1

Har precis satt i givare och mätare för att få lite koll på oljetemperaturen. Vad är normal arbetstemp för en typ4 1700? När är det dags att slå av för att rädda motorn?
Jag har hittills endast varit ut och testkört någon km tillräckligt för att se att mätaren rörde sig.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

2 Senaste redigerad av surfbum (2014-06-04 22:17:29)

Tempen bör väl ligga mellan 80-95 grader.
Här är en länk jag sparat ett tag om temp:

http://www.vw-resource.com/overheating.html

//D.T

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

3

Tackar Daniel!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

4

Sidofråga till panelen: Bör man slå av motorn vid risk för överhettning, eller ska man låta den gå på tomgång?

Jag menar både oljepump och fläkt stannar ju om man slår av motorn. Tryck-och-pys-nissarna, som förvisso kör helt andra typer av motorer, låter motorn stå på tomgång en stund efter hård körning för kylningens skull, jag tycker principen borde vara densamma för "våra" motorer.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Tycker att man kan låta motor gå en stund så att det fläktar, samtidigt är det så att många av oss kör luftkylt och värmen från avgasrören stiger uppåt när vi stänger av motorn, så det är nog inte fel att låta den fläkta av sig lite.

Jag körde på bana med min VW-Porsche 914/4 så hade jag en gräns på motoroljan på 120 gr som max, men upp till denna var det ingen fara, Vi körde ibland luftkylt med oljetemp upp mot 160-180 gr, kanske inte det bästa, men som en riktpungt. 120 gr som topp.

Pyssnissar kan ibland köra som att hela turbon är röd och då förstår man att de vill kyla ner lite på tomgång

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

6

Jag tror att Typ4-topparna tål lite mera men på Typ1 så ser man problem med oljetemp över 100.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Lånar tråden lite..

skulle kolla oljan efter resan från bugrun & jag kunde inte hålla i oljestickan och det ska
enligt flera tyda på för varm motor.. då är frågan hur mycket sänker man värmen igenom att
tex flytta ut luckan?? finns det nån som helst test el. dokumentation om just det! har hör t om
att det blir sämre kyling .. hmm

i länken fanns det en massa bra tips man kan kolla, men utflyttat baklucka fanns inte med! därav min fråga

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

8

Du kan testa att öppna luckan lite. Gjort så på min bubbla och de sänkte tempen med ca 10 grader.
På en buss har jag ingen aning om de hjälper.
Koppla i en tempmätare och testa.

9

Dagens resa till surfet blev den första lite längre med tempgivare. Vid marschfart 90-95 steg mätaren till 105 grader. Hur säkert är en oljetermomter och VDO-mätare? Kan man lita fullt ut att det stämmer? Måste sådana kalibreras? Hur hör man det isf? Stoppa ner stickan i kokande vatten?

Kanske är det de lägre varven som mina 205-75-15 däck ger som gör att motorn går lite onödigt varm?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

10

Jag litar inte fullt på mina vdo mätare. Jag ser de som ett ungefär.
Enklaste är att koka givaren och se. Eller någon annan värmekälla som är pålitlig.
Mätarna ska vara kalibrerade, men sen är de hur noga de har vart.