Inga problem om man är beredd att lägga ned den tids som behövs!
Gör det regelmässigt på mina gamla mc tankar. Favoritvapen är gassvets eller TIG.
Det blir aldrig helt tätt på första försöket så räkna med porer som behöver lokaliseras.
För att finna de "enkla" porerna brukar jag spruta ett lager kallgalv på svetsarna och låta torka en stund.
T-sprit har låg ytspänning så en skvätt inuti tanken kommer att tas sig ut igenom porerna och ge en tydlig fuktfläck i kallgalvets släta ljusgrå yta.
Ringa in fläckarna med fiberpenna
Sedan svetsa lite till, om... och om igen tills det ser bra ut.
Nästa steg är lite mer långdraget, montera tanken med kallgalvet på skarvarna exponerade o börja nyttja tanken i fordonet.
Jag har ibland funnit att vibrationer i drift får någon por att öppna sig. Inspektera med jämna intervaller.
Jag brukar kalla det för färdigt efter ca 20mil vibrationsbehandling.
Det som skall undvikas är all form av hårdlödning (koppar, brons o silverlod), detta smittar stålet så att alla försök att svetsa går om intet.
Kopparet kryper in i smältan vid svetsning och ger elaka sprickor när det svalnar.
Vill man göra nödlagningar så fungerar vanligt eutektiskt (60/40) mjuklod bra, fördelen är att det går bra att få bort samt sedan svetsa om man vill göraom-göra-rätt!
Tanksealer? Låter bra men är en "disaster waiting to happen", de fula orden räcker inte till för att beskriva hur vidrigt och kasst det är!
Rengöring för svetsning är simpelt, häll ut så mycket bensin som möjligt, spola rent med vattenslangen och diskmedel.
Skaka ur så mycket vatten som möjligt, häll i en deciliter T-sprit skvalpa runt, häll ut, repetera!
Lägg sedan i solen för att torka, lite tryckluft kan skynda på processen. När det inte luktar så mycket sprit i tanken så är det klart att svetsa!
T-sprit kan ersättas vid tanktorkning med Aceton men det får jag inte tag på i mataffären.
Svetskack på insidan, en näve vass stenkross och lite fysisk ansträngnig slår bort det mesta.
Skölj sedan noga upprepade gånger så det inte syns så många små svarta flagor i den vita hinken man tömmer tanken i.
Avrostning, citronsyra, fosforsyra eller annan rostlösare upplöst i ett par liter vatten.
Svetsningen tar ca 1/4 av tiden, rengöring och pedanteri resten!
Sätt igång,inget att fundera över!
Sten vW