1

I mörkerkörning med bussen märks det en betydlig skillnad av styrkan på ljuset när man kör. Ljuset går som i vågor, ena stunden är det starkt ljus och plötsligt blir det svagare. Detta gäller både när du kör med halvljus och helljus. (12volt)

Någon som vet vad felet kan vara?

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-31 23:33:47)

Jag gissar på att du har ett jordfel, eller en generator/regulator som laddar ojämnt.

Kolla först jordanslutningarna mellan strålkastarinsatserna och karossen. Många gånger är det dålig kontakt här. Du kan ju också ha oxiderade anslutningar där.

Sedan mäter du spänningen någonstans långt fram i bussen medan du kör, eller det kan ju räcka att bussen är parkerad, och du varvar motorn i olika varvtal, om du har 12v system skall du ha ett värde så nära 13,9 volt som möjligt då motorn går på hög tomgång, kanske något lägre om du har likströmsgenerator. Mät även över batteriet när motorn går, där kan spänningen vara någon tiondel högre, men aldrig över 14,2 det är skadligt. Låt minst halvljuset vara tänt under denna övning.

Det märks när det är mörkt om en billampa får bara några tiondels volt lägre spänning, då lyser det betydligt svagare. Men som du skriver, ljusstyrkan varierar, då är det nog ändå lätt att tro att det er generatorn eller dess regulator.

Men du kan ju kolla anslutningarna vid batteriet också, så att du inte har dålig kontakt och en massa oxid där.

Fixa detta och återkom, berätta gärna om du har lik- eller växelströmsgenerator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Joel (2014-04-19 10:53:27)

Tack så mycket! ska kolla detta. återkommer ICQ/ab

Växelström är de nog .

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

4

Joel skrev:

Tack så mycket! ska kolla detta. återkommer ICQ/ab

Växelström är de nog .

Växelströmsgeneratorn är tjockare längst ut vid remskivan och smalare längre in. Likströmsgeneratorn har samma cylindriska form hela vägen mellan remskiva och fläkt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Kollat anslutningar och dessa ser bra ut fram vid lykthusen och bak i motorn, det är växelströmsgenerator. Har inte testat att mäta fram som du skrev vid stillastående och bara varva motorn. Har köpt en ny laddregulator, men inte bytt den än. Igår kväll skulle jag köra en testrunda, kom 5km sen tappade jag kraften i motorn. Tänkte först att det var generatorn som gav upp, men den gick fortfarande på tomgång en bra stund? Fick med hjälp av startkablar igång den igen och verkade gå normalt igen, men så dog kraften när vi kopplat av startkablar och skulle köra iväg. Bogsering hem.. Idag startade jag upp bussen med starthjälp och lät den gå en stund på tomgång. Då gick den fint, även vid högre varv gick den rent.
har bytt startmotor till en bättre begagnad då den förra brände, batteriet som sitter i mätte jag till 11.6v, borde inte de klara av att dra igång maskineriet?
Hur som haver, Jag testar att byta generator, laddregulatorn och batteriet som har sett sina bästa dagar.
Så får vi se.

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-18 19:02:48)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps08eec2ab.jpg
Om du bara har 11,6 volt i batteriet är det tomt. I bästa fall klarar det bara av att ge litet ström till kontrollamporna.
På din samlade beskrivning när jag läser den igen idag, låter det som om ditt batteri är slut, inte tar emot någon laddning, alternativt att din generator inte ger något till batteriet och att du förbrukat det med ström till halvljus och tändspolen när du kört.
Eller iallafall förbrukar mer ström än vad generaton ger.
Men om nu inte laddningslampan lyste kan det vara så att en eller flera celler i batteriet sagt upp sig, eller att du har dålig kontakt i polskorna på batteriet, eller i nån annan anslutning, har du kollat den ofta bortglömda jordflätan?
Varför har du inte monterat den nyinköpta laddningsregulatorn? Du skrev att batteriet sett sina bästa dagar... Tja, testa med ett annat batteri!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Det var en bra bild/tabell. Jag trodde att 11.6v var okej ICQ/ad tänkte ändå att generatorn borde klara av att driva om man väl fått igång bilen. Skorna är ok och jordflätan bytte jag nyligen och rengjorde från oxid.
Batteriet är knappa två år, under denna vinter blev de dock helt urladdat, så,de har väl tagit skada.
Börjar med att testa annat batteri och byte av laddningsregulator;) 
Tack !

