1

Shoot...

Har ett litet problem beträffande utrymme för bränsletank framtill på 356:an.. Enda som verkar få rum med lite modifiering är 1302 original tanken...
Grejen är den att jag då måste göra om påfyllningen i mitten. Svetsa igen originalet från sidan(??) och även ta bort en bula undertill å svetsa den plan där...

Går det att först och främst göra det på ett säkert sätt??
Får man det tätt??

(Bilder kommer snart)

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2

Inga problem om man är beredd att lägga ned den tids som behövs!

Gör det regelmässigt på mina gamla mc tankar. Favoritvapen är gassvets eller TIG.
Det blir aldrig helt tätt på första försöket så räkna med porer som behöver lokaliseras.

För att finna de "enkla" porerna brukar jag spruta ett lager kallgalv på svetsarna och låta torka en stund.
T-sprit har låg ytspänning så en skvätt inuti tanken kommer att tas sig ut igenom porerna och ge en tydlig fuktfläck i kallgalvets släta ljusgrå yta.
Ringa in fläckarna med fiberpenna
Sedan svetsa lite till, om... och om igen tills det ser bra ut.

Nästa steg är lite mer långdraget, montera tanken med kallgalvet på skarvarna exponerade o börja nyttja tanken i fordonet.
Jag har ibland funnit att vibrationer i drift får någon por att öppna sig. Inspektera med jämna intervaller.
Jag brukar kalla det för färdigt efter ca 20mil vibrationsbehandling.

Det som skall undvikas är all form av hårdlödning (koppar, brons o silverlod), detta smittar stålet så att alla försök att svetsa går om intet.
Kopparet kryper in i smältan vid svetsning och ger elaka sprickor när det svalnar.

Vill man göra nödlagningar så fungerar vanligt eutektiskt (60/40) mjuklod bra, fördelen är att det går bra att få bort samt sedan svetsa om man vill göraom-göra-rätt!

Tanksealer? Låter bra men är en "disaster waiting to happen", de fula orden räcker inte till för att beskriva hur vidrigt och kasst det är!

Rengöring för svetsning är simpelt, häll ut så mycket bensin som möjligt, spola rent med vattenslangen och diskmedel.
Skaka ur så mycket vatten som möjligt, häll i en deciliter T-sprit skvalpa runt, häll ut, repetera!
Lägg sedan i solen för att torka, lite tryckluft kan skynda på processen. När det inte luktar så mycket sprit i tanken så är det klart att svetsa!

T-sprit kan ersättas vid tanktorkning med Aceton men det får jag inte tag på i mataffären.

Svetskack på insidan, en näve vass stenkross och lite fysisk ansträngnig slår bort det mesta.
Skölj sedan noga upprepade gånger så det inte syns så många små svarta flagor i den vita hinken man tömmer tanken i.

Avrostning, citronsyra, fosforsyra eller annan rostlösare upplöst i ett par liter vatten.

Svetsningen tar ca 1/4 av tiden, rengöring och pedanteri resten!

Sätt igång,inget att fundera över!

Sten vW

3

Påfyllningsrör i mitten c. 10cm från framkanten närmast på bilden. Ska gå upp genom framhuven.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-06-04%2015.29.09.jpg

Gamla påfyllningröret bort samt inbuktningen utjämnas rak som på andra sidan..

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-06-04%2015.29.15.jpg

Bucklan längst till höger på bild måste jämnas med fördjupningen för rattstången i och med att ratten flyttas 5cm utåt.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-06-04%2015.29.34.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-06-04 20:05:37)

Tack Sten för uppmuntran! Måste läsa igenom mer å sen ta tjuren vid hornen... ICQ/ag

Har bara MIG att jobba med så jag får väl ta mej till tåls å punkta på... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Det är många gånger jag svetsat besintankar, och alltid med gassvets eftersom jag inte hade någon TIG. MIG/MAG kan möjligen användas för att punkta fast bitarna i rätt läge, men att helsvetsa med MIG är inte att rekomendera om man skall förvara vätska i tanken.