Nu är det så att jag har en -69,a bubbla som ändrar toe in-inställningen själv efter ett 10-20-tal mil.
Var och besiktade bilen i dag och bad dom göra allt som går för att hitta felet, men vi såg inget som helst fel någon stans.
Biljäveln är helt stum och tajt och fin i hela framvagnen (även bak) så nu står jag här som ett frågetecken,,,, vad är det som händer ???
Någon av er som haft liknande problem kanske? 
Allt åtdraget som det ska? Så inte det gängar upp sig när du kör.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år.

Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning)

Hur går du tillväga när du mäter och hur mycket ändrar det sig?
Ali G
Bump-steer?
Är bilen lika hög/låg när du mätt toe-in?
Det är ju inte onormalt att framvagnen sätter sig. Toe-in skall mätas med bilen på backen och i möjligaste mån med en höjd som motsvarar körhöjd (halv tank och folk i bilen).
Allt sitter som det ska och har blivit extra kollat när det upptäcktes att den ändrar sej.
Den justeras på verkstad med bilen stående på hjulen med sin egen vikt, samma procedur varje gång. Killen har skruvat Bubbla i många år förr.
Den ändrar sej 5 till 7mm varje gång, ena gången innåt nästa utåt och jag ska kolla den i veckan då den känns väldigt ostabil på vägen nu igen 
Vi ställer den 2mm toe-in varje gång och till en början går den som på räls. Det blir fjärde gången nu
Peter S: Vad menar du med Bump-steer?
Bup-stear är när toe in ändrar sig när den fjädrar, det gör nästan alla framvagnar och därför är det viktigt att man belastar bilen för att det ska bli rätt.
Att den kändes stabil först och nu instabil tyder på at den står fel nu men rätt innan.
Ali G
Bup-stear är när toe in ändrar sig när den fjädrar, det gör nästan alla framvagnar och därför är det viktigt att man belastar bilen för att det ska bli rätt.
Att den kändes stabil först och nu instabil tyder på at den står fel nu men rätt innan.
Jo helt klart så står den fel igen men rätt direkt efter justering.
Det kan inte va så enkelt att brickan under är för liten, klen eller inte plan
Eller rent av att konan sticker ut en bit på undersidan 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Det kan inte va så enkelt att brickan under är för liten, klen eller inte plan
![]()
Eller rent av att konan sticker ut en bit på undersidan
Ja här hänger jag inte alls med 
10 2014-06-17 06:23:55 Senaste redigerad av Johan W (2014-06-17 06:29:57)
Johan W skrev:Det kan inte va så enkelt att brickan under är för liten, klen eller inte plan
![]()
Eller rent av att konan sticker ut en bit på undersidanJa här hänger jag inte alls med
Hmm måste man berätta det man tänker oxo
Nr 40 om camberjusteringen är lös ändrar ju sig förhållandet för toein med, kanske inte mycket men värt att kolla

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jaaaa, nu trillade poletten ner
Njaaaa, jag tror det är kollat att allt sitter där det ska och som det ska. Jag har inte varit in och kollat den och det blir nog inte på ett tag då det stundar semestertider i Norge
Jag återkommer med info så fort något nytt händer med detta problem 
Det är inte så dumt att hela länkarmen sitter löst och glider lite ut o in. du skulle prova att dra åt dom för säkerhetsskull. nr3 insex på bilden
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Det är inte så dumt att hela länkarmen sitter löst och glider lite ut o in. du skulle prova att dra åt dom för säkerhetsskull. nr3 insex på bilden
Bra poäng! Kan ju även vara låsskruven i mitten på stommen som låser torsionsfjäderpaketet i stommen. Om inte den är dragen så kan hela paketet med bärarmarna på bägge sidor vandra fram och tillbaka.
Det är alltså inte bara kontramuttern som skall dras så sitter den fast, lossa den och dra stoppskruven i botten ordentligt först innan muttern dras.
Ska kolla detta efter semestern fast det borde jag ha sett tidigare 
