1

Hej Sverige!
Jag är inne på att köpa en SG-generation Forester XT som fanns mellan åren 2003-08. Här i Usa kan man hitta en för kring 50000sek och de verkar vara fullutrustade med taklucka mm. Bränsleförbrukningen är förlåtande, men med 7kr/l inte en deal breaker heller.
Har bara hittat en med manuell växellåda.. så det blir nog en automat.

Vad har ni för erfarenheter av denna bil eller liknande bilar? Vad bör man titta efter? Ge tips på andra likvärdiga kandidater?

Tack på förhand!  ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

2

Jag funderade på att köpa en Forester XT, men köpte en Impreza Diesel i slutändan.

Årsmodell 2006-2008 av Forester XT har en luftpump och några ventiler i grenrören som går sönder var 7.000 mil. Då tänds diverse varningslampor, bilen går inte genom besiktningen och det kostar femsiffrigt att laga. Finns massor skrivet om detta i Subaru-forumen på nätet.

3

Tack för det Henrik!
Vilket forum använder du?

4

På svenska:

http://swesubaru.forum24.se/swesubaru.html

På engelska:

http://www.subaruforester.org/vbulletin/

5

Subaru bilar rent allmänt är det väldigt lite problem med!!!!

Det brukar oftast vara lampor som dom får påpekande på!

Har en Forester XT -04.

Köpte den -06 då den hadde gått 4300Mil, nu har den gått 26000 mil.
Har inte haft några som helst problem med den, den bara går och går  ICQ/ag .

Har bytt klossar och servat den bara. Förra året bytte jag alla skivor och bussningarna till främre krängningshämmaren.
kommer att få byta bakre fjädrarna snart, har dragit mycket husvagn och släp med den så dom är lite slappa!
Bakre ljuddämparen är också kass så den måste också bytas.

Kan varmt rekommendera en Forester men satsa på 2,5 literaren (min är bara 2,0) 250 Hk i Europa modellen! Den går gött  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Skit i det svenska forumet och hoppa direkt till subaruforester.org. Dålig aktivitet i det svenska forumet och lite gnäll (Forester ägare är nöjda och skriver inte på forumen  ICQ/ad ).

Vet inte vad som skiljer US modellen mot Europa modellen men det får du reda på på forumet!! Där finns också mycket kunnigt folk, bland annat några Subaru handlare hänger där!

KAN VARMT REKOMMENDERA EN FORESTER, grym familje bil, dragbil mm

6

Tack för det! Det finns bara 2,5:or här av xt-modellen och som sagt de flesta är automater, de håller ett förhållandevist högt beg.värde då de är både pålitliga och populära. Jag skall provköra en imorgon.

ICQ/ab

7

Blev det någon Forester ????

8

Alverby skrev:

Blev det någon Forester ????

Inte än, jag missade en normalväxlad XT med några timmar.
Jag väntar till hösten då fler amerikaner byter in sina bilar mot nya.

ICQ/ab

9

Hej jonas köp en vw ICQ/ab

10

almis skrev:

Hej jonas köp en vw ICQ/ab

Har även tittat på Tiguan men den är lite tråkig ...