Mitt i sommaren blir jag uppringd av en gammal kompis som av personliga skäl tagit paus från vw hobbyn ett par år. Han berättar att han håller på och städar på gården, om bilar och delar som är i vägen osv.
Efter en stund säger han ; du som gillar typ 3or, du ska köpa min variant.
Då jag vet mycket väl vad det är för bil så konstaterar jag att det måste jag nog göra då....
Efter en tur till släkten i gävle så blev det ett stopp i Sundsvall för kaffe och biltitt. Varianten har precis blivit framtagen från den dvala som rått sen 2008 då den kördes sist.
Vid uppstart så krånglade den gamla insprutningen så den ersattes med dubbla dellorto 40or. Efter provkörning då bromsarna krånglade lite så bestämdes det att jag skulle köpa bilen.
Dagen efter ringer min kamrat och har ångrat sig, vilket jag har full förståelse för men besvikelsen var stor...
Det positiva var att kamratens vw intresse var tillbaka
Bilen blir besiktad på tisdagen efter och går igenom utan anmärkning.
Själv börjar jag jaga andra varianter då mitt variant sug slagit till hårt.. Och på torsdag kväll får jag ett sms som lyder : hämtar du den till helgen?
Bilen har en rätt intressant historia och är faktiskt en långnos fastback i grunden!!! Den första bilden luras rätt bra

Ägaren innan mig fick tag i en rostig och allmänt dålig kortnos variant med ett Britax soltak ilagt. Han hade sedan tidigare en riktigt fin långnos fastback som i dagsläget gått ca 11000 mil. Han bestämde sig för att flytta över taket från varianten till fastbacken. En rolig sak är att bilen inte är omlackad efter takbytet då bilarna var samma urblekta blåa färg
I samma veva flyttades dom äldre bakskärmarna,lysena och stötfångaren över så bakifrån ser den ut som en kortnos variant.
Soltaket uppskattas verkligen av barnen,
Framtill har äldre blinkers monterats och jag kommer att kompletera med stötfångare efter att den lackats om.
Drivlinan är tillfixad och motorn är renoverad och på 1641cc, balanserad, portade toppar,annan kam och dellorto 40or. Den pinnar på riktigt bra och med sin automatlåda är den en riktig långfärdsglidare som ligger på 0,77 i blandad körning.
Väldigt praktiskt med dragkrok också

Bilen har sen inköpet tagit mig till bla Tierp och div mindre träffar. Jag använder den dagligen och den fungerar klockrent som dagis och skoltransport till mina tre barn.
I vinter ska den lackas om i orginalkulör (som medföljde vid köpet), troligtvis kommer taket att få en annan färg. Pop out rutor ska monteras,alla lister ska dit, stötfångare fram ska di, ny ratt ska monteras osv

. Djupsumpen åker av nu i veckan och jag har beställt droppspindlar för typ 1 framvagn för det blir konvertering till en sådan fram