1

Vet ni av något dundermedel / olja som kan tysta ner en sjungande växellåda eller bakaxel?

2

Har du olja i lådan? Ett litet läckage kan tömma lådan över tid. Svingaxel som är mkt sänkt?

3

Hör med Demian om vad det var för "mirakelmedel" han pytsade i sin låda på 55:a barndooren. Den lät för jäkla illa och det var bråttom inför Hessisch förra året så han hade inte tid att riva ur lådan och kolla vad det var. Den lådan blev tyst efter ett tag och sitter mig veterligen fortfarande i bussen.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Om inte miraklet infinner sig är du välkommen att höra av dig för en nyrenoverad vxl.
1200-, 1600-vxl., eller highway flyer finns på hyllan.

Mats
0705-69 33 43

5

MrPete skrev:

Har du olja i lådan? Ett litet läckage kan tömma lådan över tid. Svingaxel som är mkt sänkt?

Helt orginal och osänkt samt bytt olja i lådan men det hjälpte inte  ICQ/ac

6

Peter S skrev:

Hör med Demian om vad det var för "mirakelmedel" han pytsade i sin låda på 55:a barndooren. Den lät för jäkla illa och det var bråttom inför Hessisch förra året så han hade inte tid att riva ur lådan och kolla vad det var. Den lådan blev tyst efter ett tag och sitter mig veterligen fortfarande i bussen.

Okej, ska prova hitta honom  ICQ/ab
Tack för tipset  ICQ/ad

7

Är motorn/vxl. helt original och "det sjunger" i transmissionen, är det du försöker göra bara "konstgjord andning".
Om jag utgår från att du kör en Typ 1 är det 40 år sen( ja, jag vet 39), sen det togs in en VW typ 1 till Sverige!
Lägg till åren som din bil är äldre..........   (än -75).
Att renovera motorn går väl ann, för de flesta, men rest då; transmissionen, generatorn, startmotorn......  t.ex.?
(Prova bananskal. När jag gick i "pappslöjden", var det tillsammans med sågspån ett stående tips från "Connys Bilservice")
Nä, du skall inte köpa en renoverad vxl. av mig, men fundera på vart du vill komma med din VW.
Transmissionen är väl det sista du vill behöva bekymra dig om när du skall ut och köra?  Den skall bara fungera!
Men du kan vara lugn: du är inte den förste som har glömt drivlinan ...

8

MH skrev:

Är motorn/vxl. helt original och "det sjunger" i transmissionen, är det du försöker göra bara "konstgjord andning".
Om jag utgår från att du kör en Typ 1 är det 40 år sen( ja, jag vet 39), sen det togs in en VW typ 1 till Sverige!
Lägg till åren som din bil är äldre..........   (än -75).
Att renovera motorn går väl ann, för de flesta, men rest då; transmissionen, generatorn, startmotorn......  t.ex.?
(Prova bananskal. När jag gick i "pappslöjden", var det tillsammans med sågspån ett stående tips från "Connys Bilservice")
Nä, du skall inte köpa en renoverad vxl. av mig, men fundera på vart du vill komma med din VW.
Transmissionen är väl det sista du vill behöva bekymra dig om när du skall ut och köra?  Den skall bara fungera!
Men du kan vara lugn: du är inte den förste som har glömt drivlinan ...

Hej Mats, jag citerade och svarade dej tidigare men det inlägget försvann  ICQ/ac
Jag ska nog så småningom byta eller renovera min låda men inte nu..... Det finns inte tid för det i sommar då jag har hela gården full i prylar som ska igång, 2 båtar (som redan skulle ha varit i sjön), 1 husvagn som ska vara i Norge om 3 veckor, en bruksbil som jag håller på att byta nästan hela framvagnen på, en sommarstuga som inte ens är vårstädad / krattad och så, och sen ska jag dessutom in på en operation snart. Min tid är en bristvara  Default/hmm
Varför jag inte ska köpa en låda av dej förstår jag inte riktigt men nu blir det bara att få den tystare, funkar inte det så får väl skiten stå, jag har nog att göra för det.
Det handlar dessutom om en Sachsomat så jag vet inte om du har någon sån låda.

9

En halvautomat från en -68 typ 1 står här i blekinge som jag gärna skänker.. funkade när vi rev bubblan den kom från..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(