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

8

Dåligt laddade batterier i kombination med kyla eller frost är en klart ofördelaktig kombination.
Batteriet kan frysa sönder eller skadas på annat sätt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Nu vänder ju sig detta över till en annan kategori, men för att fortsätta tråden. Jag har nu bytt batteri, passade på att byta generator också, ny laddregulator, oljebyte.
Trots detta verkar det inte lira, den går igång men dör efter en kort stund. Vid gas fungerar det en stund men sen tappar den orken. Jag bytte då tändspole, tändstift och tändkablar som jag hade i lådan. Men fortfarande samma visa.. Tog soppa direkt från tank, då startade den och gick sådär med lite gas, dog efter en stund. Tappade ut 20 liter bensin från full tank för att se om de var vatten i tanken ( som jag hade haft problem med förra våren ) men inget synligt fel eller lukt på bensinen. Slog även i lite k-sprit.
Fördelaren bytte jag för ett år sedan.
Bensin pumpas fram till båda förgasarna.
Någon som har förslag på vad man kan testa sig på? ICQ/ab

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-31 23:55:51)

Tja... Det är väl att välja på två huvudkategorier, bränsletillförsel (inklusive luftdito) samt tändning.
Jag hade i ditt fall nu börjat felsöka i bränslesytemet, börja bakifrån det är lättast, kolla bränslepumpen, det finns en sil, ett membran och backventil i denna, en del pumpar kan man skruva i sär och renovera, andra är lika lättmekade som en konservburk utan konservöppnare..
Finns det något bränslefileter innan pumpen, hur ser det i så fall ut?
Hur färsk är bensinen?
Kan du lossa bränsle ledningen i båda ändarna och blåsa den med tryckluft?
Det finns ofta en finmaskig sil innanför anslutningen i tanken, där kan det vara tätt.
Du kan ju stoppa ned slangen från pumpens sugsida i en resevdunk med dagsfärsk bensin och kolla vad som händer då. Sedan då syretillförseln, hur ser luftfilterna ut?
Nu vet jag inte hur dina förgasare ser ut, men man kan också misstänka att choken inte funkar helt ut.


Den andra kategorin.
Gamla tändspolarnas åldrats, borde ha en bäst före datum.
Men koppla ett tändstift på "noll kabeln" den som går från spolen till fördelarlocket, anslut tändstift, tändstiftets gänga kan du klämma en startkabel som du sedan kopplar till jord i andra ändan, nu skall det bli fyra ordentliga gnistor per varv.
Kolla det lilla kolet i mitten av fördelarlocket, detta kan ramla ur, det finns en fjäder bakom kolet som i så fall ger en dålig spänningspuls vidare till rotorn.
Ja roterar rotorn? Jag hade en gång slarvat och inte fått ned hela fördelaren i sitt hål, det funkade bra tills jag körde över ett väggrepp, då åket hela fördelaren uppåt en liten bit och likasom frikopplades.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Låter som ett värmefel. Och då är Kondensatorn misstänkt.

Ta med ett löst tändstift och en kompis.
När du får problemet stanna lossa en tändkabel, koppla på stiftet, be kompisen att köra med startmotorn.

Blå gnista ska det vara, gulaktig så blir det till att byta kondning, skulle problemet fortgå så är det byte av tändspole som gäller.

