sen en böj på varje slang tillbaka mot mitten och anslöt dom med ett 3 kors. Drog sen ut den utgående slangen i motorutrymmet, den ska egentligen anslutas till luftfiltret men jag hade ingen sån anslutning. Petade ner den i ett litet rosthål istället som jag hade på hyllan till höger, verkar funka för det luktar rejält med bensin i slangen men inget i kupen...
Vad är det för splitbuss du har på sista bilden Jonas, är det din?
/Foppa
Hallo!
Vet ej hur den bilden hamnat där
Hade vart sjukt lycklig om den va min!
På min går slangarna upp från tankens båda sidor upp till en T-koppling, sen går den i några böjar mot tanklocket och där slutar den precis innanför "gälen"
Mvh
Vad är det för splitbuss du har på sista bilden Jonas, är det din?
/Foppa
ser ut som Alex nyrenoverade fd. rostvrak!!..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Va på en långtur till Luleå samt vidare till Kiruna i helgen, blev ca 240mil 
Allt snurra på fint, enda som var att "save my bug" sticka flimmrade lite efter 60mil, men de va säkert 30grader varm ute och låg strax över 100 i lång seg backe 
Men efter att lättat på gassen och höll 90 ett tag så slocknade den (lampan lös aldrig starkt utan flimmrade endast)
Och apropå värme, vet någon om det går att montera öppningsbara vent rutor till dörrarna fram och vars köper man sådana?
Fläktar rätt dåligt med endast nervevat, hade vart underbart om de gick att få till 
Foppa13 skrev:Vad är det för splitbuss du har på sista bilden Jonas, är det din?
/Foppa
ser ut som Alex nyrenoverade fd. rostvrak!!..
Lustigt att den hamnat här 
Va på en långtur till Luleå samt vidare till Kiruna i helgen, blev ca 240mil
Allt snurra på fint, enda som var att "save my bug" sticka flimmrade lite efter 60mil, men de va säkert 30grader varm ute och låg strax över 100 i lång seg backe
Men efter att lättat på gassen och höll 90 ett tag så slocknade den (lampan lös aldrig starkt utan flimmrade endast)
Och apropå värme, vet någon om det går att montera öppningsbara vent rutor till dörrarna fram och vars köper man sådana?
Fläktar rätt dåligt med endast nervevat, hade vart underbart om de gick att få till
Ja ventilationsrutor fram hade inte var helt fel, finns kompletta kit att köpa nytt...
http://www.classicvw.se/ventilationsrut … ts_id/4136
Har man tur går det att köpa begagnat på ebay men det blir nog samma pengar i slutändan om man inte har tur...
Montera är inga problem, bytte rutorna i min framdörr med hjälp av denna guide.
http://www.ratwell.com/technical/CabDoor.html
Att byta till vent rutor ska inte vara några problem, då sidorutorna är samma bara att byta ut främre rutan mot vent varianten...
/Foppa





