1

Hittade i min nya 51a BD epa, en typ, flottör eller något liknande i bromsvätskebehållaren.

Hade ingen sådan manick i min 50a bubbla med samma typ av behållare. Vad är detta "flytande lock"? Smutsavskiljare eller något annat?

Hur länge fanns dessa?

Tyvärr tog jag inget kort på denna manick... Kan ordnas under helgen om ingen begriper vad jag menar.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2

Den så kallade "Schwimmer" infördes den 13/5-50 på baggarna och kan väl antas att det skedde på bussarna också.

Den försvann den 7/2-52 ch,nr 1-0324758 från baggarna och den 17/3-52 ch,nr 20-022910 från bussarna.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Vad är den till för?

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

4

Ingen aning? Kanske därför den försvann så snabbt? den fyllde ingen funktion? och den kanske skapade ett irriterande klonkeliklinkande ljud istället för att göra nytta?

Bengt i Sala

5

Default/lol

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

6

Tvivlar starkt. Undrar om den kan ha fungerat som ett dammfilter kanske? Kul att denna pryl fanns kvar! Tycker det talar om hur lite rörd de överlevande prylarna är.

Tel 07noll357185ett

7

Tycker att vi väntar på Bengt H , han vet nog  ICQ/ab

Bengt i Sala

8

Tänkte samma sak... ICQ/ab   Ska kolla vad original verkstads litteraturen säger i ämnet, men den avhandlar knappast VARFÖR den är där... ICQ/ab

Verkar iallafall vara samma månad på chassiet och karossen... ICQ/ab Tur för mig!  ICQ/ag

Tel 07noll357185ett

9 Senaste redigerad av Bengt H (2014-06-03 19:08:14)

Nä "schwimmern" (flottören) har mig veterligt ingen funktion, möjligtvis att dämpa skvalpet i byttan. Har kört både med o sen många år utan den o utan är det jag rekommenderar. Lite knöligt o se nivån på bromsvätskan med den i o skulle det gå hål på den så den sjunker till botten så blir det nog inte så bra...  Default/yikes

10 Senaste redigerad av Torpa (2014-06-03 19:30:21)

En tanke jag fick är att den är till för att minska luftvolymen i behållaren för att undvika kondens?
Bromsvätska är ju hygroskopisk och drar till sig fukt från t.ex kondens.
Det ligger såna bollar även i nyare bilar även när de inte har nivåvakt inbyggda i behållaren.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11

Flottören är i aluminium o ligger ganska djupt i bromsvätskan, tror inte det har med kondens att göra  ICQ/ab