"ljushuvud"

12

Tändspolar tycks förbrukas fortare i folkvagnar, där det i allmänhet är varmare i motorrummet än i andra bilars. Kondingen skall ju släcka ut gnistan som gärna vill uppstå mellan brytarspetsarnas gap. Kolla hur spetsarnas kontaktytor ser ut, är de skadade har det uppstått gnistbildning och då är kondingen boven i dramat. Kanske dax att flytta denna delen av tråden?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

För att anknyta till det elektriska (och en kompis på förarplatsen) så har jag kopplat in en startknapp intill motorn, en gummiklädd tryckknapp, ena polen ansluten till det extra kontaktstiftet på solenoiden, det andra över säkring till plus på batteriet, men borde kopplas över tändn.låset. Då kan man lätt köra startmotorn när man befinner sig bakom bilen, men man kan också fastna med sina fingrar mellan remskivor och drivremmen! (-men det kan man ju göra ändå...)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av Joel (2014-06-03 22:06:59)

Tack för er hjälp och kunskap! Jag testade att köra direkt från en reservdunk en längre stund i söndags. Resultat :Motorn tickade på fint =  något skit i tanken.
Så fortsatt tömning av tanken, ner  i genomskinliga dunkar för att kunna inspektera. De sista 4 l som silade ner i dunken var 1 l bensin och 3 l vatten.
I med ny bensin och byte av tanklock, nu funkar den igen!
misstänker att de gamla tanklocket inte slöt tätt och där genom fått in vatten i tanken.
Konstigt dock att vattnet kom ut sist av allt när jag tömde tanken.

Återigen, tack!  ICQ/ab

Nu ska vi återgå till att kolla om problemet med hel- halvljuset fungerar som de ska med ny generator och laddregulator  ICQ/ad

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

15

Höll på med en bränsletank till en båt i går, jag gjorde samma fynd. Det är ju egentligen hima synd att bensin- (och diesel-) motorer går så himla jättedåligt på vatten... ICQ/ad
Men iallafall, det behöver inte vara inläckande vatten från tanklock eller nån otät anslutning, det kan vara kondensvatten också.
Så om du skall ställa av bilen för vintern, se till att tanken är antingen helt tom, eller helt full, då bildas ingen kondens. Det första är väl att föredraga.
Kondensvatten orsakar ju också rost, som bildar flagor och sätter igen silar och filter.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Haha ja de hade ju vart nåt om de kunde gå på vatten, eller iaf utspätt ICQ/ad
Jo tanken stod full över vintern och gick fint hem från förvaringen ca 3.5 mil (om man bortser från batteriet som var sopslut. Sen stod den i någon vecka här hemma, tills jag körde några kilometer och så uppstod problemet.
Filter har jag bytt ICQ/ab

Nu är problemet ändå inte helt borta.. Motorn går iaf igång ICQ/ab
Tomgång = i lägsta laget
Stillastående vid halv gas = går rent en stund, sen hör man att den slår av på tempot och tappar ork allt eftersom.

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

17

Har du kollat bränslepumpen?
Brytarspetsar, 0,4mm. Om kontaktytorna är skadade så är kondensatorn kass.
Tändspolar tenderar att lägga av då de blir gamla och varma.
Det finns nånstans här en utmärkt tråd om hur man renoverar sin fördelare, nu är det inte säkert det är den som orsakar orkeslösheten, men detta är ju den elektriska tråden ICQ/an
Jag hade nog också bytt packningar i förgasaren, och samtidigt blåst rent samtliga munstycken och kanaler i den, samt då också kollat choken. Den elektriska choken skall du kolla! Samt den lika elektriska shuntventilen, om den inte funkar har du knappast nån tomgång alls. Likadant kan det vara med choken, men då vid kall motor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Jo de flödar på rätt bra fram till att flottörhusen är fyllda. Elektrisk bräslepump som är ett år gammal, testade även med min gamla som fortfarande pumpar på bra. Fördelarn är ett år gammal och de ser fint ut i den, testade även med annan kondensator utan resultat. Förgasarna bytte jag packningar på och blåste rent för ett år sedan de med.
Jag är inget vidare kunnig inom de där hur man ska få de att vara rätt mängd i flottörhus och ställa choke. Men det har ju funkat bra hitills.. slår jag på tändning öppnar den ena förgasarn lite snabbare än den andra, men båda öppnar.

Jag slänger in en tråd i motortråden så får vi se hur det går vägen  ICQ/ab

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet